• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186787
+
-

3 ترس بزرگ غرب از اتحاد راهبردی تهران -مسکو

آمریکا، اتحادیه ‌اروپا و انگلیس در روزهای اخیر تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران و روسیه اعمال کرده‌اند

گزارش
3 ترس بزرگ غرب از اتحاد راهبردی تهران -مسکو

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

گسترش همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف که در ماه‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی داشته، زمینه‌ساز هراس آمریکا و تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) شده؛ موضوعی که با بررسی موضع‌گیری‌های اخیر برخی مقام‌های غربی درباره ایران و روسیه بیش ‌از گذشته به‌چشم می‌آید.
به‌گزارش همشهری، افزایش فضاسازی‌ها‌ و اعلام نگرانی از روابط تهران -  مسکو که در ماه‌های اخیر بارها شفاف‌سازی‌های لازم درباره آن ازسوی مقام‌های ایران و روسیه انجام شده و همچنین اعمال تحریم‌ها به‌صورت مستمر علیه 2کشور، ازجمله نمودهای هراس برخی دولت‌های غربی از تعمیق مشارکت راهبردی ایران و روسیه به‌حساب می‌آید. این موضوع نمودهای مختلفی دارد که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد:

نگرانی‌های پهپادی واشنگتن
توسعه همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه، بیش‌ از همه، مقام‌های کاخ‌سفید را نگران کرده‌ است؛ برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر به‌ مناسبت سالروز حمله روسیه به اوکراین، به‌عنوان بخشی از تحریم‌های گسترده علیه روسیه، آمریکا محدودیت‌های بازرگانی جدیدی را علیه ایران و بلاروس اعمال کرد. ازسوی دیگر وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد تدابیر کنترل صادراتی جدیدی برای ارسال پهپادهای ایران به روسیه معرفی کرده ‌است.

هراس از تغییر موازنه در غرب آسیا
یکی از محوری‌ترین ترس‌های دولت‌های غربی و به‌ویژه آمریکا نسبت به توسعه همکاری‌های راهبردی تهران - مسکو، تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه است. با توجه به چنین موضوعی هم بود که اخیرا مقام‌های وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگویی با پایگاه «المانیتور»، از تبعات تشدید شراکت ایران و روسیه برای موازنه قدرت در منطقه غرب آسیا ابراز نگرانی کرده‌اند. مقام‌های پنتاگون همچنین اذعان کرده‌اند اضافه شدن فناوری‌های روسیه به مجموعه گسترده پهپادهای «شاهد» ایران، زمینه‌ساز افزایش خطرات این پهپادها برای نظامیان آمریکایی در منطقه خواهد شد.

تغییر معادلات در آسمان منطقه
افزایش همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه دفاعی - نظامی، از مهم‌ترین نگرانی‌های دولت‌های غربی و به‌ویژه واشنگتن در این زمینه به‌شمار می‌رود. بر این اساس استراتژیست‌های آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر نگرانی‌های گسترده‌ای را به‌دلیل تحویل جنگنده‌های جدید سوخو35به ایران ازسوی روسیه ابراز کرده‌اند. آنان معتقدند افزایش چنین همکاری‌هایی میان تهران و مسکو، بازدارندگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر جمهوری ‌اسلامی را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. این موضوع به‌صورت ویژه نگرانی‌هایی را برای تل‌آویو به‌همراه داشته‌است.

نشانه‌های این هراس چیست؟
بازی تحریمی علیه ایران و روسیه
در روزهای اخیر اتحادیه اروپا و انگلیس، تحریم‌های تازه‌ای را علیه برخی نهادها و چهره‌های ایرانی و روس اعمال کردند که نشان‌دهنده افزایش نگرانی‌ آنان از تقویت همکاری‌های همه‌جانبه تهران و مسکوست؛ این درحالی است که مقام‌های 2کشور بارها اعلام کرده‌اند همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه براساس منافع مشترک درحال گسترش است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست. با وجود این، اما در روزهای اخیر اتحادیه ‌اروپا نیز ۳۲فرد و ۲نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه‌ کرد و دولت انگلیس هم با صدور بیانیه‌ای، 92فرد و نهاد روس و یک شرکت ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

 ایران‌هراسی در لندن
رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس در تداوم ادعاهای مقام‌های غربی درباره مشارکت تسلیحاتی ایران با روسیه در جنگ اوکراین که بارها از سوی تهران رد شده‌ است، عنوان کرد: پهپادهای ساخت ایران از ۱۵فوریه (۲۶بهمن ۱۴۰۱) به این سو در جنگ استفاده نشده ‌است. در این بیانیه ادعا شده اوکراین بین اواخر ژانویه و اوایل فوریه، دست‌کم ۲۴پهپاد «شاهد» را منهدم کرده‌است. براساس ادعای وزارت دفاع انگلیس، عدم‌به‌کارگیری پهپادهای ایرانی «نشان‌دهنده خالی شدن انبار روسیه و تلاش احتمالی مسکو برای سفارش‌های جدید است.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید