• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186765
+
-

شبکه جامع نوین براى رونق اقتصادى دستاوردهاى بومى علمى

دریچه
شبکه جامع نوین براى رونق اقتصادى دستاوردهاى بومى علمى

راه‌اندازی شبکه فن‌بازار ملی ایران براساس نقشه جامع علمی کشور که در آن به ایجاد و توسعه  دفاتر فن‌بازارهای  منطقه ای و تخصصی تاکید شده و نیز ابلاغیه شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری  از وظایف پارک‌های فناوری است.

وظیفه اصلی شبکه فن‌بازار  ملی
حالا اصلا شبکه فن بازار ملى چیست و قرار است چه رسالتى بر دوش کشد؟ شبکه فن بازار ملى به بیانی ساده، شبکه‌اى شناسی شده و دسته‌بندى شده از افراد و مراکز تقاضا و عرضه محصولات علمى و فناورانه است. وظیفه اصلی شبکه فن‌بازار ملی ایران به عنوان یکی از مجموعه‌های اقماری پارک فناوری پردیس، کمک به رونق مبادلات فناورانه و انتقال تکنولوژی در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور است. این مبادلات در حوزه‌های بازاریابی و فروش محصولات دانش‌بنیان و فناورانه، سرمایه‌گذاری بر روی اختراعات، استارت‌آپ‌ها و طرح‌های فناورانه، رفع نیاز فناورانه صنایع با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه و نیز تبادل دانش‌ فنی است.
یکی از اقدامات شبکه فن‌بازار ملی ایران توسعه دفاتر در استان‌های کشور و شبکه‌سازی در نقاط مختلف کشور محسوب می‌شود. در همین راستا به استناد آیین‌نامه تاسیس و راهبری شبکه فن‌بازار ملی ایران (مصوب هیات امنای پارک فناوری پردیس)، شبکه فن‌بازار ملی ایران در تمامی استان‌های کشور و نقشه جامع علمی کشور موظف به ایجاد دفتر فن‌بازار منطقه‌ای و تخصصی است. این دفاتر پایگاهی برای ارتباط عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری در حوزه‌های مذکور برای استفاده از ظرفیت کشور در راستای توسعه مبادلات فناوری‌َشان است.
هر دفتر فن‌بازار دارای یک متولی است. این متولی یک نهاد حاکمیتی مرتبط با حوزه علم و فناوری  است که وظیفه همکاری با شبکه فن‌بازار ملی ایران برای توسعه بازار فناوری در استان و یا حوزه تخصصی را بر عهده دارد. هر دفتر فن‌بازار دارای حداقل یک کارگزار تجارت فناوری (بروکر) برای اجرای برنامه‌های توسعه بازار فناوری است.

شبکه کارگزاران تجارت فناوری
تمام اقدامات اجرایی به منظور همرسانی عرضه و تقاضای فناوری توسط شرکت‌های خصوصی دارای صلاحیت از سوی شبکه فن‌بازار ملی ایران انجام می‌شود. این شرکت‌های کارگزاری در استان‌های مختلف مستقر هستند. کارگزاران تجارت فناوری به نوعی واسط نوآوری بین عرضه کننده و متقاضی هستند. این کارگزاران زبان فناوری را به زبان تجارت و بازار و بالعکس برای عرضه کننده و متقاضی ترجمه کرده و فراتر از یک مشاور تا حصول مبادله نهایی در کنار طرفین قرار می‌گیرند.

سامانه شبکه
شبکه فن‌بازار ملی ایران دارای بانک جامعی از اطلاعات فناورانه کشور شامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، محصولات دانش‌بنیان و فناورانه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تقاضاهای فناوری است. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و به ارائه دستاوردها و نیازهای فناورانه خود اقدام کنند. این سامانه دارای زیرسامانه‌هایی برای هر فن‌بازار منطقه‌ای و یا تخصصی است که تمام اطلاعات آن افراز جغرافیایی یا آن حوزه تخصصی در آن زیر سامانه موجود است. آدرس سامانه شبکه فن‌بازار ملی ایران techmart.ir است.

رویدادهای تجاری
فن‌بازار ملی ایران در راستای تسهیل و تسریع همرسانی عرضه و تقاضا در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، رویدادهای تجاری متنوعی را طراحی و اجرا کرده است. این رویدادها توسط کارگزاران مورد تایید شبکه فن‌بازار ملی ایران در 4 حوزه به شرح زیر برگزار می‌شود:
فستیوال‌های نوآوری‌‌ها و اختراعات (عرضه نوآوری‌ها به صنایع و سرمایه‌گذاران)
نشست‌های بهره‌‌برداری از توان داخلی (عرضه محصولات به مشتریان دولتی وصنایع بزرگ)
رویدادهای استارت‌آپ دمو (ارائه استارت‌آپ‌ها به سرمایه گذاران)
رویدادهای ریورس‌پیچ  (اعلام نیاز صنایع به فناوران، استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان
بنابراین شبکه فن بازار ضمن چابک سازى و حمایتگرى فرآیندهاى علمى و فناورانه به دنبال رونق اقتصادى بر پایه دستاوردهاى بومى، جهانى و علمى است که یکى از مهم‌ترین نیازهاى مدرن جامعه امروز محسوب مى شود



 

این خبر را به اشتراک بگذارید