• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186764
+
-

کشف فلز استراتژیک در ایران

چهره روز
کشف فلز استراتژیک در ایران

ابراهیم‌ علی مولابیگی، مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، از کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور خبر داد و گفت: کشف این ذخیره در استان همدان نوید‌بخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.
فلزلیتیوم یک فلز کمیاب و استراتژیک در دنیاست که از آن در تولید باتری، خودروهای الکتریکی و نیروگاه‌های هسته‌ای به‌عنوان خنک‌کننده استفاده می‌شود. این فلز همچنین در فضاپیماها و موشک‌ها کاربرد دارد و کشور‌های معدودی در دنیا وجود دارند که دارای ذخایر لیتیوم هستند. در حال حاضر شیلی بزرگ‌ترین معادن لیتیوم را در دنیا دارد و کشور‌هایی مانند استرالیا، چین، آرژانتین، برزیل، زیمبابوه، آمریکا و پرتغال از معدود کشور‌هایی هستند که دارای ذخایر این فلز گرانبها هستند. کشف اخیر در ایران به این ‌معناست که حالا ایران در زمره این کشور‌هاست.
لیتیوم برخلاف دیگر محصولات معدنی درحجم کم و در ابعاد کیلوگرم خرید و فروش می‌شود. این موضوع به‌علت قیمت بالا و سختی استحصال آن است. درصورتی که بتوان در استحصال و تولید این ماده معدنی به مزیت رسید، عملاً ارزش افزوده بالایی برای ایران ایجاد خواهد شد.
مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده را 8 میلیون و ۵۰۰هزارتن کانسنگ لیتیوم اعلام کرد و گفت: در جهان امروز این فلز استراتژیک و با ارزش به‌عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود.او به منابع محدود لیتیوم در طبیعت و نقش حساس آن در تهیه باتری‌های الکتریکی، صنایع پیشرفته، صنایع دفاعی و تهیه و تولید آلیاژهای منحصر به فرد و استراتژیک اشاره و تأکید کرد: در سال‌های اخیر تمرکز و توجه روزافزونی به اکتشاف، استخراج و فرآوری و بازیافت لیتیوم از منابع شناخته شده آن شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید