• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186767
+
-

بانک مرکزی فرمانده ارزی شد

اعضای شورای‌عالی هماهنگی سران قوا در جلسه یکشنبه شب خود تصمیم گرفتند تا اختیارات بیشتری به بانک مرکزی بدهند بلکه بتواند جلوی افزایش نرخ ارز را بگیرد. با این تصمیم همه صادرکنندگان بزرگ باید به فرمان محمدرضا فرزین، تمامی آنچه صادر و ارز آن را دریافت می‌کنند تا آخرین دلار به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.
 به گزارش همشهری، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز در حضور سران قوا و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به تصویب شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی رسید و قرار شد تا مجلس، قوه قضاییه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز با بانک مرکزی هماهنگ شوند. در این جلسه همچنین بانک مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه همکاری صادرکنندگان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای عرضه ارزهای حاصل از صادرات در سامانه بانک مرکزی و مرکز مبادله و چگونگی تامین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی ارائه کرد.
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت دیروز با اعلام اینکه سران قوا با افزایش اختیارات بانک مرکزی برای مداخله مؤثر‌تر در بازار ارز موافقت کردند، گفت: از اختیاراتی که رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه هماهنگی سران قوا مطرح و با آن موافقت شد، این بود که تمام صنایع، شرکت‌ها، زیر بخش‌های دولتی، زیر مجموعه وزارت صمت و سایر صادر‌کنندگان باید به قواعد بانک مرکزی تمکین کنند و ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند. او گفت: بانک مرکزی شرایطی فراهم کرده است که هم بانک‌های دولتی و صرافی‌های زیرمجموعه و هم صرافی‌های تضامنی، ارز خود را ارائه کنند و راهکار بانک مرکزی در این زمینه به خوبی اجرا ‌می‌شود. آثار اختیارات جدید بانک مرکزی برای مداخله در بازار ارز را به‌زودی خواهیم دید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید