• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186743
+
-

«ترگل» را یک شبه نخوانید!

این کتاب می‌تواند پاسخگوی سؤالات شما درباره حجاب باشد

مهناز عباسیان- روزنامه‌نگار

اگر به‌دنبال پاسخی برای سؤالات‌تان درباره حجاب هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم کتاب«ترگل» را بخوانید. کتاب «ترگل» نوشته «عماد داوری» در 20بخش به 20دلیل عقلی و روانشناسی برای حجاب می‌پردازد.«ترگل» که کتاب صوتی آن هم منتشر شده، به دلایل دینی برای حجاب نمی پردازد و فقط از جهت عقلانی و روانشناسی درباره‌ پوشش اسلامی و چادر با مخاطب سخن می‌گوید.ترگل، خلاصه‌ای از دانستنی‌های مهم برای دختران برگرفته از سلسله بیانات آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی (حفظه‌الله) است. یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب علاوه بر قلم روان، تصویری و تمام رنگی بودن آن است که جذابیتی دوچندان به متن بخشیده است.

دلایل عقلی برای حجاب
توجه به مقوله مهم دختر و پسر، مرد و زن و تفاوت‌های این دو جنس مخالف، توجه دادن به دلایل عقلی برای داشتن حجاب کمک‌گیری از آیات و روایات برای تأیید حکم عقل، نگاه دینی و توجه به ارزش‌های دینی، توجه دادن به تخریب بسیار زیاد فیلم‌های مبتذل و شبکه‌های اجتماعی در مسئله حجاب از بخش‌های خواندنی کتاب ترگل است. در این کتاب خواننده با مسئله حجاب و دلایل عقلی این مسئله که یکی از ضروریات دین شمرده می‌شود به خوبی و از طریق برهان و دلایل عقلی آشنا می‌شود. همچنین این کتاب برای مبلغان و فعالان فرهنگی بسیار قابل استفاده است و می‌توانند با کمک‌گیری از این کتاب به شبهات پیرامون مسئله حجاب با دلایل عقلی پاسخ دهند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«فرق دنیای امروز با دنیای دیروز این است که دیگر نیازی نیست مردی امکانات و پول خسروپرویز را داشته باشد، امروز همین که پسری فن محبت و ارتباط را بداند و البته چندرغازی هم ته جیبش پول داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند، ده‌ها دختر جوان و زیبارو را فریب داده و با آنها ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کند. شاید دور و اطراف‌تان دیده باشید آقا پسرهای جوانی را که به یکی، نه دو تا که با ده‌ها دختر دوست شده‌اند‌ اینها از دوستی با یک دختر و 2 دختر سیر می‌شوند؟....
عده‌ای می‌گویند، آزادی در پوشش و برهنگی، حرص، طمع و حس کنجکاوی را کاهش خواهد داد و دیگر مرد و زن در جامعه، با قصد شهوت به یکدیگر نگاه نمی‌کنند. ما با بیان آمار رسمی این صحبت را رد می‌کنیم و خواهیم گفت، جوامعی که برهنگی و پوشش را آزاد گذاشته‌اند، در چه وضعی به‌سرمی‌برند... .»

پرتیراژترین کتاب حجاب
ترگل، پرتیراژترین کتاب حجاب در سال‌های اخیر است که این روزها به چاپ شصتم رسیده‌است. مطالعه‌ این کتاب ارزشمند به همه‌ سنین بالای 15 سال توصیه می‌شود. در مقدمه این کتاب آمده است: «می‌گویند جنگ اول به از صلح آخر! شما که تاج سرید اما با عرض پوزش قبل از شروع مطالعه، از خودتان بپرسید چقدر منطقی هستید؟ صاف و روراست! اگر خودتان را شخصی منطقی می‌دانید، مشتاقان میزبان نگاه مهربان‌تان خواهیم بود در غیراین صورت اگر فکر می‌کنید احساسات‌تان بر منطق‌تان غلبه دارد، همین الان کتاب را ببندید و بگذارید کنار، اگر قصد خواندن کتاب را دارید، به‌خودتان قول دهید، بر مبنای عقل و منطق مطالعه کنید. قسمت‌های مختلف کتاب مکمل یکدیگرند و بعضی قسمت‌ها در تأیید و تکمیل قسمت‌های قبلی آمده‌اند، پس از خواندن آن، وقتی نتیجه خواهد داشت که همه آن با دقت خوانده شود؛ بنابراین قضاوت را بسپارید به وقتی که خواندن کتاب تمام شد. اینطور نیست که فقط خانم‌ها موظف به رعایت حجاب و عفت باشند و آقایان آزاد، نه! آقایان هم باید پوشیده باشند اما چون زیبایی کمتری نسبت به خانم‌ها دارند، پوشش آنها نیز کمتر است، مثلاً نیاز نیست موی سرشان را بپوشانند، همچنین آقایان هم باید عفیف باشند اما چون مردان به‌خاطر قدرت جسمانی و برتری جسمانی می‌توانند به زنان ظلم کنند و برخلاف تمایلات زن رفتار کرده و به آنها تعرض کنند، روی عفت و پوشش زنان به‌عنوان یک عامل بازدارنده، تأکید بیشتر شده است. بنابراین بحث پوشش با توجه به دلایلی که خواهیم گفت، از بعدی بررسی شده است که بیشتر مربوط می‌شود به خانم‌ها. زن و مرد به‌عنوان انسان، برتری‌ها و تفاوت‌های ویژه‌ای نسبت به دیگر موجودات دارند مانند میل به تکامل، میل به تحصیل علم، میل به تأثیر بر اجتماع و... اما در این نوشتار، مرد و زن از بعدی خاص بررسی شده‌اند، میل به زیبا بودن، میل به زیبا دیدن.»
این کتاب را یک شبه نخوانید بلکه هر روز یکی دو قسمت از آن را مطالعه کنید مطالب«ترگل»، مجموعه‌ای است از آگاهی‌هایی که لازم است هر دختر خانمی آنها را بداند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :