• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186712
+
-

قبل از خواب از کتابخوان استفاده نکنید!

مهارت
قبل از خواب از کتابخوان استفاده نکنید!

بسیاری از مردم قبل از خواب با استفاده از کتابخوان‌ها مطالعه می‌کنند تا به آنها کمک کند به خواب بروند و نمی‌دانند که این فناوری در واقع باعث می‌شود خواب دیرتر سراغ آنها بیاید.
به گزارش آن‌پی‌آر، طرفداران کتاب مخصوصا آنها که عادت به مطالعه قبل از خواب دارند، علاوه بر انتخاب کتاب مناسب برای مطالعه به چیز دیگری هم فکر می‌کنند و آن نحوه مطالعه است. اگر عادت به استفاده از کتابخوان‌ها داشته باشید، دیگر اینکه چقدر مطالب خسته‌کننده باشند، اهمیت ندارد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد هنگام استفاده از کتابخوان‌ها به خواب رفتن سخت‌تر خواهد بود!
بنا بر این گزارش، محققان، تیم ۱۲ نفره‌ای از جوانان سالم را به ‌مدت 2 هفته در اتاق خصوصی بیمارستان بریگهام بوستون مورد بررسی قرار دادند. در این پژوهش از نیمی از افراد خواستند به‌صورت متوالی از ساعت ۵ عصر به مطالعه کتاب‌های کاغذی مشغول باشند و از نیمی دیگر خواستند که کتاب را از روی آی‌پد بخوانند. سپس این دو گروه جای خود را با هم عوض کردند. نتیجه در آکادمی ملی علوم (National Academy of Sciences) منتشر شد که تمایز آشکاری را نشان می‌داد. شرکت‌کنندگان ابراز کردند که هنگام نگاه کردن به کتابخوان‌ها احساس خواب‌آلودگی کمتری نسبت به زمانی که از کتاب کاغذی استفاده می‌کردند داشتند و همچنین حدود 10 دقیقه دیرتر نسبت به زمانی که کتاب کاغذی مطالعه می‌کردند به خواب می‌رفتند. اگرچه هر دو گروه ۸ ساعت خواب داشتند، اما گروهی که کتاب الکترونیکی استفاده کرده بود، زمان کمتری در حالت REM (خواب عمیق) قرار می‌گرفت.
نه‌تنها این گروه بعد از بیداری احساس بی‌خوابی داشتند بلکه ساعت‌ها طول می‌کشید تا کاملا بیدار شوند و به همان سطح هوشیاری نسبت به زمان استفاده از کتاب کاغذی برسند. دانشمندان علت این تغییر را طول موج نور ساطع شده از کتابخوان‌ها می‌دانند که می‌تواند ریتم روزانه بدن را گیج کند و به تأخیر بیندازد. این نور فقط مربوط به دستگاه‌های کتابخوان نمی‌شود بلکه شامل تمام دستگاه‌ها مثل گوشی، تبلت و انواع کتابخوان‌ها مثل کیندل و... می‌شود؛ اما کتاب‌های الکترونیکی بدون نور مثل کیندل با نوری شبیه کاغذ، بیشتر شبیه کتاب چاپی هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید