• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18668
+
-

نبرد روسیه با نسخه‌های جدید تلگرام

مدیر تلگرام اعلام کرده با درخواست مسکو، شرکت اپل مانع از ارائه آپدیت این پیام‌رسان برای گوشی‌های آیفون شده است

نبرد روسیه با نسخه‌های جدید تلگرام


مشکلات روسیه برای فیلترینگ تلگرام باعث شده تا دولت این کشور کار را به جبهه دیگری بکشاند و تلاش کند تا با تحت فشار گذاشتن شرکت‌ اپل جلوی دریافت آپدیت‌های جدید این پیام‌رسان را بگیرد. پاول دوروف،  مدیر تلگرام در کانال خود اعلام کرده شرکت اپل با درخواست دولت روسیه از یک‌ماه و نیم پیش از به‌روز رسانی نسخه جدید تلگرام برای کاربران سراسر جهان در اپ استور خودداری کرده است.

او در یادداشتی از اینکه شرکت آمریکایی اپل طرف دولت روسیه را گرفته ابراز تأسف کرده و از کاربران تلگرام عذرخواهی کرده است.

به گفته دوروف فقط ۷درصد کاربران تلگرام در روسیه هستند، اما اپل اکنون مانع از دریافت آپدیت جدید تلگرام برای همه مردم جهان شده است. روسیه برای فیلترینگ تلگرام ۱۸میلیون آی‌پی را در این کشور بسته است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد با رشد دانلود و نصب فیلترشکن‌ها هنوز مردم این کشور به‌صورت گسترده‌ای از تلگرام استفاده می‌کنند. فیلترینگ گسترده همچنین باعث اختلالات گسترده در اینترنت روسیه شده و شرکت‌های تجاری فعال در این کشور را شاکی کرده است. دولت روسیه به همین‌خاطر یک‌ماه قبل در نامه‌هایی به‌صورت رسمی از 2شرکت گوگل و اپل خواست که این پیام‌‌رسان را از فروشگاه‌های اپ خود(اپ‌استور و گوگل‌پلی روسیه) حذف کنند.شرکت اپل البته پیش از این هم سابقه داشته که به‌خاطر سود تجاری خود به چنین درخواست‌های دولتی پاسخ مثبت دهد. سال گذشته اپل امکان دانلود و نصب انواع فیلترشکن را در اپ‌استور چین با درخواست دولت این کشور متوقف کرد. نسخه جدید تلگرام قابلیت‌هایی دارد که دولت روسیه را به درخواست از اپل برای جلوگیری از ارائه آن مجبور کرده است.



آپدیت جدید برای دورزدن فیلترینگ

گوگل هنوز خواسته دولت روسیه را اجرا نکرده است و به همین‌خاطر کاربران اندروید به نسخه جدید تلگرام که قابلیت‌های ویژه‌ای دارد، برخلاف دارندگان آیفون دسترسی پیدا کرده‌اند. کاربران روسی به‌خاطر دور زدن فیلترینگ به همین‌خاطر به‌دنبال نصب نسخه جدید هستند.  نسخه ۴.۸.۹ مجهز به قابلیت MTPoroTo proxy شده که پیش از این در نسخه‌های آزمایشی دیده شده بود. این پروتکل درگاهی امن برای کاربرانی خواهد بود که دسترسی مستقیم به تلگرام ندارند. از طریق کانال‌هایی پروکسی‌های این پروتکل در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و به‌صورت مرتب تغییر می‌کند. در مقابل سیاست‌های اپل، برخی از شرکت‌ها از روش نصب دایرکت با دور زدن اپ‌استور در جهان استفاده می‌کنند. به همین‌خاطر بعید نیست که تلگرام هم درصورت ادامه سیاست اپل به توزیع مستقیم نسخه جدید خود برای کاربران آیفون دست بزند. اما درصورت این اقدام ممکن است اپل به‌صورت کلی تلگرام را از فروشگاه اپلیکیشن خود حذف کند و نبرد دو طرف وارد فاز جدیدی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید