• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186669
+
-

اتفاق کم‌سابقه در بورس رشد ریالی، کاهش دلاری

  روند صعودی شاخص کل بورس تهران در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و این شاخص بار دیگر با یک صعود پرقدرت، 3.8درصد افزایش یافت. داده‌های آماری نشان می‌دهد که ارزش کل بازار سهام از ابتدای اسفند تاکنون 1214هزار میلیارد تومان رشد داشته اما با این حال ارزش دلاری بازار سهام 5میلیارد دلار افت کرده است.
به گزارش همشهری، پس از نزول 10درصدی بازار سهام در بهمن‌ماه، شاخص کل بورس تهران از ابتدای اسفند‌ماه وارد یک روند صعودی شده و این روند صعودی در طول چند روز گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است به‌طوری که در مبادلات روز شنبه شاخص کل بورس تهران با ثبت یک رکورد جدید 5درصد افزایش یافت که در تاریخ بازار سرمایه بی‌سابقه بوده است.
 این روند صعودی در مبادلات دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بازار سهام در مبادلات روز گذشته با یک رشد پرقدرت دیگر نزدیک به 3.8درصد افزایش یافت و برای نخستین‌بار در 2.5سال گذشته به کانال یک‌میلیون و 800هزار واحد بازگشت. تحت‌تأثیر رشد روز گذشته بیش از 275هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شد و ارزش مبادلات خرد نیز به بالاترین میزان در سال‌جاری رسید. در دادوستد‌های روز گذشته 13هزار و 822میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد شد که این میزان دست‌کم 30درصد بالاتر از بیشترین میزان مبادلات انجام شده در سال‌جاری است.
 آنطور که آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران از ابتدای اسفند‌ماه تاکنون 17.5درصد افزایش یافته و تحت‌تأثیر این رشد بیش از 1214هزار میلیارد تومان به ارزش کل بازار سهام اضافه شده است به‌طوری که در پایان مبادلات روز گذشته ارزش کل بازار سهام به 8300میلیارد تومان رسید اما با وجود این میزان رشد ارزش دلاری بازار سهام که به‌زعم بسیاری از فعالان مبنای اصلی تصمیم‌گیری برای سهامداران است نه فقط افزایش نیافته بلکه با 5میلیارد دلار کاهش نیز مواجه شده است. طبق این اطلاعات ارزش دلاری بازار سهام در این مدت از 152میلیارد دلار به 148میلیارد دلار رسیده است که علت اصلی آن رشد قیمت دلار است. به بیان دیگر رشد قیمت دلار اثر افزایش ریالی بازار سهام را از بین برده است.
برخی محاسبات حتی نشان می‌دهد که ارزش دلاری بازار سهام به کمتر از سطوح سال1392 رسیده است. مؤسسه تحلیلی پارسیس برآورد کرده که ارزش کل سهام بازار سهام با فرض حذف کردن عرضه‌های اولیه‌ای انجام شده به کمتر از سال1392 رسیده است. این نزول دلاری ارزش کل بازار سهام در شرایطی اتفاق افتاده است که در سال1399 ارزش کل بازار سهام به 425میلیارد دلار رسیده بود.
 همه این ارقام نشان می‌دهد که بازار سهام هنوز نتوانسته است عقب‌ماندگی خود را از سایر بازارها جبران کند و همچنان در محدوده‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید