• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 8 اسفند 1401
کد مطلب : 186603
+
-

شگفتی گرجی

گولسیانی هفتمین گلزن خارجی برتر تاریخ پرسپولیس شد؛ او از 15پنالتی 14ضربه را به گل تبدیل کره است

بهروز رسایلی- روزنامه‌نگار

حالا دیگر جای تردیدی نمانده که نام گئورگی گولسیانی را باید در زمره بهترین خریدهای فصل پرسپولیس دسته‌بندی کرد؛ مدافع گرجستانی و 31ساله پیشین سپاهان که ابتدای فصل به جمع سرخپوشان پیوست. در شرایطی که دو‌سوم مسابقات لیگ برتر را پشت سر گذاشته‌ایم، گولسیانی توانسته نمره قبولی بگیرد. او تا حد قابل‌اعتنایی در حوزه تخصصی‌اش یعنی مسائل دفاعی عملکرد خوبی داشته، اما شگفتی اصلی این بازیکن مربوط به مهارت او در گلزنی است.

  موفق در دفاع
گولسیانی و مرتضی پورعلی‌گنجی در آغاز لیگ بیست‌ودوم جذب شدند تا هم جای خالی جلال حسینی بازنشسته را پر کنند و هم به شرایط آشفته خط دفاعی قرمزها سر و سامان بدهند. پرسپولیس که در سال‌های قهرمانی‌های سریالی‌اش توانسته بود یک دژ مستحکم در برابر دروازه خودی ایجاد کند و به‌ندرت گل می‌خورد، فصل گذشته این برتری را از دست داد. سرخپوشان در لیگ بیست‌ویکم 21گل دریافت کردند؛ 11گل بیشتر از استقلال، قهرمان لیگ برتر. در چنین شرایطی بود که یحیی گل‌محمدی زوج گولسیانی و گنجی را برای قلب خط دفاعی برگزید و باشگاه هر دو نفر را جذب کرد. فعلا و در شرایطی که 20هفته از لیگ برتر گذشته، قرمزها با دریافت 9گل در کنار مس رفسنجان صاحب بهترین خط دفاع لیگ هستند. اگر آنها با همین فرمول جلو بروند، در پایان فصل 13 یا 14گل خورده خواهند داشت که به وضوح بهتر از فصل قبل است و شاید منجر به بازپس‌گیری عنوان قهرمانی شود. طبیعتا در این بهبود عملکرد باید سهم گولسیانی و گنجی را محفوظ دانست، اگرچه برخی کارشناسان عقیده دارند این 2بازیکن روی توپ‌های سریع و عمقی جا می‌مانند.

  آمار عجیب و غریب
همانطور که گفتیم اما بخش مهم‌تر داستان گولسیانی، مربوط به مهارت او در گلزنی بوده است. به‌طور کلی در پرسپولیس امسال، همچنان خارجی‌ها بیشتر از ایرانی‌ها گل زده‌اند. سرخپوشان در مجموع مسابقات لیگ و حذفی 29گل به ثمر رسانده‌اند که 15گل سهم لوکادیا، دیاباته و گولسیانی بوده است. این یعنی 52درصد گل‌های پرسپولیس توسط بازیکنان غیرایرانی به ثمر رسیده است. گولسیانی که پیش‌تر 3گل در لیگ برتر زده بود، حالا 3گل هم در جام حذفی زده تا با 6گل، به آمار لوکادیا در این تیم برسد! نکته قابل توجه در مورد مدافع گرجی این است که او در برابر هر دو رقیب بزرگ پرسپولیس دبل کرده است؛ به استقلال 2گل در جریان بازی زده و دروازه سپاهان را هم 2بار با ضربات پنالتی باز کرده است. همین ضربات هم بخش دیگری از مهارت گولسیانی را تشکیل می‌دهند؛ جایی که آمار می‌گوید او تا‌به‌حال در فوتبال ایران 15بار پشت پنالتی ایستاده و 14ضربه را به گل تبدیل کرده است.

  پیشروی در جدول گلزنان
شاید باورش سخت باشد، اما گولسیانی با همین 6گلی که تا اینجا به ثمر رسانده، تبدیل به هفتمین خارجی گلزن تاریخ پرسپولیس شده است! صدر این جدول بعد از نیم‌قرن همچنان در اختیار آلن ویتل انگلیسی است که 16گل زده. بعد از او هم به‌ترتیب منشا، توره، ایمون زاید، آرفی و بنگستون قرار گرفته‌اند. گولسیانی هم همراه با هوار ملا محمد 6گله است و به‌راحتی می‌تواند در این جدول ترقی کند. او شاید نخستین خارجی تاریخ پرسپولیس باشد که به پنالتی‌زن مستمر سرخپوشان تبدیل شده و همین مسئله می‌تواند باعث ارتقای او در جدول گلزنان غیرایرانی تیم شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید