• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186359
+
-

لزوم انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان

یک کارشناس حوزه آب و عضو انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان با تأکید بر اینکه انتقال آب به هرنحوی از عمان به سیستان‌وبلوچستان ضرورت دارد، درباره حقابه هیرمند، گفت: افغانستان طی سالیان گذشته در پرداخت حقابه هامون بدعهدی کرده ‌و در این میان ایران نیز طی ۵۰ سال گذشته در دیپلماسی آب عملکرد ضعیفی داشت. به گزارش ایسنا، محسن موسوی خوانساری درباره امکان استفاده از آب‌های ژرف افزود: درحال حاضر اطلاعات مناسبی درباره اینکه آب‌های ژرف چه پتانسیلی دارند و آیا از نظر وضعیت کیفی و کمی می‌توانند پاسخگوی منطقه باشند یا خیر، ارائه نشده است. همچنین درباره وضعیت چاه‌های احداث‌شده در سطح کشور نیز مدارک مورد نیاز منتشر نشده است، بنابراین نمی‌توان به‌درستی درباره آن تصمیم گرفت که آیا این روش مناسب است یا خیر؟ شرایط برای انجام مطالعات مناسب است اما نباید آب‌های ژرف را در حال حاضر منابع قابل‌اتکا و مناسبی برای تامین آب بدانیم و پس از انجام مطالعات باید درباره آنها تصمیم‌گیری شود.
این عضو انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان درباره موضوع انتقال آب از دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان نیز گفت: سیستان‌وبلوچستان دروازه امنیتی ایران است و جمعیتی بالغ بر۷۰۰ هزارنفر در آن منطقه مرزنشین سکونت دارند. به‌دلیل اهمیت استراتژیک سیستان‌وبلوچستان،حفاظت از آن بسیار ارزشمند و ضروری است، چون درصورتی که در امنیت خللی ایجاد شود، همچون خشکی تالاب هامون و وزش باد و گردوغبار و... که موارد کم‌اهمیتی هم نیستند، میزان مهاجرت از این منطقه افزایش می‌یابد. این مسئله بسیار منطقی است؛ چراکه انسان برای ادامه حیات به آب و غذا نیاز دارد و حتی اگر تمام انتقال آب‌هایی که به فلات مرکزی انجام می‌شود یک امر اشتباه باشد، انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و هامون درست‌ترین و بجا‌ترین اقدام ممکن است. انتقال آب به زابل یک طرح پدافندی بسیار منطقه‌ای است و توصیه می‌شود که دولت با به‌کارگیری تمام توان و نیروی خود موضوع انتقال آب از عمان به سیستان و بلوچستان را دنبال کند.
این عضو انجمن آب و خاک پایدار ایرانیان ادامه داد: مسئله مهم حقابه ۸۲۰ میلیون مترمکعبی هامون است که برای تامین آب شرب و کشاورزی منعقد و در دهه اخیر بسیار کم اجرا شده است و افغانستان به آن پایبند نبوده، بنابراین کشاورزی ۱۴۰‌هزار هکتاری سیستان‌وبلوچستان دچار مشکل شده است. آب دریافتی مناسب هامون سالانه به میزان 2میلیارد مترمکعب است اما آخرین دریافتی آن مربوط به سال‌۹۸ است و پس از آن تاکنون بارندگی و سیلابی دریافت نکرده بنابراین تالاب هامون در خطر است. درحال حاضر نیز کشاورزی در این منطقه بسیار آسیب‌دیده است و بیش از ۱۵هزار نفر که در آن منطقه به ماهیگیری مشغول بودند نیز شغل خود را از دست داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید