• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186313
+
-

یک سفر و چند هدف

وزیر امورخارجه ایران در بغداد با مقام‌های عراقی دیدار و گفت‌و گو کرد

وزیر امورخارجه ایران که در رأس هیأتی به بغداد سفر کرده‌است، دیروز با مقام‌های ارشد عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد‎؛ سفری که با بررسی دستورکارهای ویژه‌ای، ازجمله رایزنی پیرامون برجام و روابط تهران - ریاض همراه بود.

برجام
کارشناسان معتقدند بغداد در روزهای اخیر درحال ایفای نقش ویژه‌ای در گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکاست. گفته می‌شود وزیر امورخارجه عراق در سفر اخیر خود به واشنگتن، پیشنهاد وساطت میان ایران و آمریکا را ارائه کرده که با پاسخ مثبت طرف آمریکایی مواجه شده و به‌نظر می‌رسد رایزنی در این زمینه از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با مقام‌های عراقی است. فواد حسین در نشست‌خبری دیروز خود با همتای ایرانی‌اش نیز گفت در سفرش به واشنگتن درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران رایزنی کرده‌است.

روابط تهران - ریاض
مقام‌های ارشد عراقی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند رایزنی‌های ایران و عربستان به‌زودی ازسرگرفته خواهد شد. براین اساس پرونده روابط تهران - ریاض یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی امیرعبداللهیان در بغداد بوده‌است؛ این درحالی است که وزیر امورخارجه ایران در بغداد تأکید کرد که ایران از بازگشت روابط با عربستان استقبال می‌کند.

امنیت مرزها
پرونده امنیت مرزها از دیگر دستورکارهای مهم سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به عراق بوده‌است. بر همین اساس هم بود که وزیر خارجه عراق در نشست‌خبری مشترک با همتای ایرانی‌اش، تأکید کرد قانون اساسی عراق واضح و روشن است و اجازه استفاده از خاک این کشور برای حمله به کشورهای همجوار را نمی‌دهد. در این چارچوب گفته می‌شود سند همکاری‌های امنیتی 2کشور در مسیر نهایی ‌شدن قرار دارد.

توسعه مناسبات دوجانبه
همکاری‌های ترانزیتی، اقدام‌های زیارتی و گردشگری میان 2کشور، تکمیل راه‌آهن بصره - شلمچه و کرمانشاه - خسروی - منظریه - بغداد از موضوع‌هایی بوده‌است که درباره آنها رایزنی شده‌است. برهمین اساس هم بود که وزرای امورخارجه دوطرف در نشست‌خبری مشترک خود بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کردند. لایروبی اروندرود و تسریع در پیگیری پرونده ترور فرماندهان مقاومت از دیگر پرونده‌های پیگیری شده بوده‌ است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :