• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186310
+
-

آلمان در خط مقدم ایران‌ستیزی

آلمان رقابت چشمگیری با فرانسه در تحرکات ضدایرانی در ماه‌های اخیر داشته‌است

گزارش
آلمان در خط مقدم ایران‌ستیزی

ابراهیم فاتحی-روزنامه‌نگار

شرکای اروپایی طرف ایران در برجام دیگر چند ماهی می‌شود که نوبتی ساز مخالفت با ایران را به هر بهانه‌ای می‌زنند. آلمان در این مدت رقابت چشمگیری با فرانسه در تحرکات ضددیپلماتیک، مداخله در احکام قضایی ایران از جمله پرونده جمشید شارمهد، رسمیت بخشیدن به مخالفان جمهوری اسلامی، حمایت از راهپیمایی‌های براندازان و زیر سوال بردن مذاکرات دیپلماتیک ازجمله بر سر موضوع هسته‌ای داشته است. روز چهارشنبه وزارت امور خارجه آلمان ضمن احضار کاردار ایران در این کشور، اعلام کرد که 2نفر از کارمندان سفارت ایران را «غیرقابل قبول» خوانده و از آنها خواسته آلمان را ترک کنند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان با دخالت در امور محاکم قضایی ایران گفته: «کاردار ایران مطلع بود که ما نقض گسترده حقوق شهروندان آلمانی را نمی‌پذیریم. ما از ایران می‌خواهیم حکم اعدام جمشید شارمهد را لغو کرده و مطابق قانون، روند فرجام‌خواهی را برای او امکان‌پذیر سازد.» اقدامات دولت آلمان در حمایت از حرکت‌های براندازانه با محوریت پشتیبانی از گروه‌های مخالف نظام در خارج از کشور طی ماه‌های اخیر را می‌خوانید:

دفاع از ناامنی در مرز اقلیم
6 مهرماه1401؛ وزارت امور خارجه آلمان با صدور بیانیه‌ای حملات موشکی و پهپادی ایران به مواضع متعلق به گروه‌‌های «کومله»، «حزب دموکرات کردستان ایران» و «حزب آزادی کردستان» واقع در شمال عراق را محکوم کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده بود که «دولت آلمان حملات ایران در شمال عراق را محکوم می‌کند. این غیرقابل قبول است که ایران تاکنون باعث 9 کشته و مجروح شدن بسیاری شده است. ما در غم خانواده‌ها و بستگان کسانی که در این حملات جان خود را از دست داده‌اند، شریک هستیم. برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کنیم. حملات ایران به خاک اقلیم کرد شمال عراق با نگرانی شدید دنبال می‌شود. از ایران خواسته شده که به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارد و فورا حملات را متوقف
 کند.»

ایران‌هراسی با منع سفر
29  مهرماه1401؛ وزارت امور خارجه آلمان با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان خود به‌ویژه شهروندان دوتابعیتی ایرانی -آلمانی خواست از انجام هرگونه سفر به ایران خودداری کنند. در این بیانیه با ادعای بازداشت‌های خودسرانه گسترده شهروندان خارجی توسط جمهوری اسلامی آمده بود که سفر به ایران با خطر جدی بازداشت، بازجویی و محکوم شدن به دوره‌های طولانی‌مدت زندان همراه است.
 تجمع علیه نظام سیاسی ایران

 تجمع علیه نظام سیاسی ایران
30  مهر1401؛ برلین روز شنبه۳۰مهر میزبان یک تجمع ضدایرانی بود. هدف ایجاد یک کارزار تبلیغی علیه جمهوری اسلامی بود. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی پلیس برلین مدعی شد که حدود ۸۰هزار نفر در تجمع آخر مهرماه ایرانیان در این شهر آلمان شرکت کردند. تجمع‌کنندگان در این نمایش، پرچم‌های گروهک‌های تجزیه‌طلب ازجمله اقلیم کردستان، جدایی‌طلبان بلوچستان، گروهک‌الاحوازیه، جدایی‌طلبان آذربایجان و... را با خود به همراه داشتند.

تهدید به تحریم
21  آبان1401؛ اولاف شولتس، صدراعظم آلمان ناآرامی‌های ایران را بهانه حمله به جمهوری اسلامی قرار داد. او در یک پیام ویدئویی با مداخله‌جویی در امور ایران گفت: ما شاهد اتفاقاتی هستیم که در خیابان‌ها، سالن‌های سخنرانی و دادگاه‌های ایران می‌گذرد. ما از تصاویر شهرهایی مانند تهران، سنندج، اصفهان و شیراز وحشت‌زده شده‌ایم. اتحادیه اروپا به‌زودی با هدف تحت فشار گذاشتن حکومت ایران تحریم‌های جدید اعمال خواهد کرد.

 حمله به کنسولگری
27  آبان‌ماه1401؛ رسانه‌های محلی آلمان گزارش دادند ساختمان کنسولگری ایران در هامبورگ آلمان شامگاه هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت، ولی به کسی آسیبی نرسید. ظاهرا حمله با پرتاب کوکتل مولوتوف به ورودی این ساختمان انجام شده بود. ایران از آلمان خواست، در تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک مسئولانه عمل کند.

دخالت در حکم دادگاه ایران
2  اسفند1401؛
وزارت خارجه آلمان مدعی شد که حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی «تندر» در ایران که تابعیت آلمانی دارد، غیرقابل قبول است: «ما حکم اعدام جمشید شارمهد را مطلقاً غیرقابل قبول می‌دانیم. اجرای مجازات اعدام علیه او واکنش شدیدی را در پی خواهد داشت.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید