• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 اسفند 1401
کد مطلب : 186299
+
-

مبتلایان به دیابت تجربه تهیه این سالادهای مفید را از دست ندهند

کنترل قند با چند خوراکی ساده

سعیده مرادی

امروزه تعداد افراد مبتلا به دیابت و کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری خاموش قرار دارند، کم نیست. به همین دلیل با اتخاذ بعضی راهکارها به‌ویژه داشتن یک تغذیه سالم می‌توان از خطر این بیماری کاست. سالادها یکی از بهترین رژیم‌های غذایی هستند که می‌توان با تهیه و استفاده از آنها، زندگی سالم را تجربه کرد. در اینجا مروری داریم بر دستور تهیه چند سالاد که برای افراد دیابتی مفید است.

سالاد مرغ برشته

طرز تهیه

سینه مرغ را به 2 قسمت برش دهید. سس هویسین و روغن کنجد را ترکیب کنید؛ با برس روی مرغ بزنید. در یک کاسه سطحی، آرد سوخاری و روغن کنجد را با هم ترکیب کرده؛ سپس مرغ را در مخلوط فرو ببرید. در یک ماهیتابه نچسب بزرگ، مرغ را در روغن بپزید تا زمانی که دیگر صورتی رنگ نباشد، ۵ تا ۶ دقیقه هر طرف را بپزید. در همین حال، سبزی‌های سالاد را بین ۲بشقاب تقسیم کنید. روی آن را فلفل، هویج، قارچ و پیاز بریزید. مرغ را برش بزنید و روی سبزی قرار دهید. سپس می‌توانید بادام و سس آماده شده با ترکیب کنجد و زنجبیل را نیز روی سالاد بریزید.

مواد لازم برای 4 نفر
   سینه مرغ بدون‌استخوان و بدون‌پوست: ۲ عدد
   سس هویسین: ۲ قاشق چای‌خوری
   روغن کنجد: یک قاشق چای‌خوری
   آرد سوخاری: یک‌دوم فنجان
   دانه کنجد: ۴ قاشق چای‌خوری
   روغن کانولا: ۲ قاشق چای‌خوری
   سبزی سالادی: ۴ فنجان
   فلفل سبز کوچک: یک عدد خرد‌شده
   فلفل قرمز کوچک: یک عدد خرد‌شده
   هویج متوسط: یک عدد خردشده
   قارچ تازه برش‌خرده: نصف فنجان
   پیاز برش‌خرده: ۲ قاشق سوپ‌خوری
   بادام برشته: ۲ قاشق سوپ‌خوری
   سس سالاد ترکیبی از زنجبیل و دانه کنجد: یک‌چهارم فنجان

سالاد مرغ با گل کلم

طرز تهیه
ابتدا سینه مرغ را با روغن زیتون و نمک در ماهیتانه نچسب بپزید. در ادامه گل‌کلم را به خوبی شسته و خشک‌کرده و سپس به قطعات کوچک خرد کنید و در ظرفی مناسب بریزید. بعد خیار و فلفل کاپی را نیز خرد و به گل‌کلم‌ها اضافه کنید. سپس جعفری‌ها و پیازچه خرد‌شده‌ را به بقیه مواد بیفزایید. آنها را با هم به خوبی مخلوط کنید. در نهایت آبلیمو را به همراه مقداری روغن زیتون ترکیب کرده و نمک و فلفل و زیره و پودر سیر را به آن اضافه کنید. سپس آن را به سالاد افزوده و هم بزنید تا به خورد مواد سالاد برود. حال آن را با جعفری خرد‌شده یا هر سبزی‌ای که باب میل‌تان است تزئین کرده و سرو کنید.

مواد لازم برای 2 نفر
   سینه مرغ: یک‌تکه
   گل کلم کوچک: یک عدد
   خیار: یک عدد خرد‌شده
   فلفل قرمز کاپی: یک عدد خرد‌شده
   آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
   روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
   جعفری خرد‌شده: 2/1 فنجان
   پیازچه تازه: ۴ عدد خردشده
   پودر سیر: ۲ قاشق چای‌خوری
   زیره: ۲ قاشق چای‌خوری
   نمک و فلفل: به مقدار لازم

سالاد لوبیا سفید

طرز تهیه
لوبیا را بپزید و پس از پخت آبکشی کنید تا هیچ آبی در آن باقی نماند. بادمجان را از درازا برش بزنید و آنها را به اندازه حدود ۵ سانت خرد کنید. بلال‌ها را هم به طول حدود ۲ سانتی‌متر برش بزنید. کدو و فلفل دلمه‌ای و برگ‌های مرزنجوش را هم به‌صورت درشت، خرد کنید. کف ماهیتابه را کمی چرب کرده و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. بادمجان، بلال، کدو، فلفل دلمه‌ای و روغن را کاملا با هم مخلوط کنید و به میزان لازم به آن نمک و فلفل بزنید. سپس آنها را داخل ماهیتابه بریزید. همه مواد را سرخ کنید تا نرم شوند. پس از آنکه مواد کامل پخته شد، داخل ظرف دیگری بریزید و لوبیای پخته‌شده را نیز به آن اضافه کنید. مقداری سرکه بالزامیک روی مواد بریزید و کمی هم بزنید. سالاد شما آماده است و می‌توانید نوش‌جان کنید.

مواد لازم برای 3 نفر
   لوبیا سفید: ۶۰۰ گرم
   بادمجان: ۳۰۰ گرم
   بلال: ۲ عدد
   کدو: ۲ عدد متوسط
   فلفل دلمه‌ای قرمز: یک عدد
   روغن زیتون: یک‌سوم پیمانه
   برگ مرزنجوش تازه: یک‌و‌نیم قاشق غذاخوری
   سرکه بالزامیک: یک قاشق غذاخوری
   نمک و فلفل: به مقدار لازم

سالاد گوجه‌فرنگی

طرز تهیه
ابتدا باید برگ کاهوها و گوجه‌فرنگی‌ها را با دقت شسته و خوب خشک کنید. سپس کاهوها را به یک اندازه خرد کرده و هر کدام از گوجه‌فرنگی‌ها را هم به ۸تکه قسمت کنید. حالا نوبت به کاهو می‌رسد که باید تازه باشد. حال کاهو و گوجه‌فرنگی‌ها را به همراه ذرت و زیتون‌های نصف‌شده داخل یک ظرف مناسب بریزید و مخلوط کنید. در ادامه روغن جوانه گندم، سرکه سیب و خردل را با آب مخلوط کرده و فلفل و نمک را نیز به آن بیفزایید و روی سالاد بریزید. سپس سالاد را چند ساعتی داخل یخچال قرار داده و بگذارید تا طعم سس به خورد سالاد برود. در نهایت، سالاد را در دو بشقاب تقسیم کنید و نان‌ها را کنار بشقاب بگذارید و سرو کنید.

مواد لازم برای 2 نفر
   برگ کاهو: ۴۰ گرم
   گوجه‌فرنگی: ۲ عدد
   دانه ذرت: ۶۰ گرم
   زیتون سیاه بدون هسته: ۴ عدد
   روغن جوانه گندم: یک قاشق چای‌خوری
   سرکه سیب: یک قاشق غذاخوری
   خردل تند: یک قاشق چای‌خوری
   آب: ۲ قاشق غذاخوری
   نان کامل: ۲ برش
   فلفل و نمک: به مقدار لازم

سالاد قارچ و جعفری

طرز تهیه
ابتدا باید قارچ‌ها را از وسط نصف کنید و داخل ماهیتابه ریخته و با روغن زیتون به‌مدت ۵ دقیقه تفت دهید. سپس، روغن قارچ‌ها را گرفته و در ظرف مناسب بریزید. در حدی که رنگ قارچ‌ها تیره نشود. اندازه قارچ‌ها بهتر است متوسط و تا حدی یکدست باشند تا شکل سالاد زیباتر شود. در این مرحله، پیاز قرمز و سیر را ریز خرد کرده و به همراه جعفری خردشده به قارچ‌ها اضافه کنید. سپس پودر تخم گشنیز، پودر آویشن، نمک، فلفل، روغن زیتون و سرکه سیب را با هم مخلوط کرده و به سالاد افزوده و تمام مواد را خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. در نهایت سالاد را به‌مدت ۳۰دقیقه در یخچال قرار دهید تا سس به خوردش برود. حال سالاد آماده است و می‌توانید با مواد دلخواه تزئین کنید و بخورید.

مواد لازم برای 4 نفر
   قارچ: ۳۰۰ گرم
   جعفری خردشده: یک پیمانه
   پیاز قرمز: یک عدد
   سیر: یک حبه
   پودر آویشن: یک قاشق مرباخوری
   پودر تخم گشنیز: یک قاشق مرباخوری
   نمک و فلفل: به مقدار لازم
   سرکه سیب: ۲ قاشق غذاخوری
   روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری

 

این خبر را به اشتراک بگذارید