• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186218
+
-

رشد 550هزار میلیاردتومانی بازار‌سهام در2روز

شاخص کل بورس تهران در 2روز گذشته 8درصد افزایش یافت

نویسنده- شیرین طائر

تغییر سیاست‌های ارزی منجر به رشد بازار سهام شد به‌طوری که ظرف 2 روز گذشته شاخص کل بورس تهران بیش از 8درصد رشد کرد و ارزش کل بازار سهام نیز 550هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
به‌گزارش همشهری، با وجود یک دور رشد از ابتدای پاییز تا اواخر دی‌ماه شاخص کل بورس تهران از ابتدای بهمن‌ماه وارد یک روند نزولی عمیق شده بود و تحت‌تأثیر این نزول نزدیک به 700هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد. این نزول بعد از آن اتفاق افتاد که رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد ارز نیمایی به قیمت 28هزارو500تومان تثبیت خواهد شد و همزمان در لایحه بودجه سال بعد طرح افزایش نرخ سوخت و خوراک شرکت‌های پتروشیمی مطرح شد. این 2موضوع اثر عمیقی بر بازار سهام داشت و به‌زعم اغلب کارشناسان ازجمله دلایل نزول بورس در بهمن‌ماه بود. چرا که اجرای این 2طرح می‌توانست منجر به کاهش درآمد شرکت‌های صادرات محورکه بخش بزرگی از بازار سهام را در اختیار دارند شوند. با این حال تازه‌ترین خبرها حاکی ازآن است که قرارنیست نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی در لایحه با افزایش زیادی مواجه شود و از سوی دیگر آنطور که بانک مرکزی در ابتدای هفته اعلام کرد سیاست‌های ارزی جدیدی به‌کار گرفته خواهد شد که به‌معنای آن است که شرکت‌های صادر‌کننده بورس دیگر قرار نیست ارز خود را به قیمت تثبیتی 28هزارو500تومان بفروشند.

اثر سیاست جدید ارزی بر بورس
طبق اعلام بانک مرکزی قرار است ارز حاصل از کالاهای اساسی از محل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به نرخ تثبیتی 28هزارو500تومان و سایر کالا‌ها با نرخ حواله، بازار مبادله ارز و طلا تامین شود. این به‌معنای آن است که از این پس منابع ارزی شرکت‌های بورس، ازجمله شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی، فلزات اساسی و نفت، ارز خود را براساس مکانیسم مبتنی بر عرضه و تقاضا می‌فروشند و الزامی برای فروش ارز خود به قیمت 28هزارو500تومان ندارند.  بر همین اساس از صبح دیروزمرکز مبادله ارز و طلای ایران رسما فعالیتش را آغاز کرد و تولید کننده‌های پتروشیمی‌ها موفق شدند ارزخود را به قیمت 36هزارو130تومان بفروشند. با این حال به‌دلیل عدم‌شفافیت بانک مرکزی مشخص نیست چه میزان از ارز این شرکت‌ها مبادله شده و گزارشی درباره حجم و ارزش دادو ستد‌های روز گذشته منتشر نشده است. دیروز همچنین ارز خدماتی که شامل 68 سرفصل مانند ارز دانشجویی، مسافری و درمان می‌شود به قیمت 41هزارو549تومان قیمت‌گذاری شد و نشان داد که رئیس‌کل بانک مرکزی از سیاست تثبیت ارز نیمایی عقب‌نشینی کرده و قرار است نرخ‌های بازار به قیمت‌های واقعی‌تری تعیین شود. برخی محاسبات نشان می‌داد که تخصیص ارز 28هزارو500تومانی منجر به توزیع رانتی معادل 700هزار میلیارد تومان می‌شد. همه این تحولات ظرف 2روز گذشته واکنش مثبت بورس را به‌دنبال داشت و منجر به رشد شاخص کل بورس و ارزش بازار سهام شد.

رشد 550هزار میلیارد تومان
آمار‌ها نشان می‌دهد سیاست‌های جدید ارزی ظرف 2روز گذشته منجر به رشد 550هزار میلیارد تومانی ارزش کل بازار سهام شد و ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس که در آخر هفته گذشته در محدوده 7125هزار‌میلیارد‌تومان بود، تحت‌تأثیر این رشد به 7678هزارمیلیارد‌تومان معادل 154میلیارد‌دلار رسید. در این دو روز همچنین شاخص کل بورس تهران بیش از 8درصد رشد کرد و دیروز حتی رکورد بالاترین رشد روزانه بورس در سال‌جاری شکسته شد. ظرف 2‌روزگذشته همچنین1350هزار‌میلیاردتومان نقدینگی جدید از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار سهام شد و ارزش کل مبادلات خرد به سطح 10هزار‌میلیارد‌تومان رسید. این درحالی است که ظرف یک‌ماه گذشته بیش از 8هزار‌میلیارد‌تومان نقدینگی سهامداران خرد از بورس خارج شده بود و ارزش کل مبادلات خرد هم به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود. هنوزمشخص نیست آیا روند صعودی شاخص کل بازار سهام در روزهای آینده ادامه خواهد یافت یا خیر؟ اما به‌نظر می‌رسد تعیین تکلیف درباره نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پتروشیمی می‌تواند منجر به تداوم روند صعودی شاخص کل بورس تهران شود. ضمن اینکه آنطور که آمارها نشان می‌دهد قیمت جهانی کالاهای پایه درجهان نیز درحال افزایش است و این موضوع نیز می‌تواند اثر مضاعفی بر رشد شاخص‌های بورس داشته باشد.کارشناسان انتظار دارند در سال آینده نقدینگی بیشتری وارد بازارسهام شود با این حال برخی چالش‌ها ازجمله مسائل دیپلماتیک ازجمله ریسک‌های بازار تلقی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید