• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186195
+
-

دست رد اروپا به براندازان

مطالبه جریان‌های برانداز برای گنجاندن نام سپاه در فهرست ادعایی تروریستی با پاسخ منفی مقام‌های اروپایی مواجه شد

سیاست خارجی
دست رد اروپا به براندازان

حرکت‌های سازماندهی شده علیه سپاه بار دیگر با مخالفت صریح اروپا مواجه شد.تجمع چند روزه گروه‌های مخالف و برانداز جمهوری اسلامی در شهرهای اروپا با هدف فشار بر وارد کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی بار دیگر پاسخ منفی اروپا را به همراه داشت. این دومین تلاش گروهک‌های برانداز مخالف نظام سیاسی ایران برای فضاسازی علیه نهادهای کشور و تشدید فشارهای تحریمی است.

بورل: قوانین ما تغییر نمی‌کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تجمع موافقان براندازی به بی‌بی‌سی گفته به‌رغم تظاهرات ایرانی‌های معترض در بروکسل، این اتحادیه سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهد؛« این صداها قوانین ما را تغییر نمی‌دهند.» جوزپ بورل در ادامه گفت: برای اینکه اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد، به رأی دادگاه در یکی از کشورهای عضو نیاز است.

وزیر خارجه آلمان: زمینه حقوقی برای تروریستی خواندن سپاه نداریم

از سوی دیگر، آنالینا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان هم گفته است که مبنای قانونی برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران وجود ندارد. بربوک دوشنبه گفت: «فعلا زمینه حقوقی در اتحادیه اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی را نداریم.» برخی ایرانی‌های ساکن اروپا دوشنبه با تظاهرات در بروکسل، در برابر مقر اتحادیه اروپا تجمع کردند تا از آن بخواهند سپاه را یک سازمان تروریستی اعلام کند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست پیشین شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، در جمع خبرنگاران در این‌باره گفته بود: نظرات جالب توجهی در این‌باره وجود دارد و موضوعی است که نمی‌توان بدون تصمیمی حقوقی، کاری درباره آن کرد. نمی‌توانیم بگوییم ما شما را تروریست می‌دانیم، چون از شما خوشمان نمی‌آید.
او تصریح داشت: درباره موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران باز هم می‌گویم که این کار زمانی انجام‌پذیر است که دادگاهی در یکی از کشورهای عضو، حکمی حقوقی در این زمینه صادر کند. باید محکومیتی عینی و منسجم انجام شود؛ سپس در سطح اتحادیه اروپا بررسی می‌کنیم.

  تجمع در حمایت از صلح
در برابر سازماندهی حرکت‌های افراطی و استمداد از اروپا به خیال براندازی در ایران، روی دیگر سکه تجمع 50 هزار نفری در مونیخ آلمان و حمایت از حرکت‌های صلح‌طلبانه بود که همزمان با پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ در روز شنبه برگزار شد.
افزایش موج اعتراضات مردمی در کشورهای غربی یکی از نمودهای حرکت ساختار جهانی به‌سوی ایجاد نظمی نوین بوده است.گسترش تظاهرات و تجمع‌های مردمی دراین کشورها که در چارچوب‌های سیاسی و اقتصادی، حاوی مطالبات قابل‌توجهی است، نمودی از افزایش نارضایتی عمومی از سیاست‌های سلطه‌جویانه غربی در کشورهای محور غربی است. در ماه‌های اخیر رسانه‌های جهان مملو از اخبار تظاهرات اعتراضی مردم در کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه، انگلستان و... به‌دلیل چالش‌های اقتصادی و سیاسی بود. دراین میان اما جهان یکی از مهم‌ترین نمودهای افزایش سطح نارضایتی عمومی از سیاست‌های دولت‌های غربی را در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ که در روزهای اخیر برگزار شد، مشاهده کرد. سردادن شعارهایی ازسوی مردم در اعتراض به مداخله‌جویی‌ها و جنگ‌افروزی‌های دولت‌های غربی، به‌ویژه در اوکراین، نشان داد جوامع غربی در شرایط کنونی خود را برای عبور از نظم هژمونیک به‌سوی نظمی نوین و عادلانه‌تر آماده کرده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید