• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 3 اسفند 1401
کد مطلب : 186194
+
-

3 خبر خوب از گشایش در روابط خارجی

امیرعبداللهیان در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره احیای برجام، سرمایه‌گذاری‌های چین و روابط ایران و عربستان سخن گفت

گزارش
3 خبر خوب از گشایش در روابط خارجی

ابراهیم فاتحی-روزنامه‌نگار

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه عصر سه‌شنبه خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گره‌گشایی از بن‌بست‌های مذاکرات هسته‌ای، پیشرفت توافقات چین و ازسرگیری روابط ایران و عربستان را پیگیری کردند. آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران اواخر تابستان امسال در وین برگزار شد و نتیجه مشخصی در پی نداشت. همچنین پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان از اردیبهشت‌ماه تاکنون متوقف مانده است و دور ششم به تعویق افتاده است. برجام و مذاکرات عربستان بنا به اذعان مقامات داخلی با چشمداشت طرف خارجی به ناآرامی‌های چند‌ماه اخیر کشور و گمانه گرفتن امتیازات بیشتر پیشرفتی به‌دست نیاورده است.عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره محتوای جلسه با امیرعبداللهیان به تسنیم گفت: ازجمله این مباحث سفر رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیأت دولت به چین و دستاوردهای عمدتاً اقتصادی قابل‌توجه این سفر بود. به‌طور مثال به‌گفته آقای امیرعبدالهیان در این سفر 2کشور حدود 50میلیارد دلار تفاهمنامه همکاری اقتصادی را نهایی کردند که ذیل آن 19قرارداد به امضای طرفین رسیده است. البته ملاحظات طرف چینی این بود که قراردادهای منعقد شده به واسطه جلوگیری از تحت‌فشار قرار گرفتن از سوی غرب، فعلا علنی نشود.

پادشاه عمان به تهران می‌آید
علیزاده با اشاره به بحث دیگری که در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفته، گفت: آقای امیرعبدالهیان در جلسه امروز (سه‌شنبه) همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفت، مقامات عمانی اخیراً بارها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجیگری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده است. در همین راستا پادشاه این کشور اعلام کرده که در تلاش است تا با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و آمریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند.

 چین، میانجیگر جدید ایران و عربستان
این عضو کمیسیون امنیت ملی، افزود: اتفاق دیگری که در ارتباط با مسائل پولی و بانکی افتاده، ورود بانک مرکزی قطر به مناقشه ایران و آمریکا و ایفای نقش واسطه در این حوزه است. در همین چارچوب مذاکرات غیرمستقیمی میان خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران به‌واسطه بانک مرکزی قطر در جریان است. موضوع مهم دیگری که در جلسه امروز مورد تأکید آقای امیرعبدالهیان قرار گرفت این بود که مقامات چین در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن، ابراز آمادگی کردند که بتوانند به‌عنوان میانجی برقراری رابطه میان ایران و عربستان نقش سازنده‌ای ایفا کنند و تأکید کرده‌اند که این پیشنهاد را به طرف عربستانی نیز مطرح کرده‌اند.

  50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری چینی
علی علیزاده گفت: با وجود چشم‌انداز سرمایه‌گذاری 250میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران، اما براساس تفاهنامه‌هایی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین به امضا رسیده، قرار است چینی‌ها تا پایان دولت سیزدهم حدود 50میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را محقق کنند. ازجمله پروژه‌هایی که مورد توافق طرفین قرار گرفته بحث احداث نیروگاه 4هزار مگاواتی اتمی در سواحل مکران بوده که با موافقت رئیس‌جمهور کشورمان همراه شده است. همچنین در حوزه‌های زیرساختی چون راه و بندر و همچنین محصولات کشاورزی و لبنی قراردادهای سرمایه‌گذاری عملیاتی میان 2کشور به امضا رسیده است. علاوه بر این براساس توافق دیگری که بین 2 کشور صورت گرفته، مقرر شده تا چینی‌ها در ازای قسمتی از نفت خریداری شده از ایران، اقدام به نوسازی و سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های نفت و گاز ایران کنند.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید