• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186148
+
-

سرنوشت بازار آزاد ارز چه می‌شود؟

یک سؤال باقی می‌ماند، کسانی که بخواهند برای سرمایه‌گذاری یا سایر نیازهای غیراز دامنه تعریف‌شده بانک مرکزی برای تخصیص ارز خدماتی، ارز بخرند، چه اقدامی باید انجام دهند؟ این نیازها در مرکز مبادله ارز و طلا دیده نشده است. به‌نظر می‌رسد این نیازها ناگزیر به سمت بازار آزاد سوق پیدا خواهد کرد. در این صورت همچنان نرخ بازار آزاد وجود خواهد داشت و مبادلات فردایی و خیابانی ادامه می‌یابد. اما مهم این است که آیا نرخ بازار آزاد از نرخ رسمی بانک مرکزی پیروی خواهد کرد؟
متولیان بازار ارز از سال‌ها پیش و به‌خصوص در دوره‌های تنش ارزی، چندین بار اعلام کرده‌اند که قیمت‌گذاری بازار آزاد که خارج از چارچوب صرافی‌ها و سامانه سنا فعالیت می‌کند را به رسمیت نمی‌شناسند و حتی خرید و فروش ارز و فعالیت در این بازار نیز به‌عنوان جرم ثبت شده است. این نوع موضع‌گیری علیه بازار غیررسمی در مهرماه1391و زمستان1396 به‌صورت ضربتی و در سایر دوره‌های تنش ارزی به‌صورت موردی انجام شده است. اکنون مرکز مبادله ارز و طلای ایران، عنوان «بازار آزاد و رسمی برای پاسخ به هرگونه نیاز ارزی» را یدک می‌کشد و ظاهرا قرار است بازار غیررسمی را نیز در چارچوب اصول بانک مرکزی در خود هضم کند؛ اما نکته اینجاست که بازار غیررسمی که گاهی از آن به‌عنوان بازار سیاه نیز یاد می‌شود، با تقاضای مردم عادی در صرافی‌ها که در دوره‌های مختلف با توزیع سهمیه‌ای ارز پاسخ داده می‌شود، متفاوت است.
 بر این اساس، در بهترین حالت نیز تاسیس مرکز مبادله ارز و طلا قادر به نابودی بازار آزاد غیررسمی ارز نیست و فقط با استفاده از ابزارهای مقابله با پولشویی و رصد دقیق گردش مالی مرتبط با این بازارها می‌توان فعالیت و قیمت‌گذاری آن را عقیم کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید