• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186147
+
-

مصائب سود از تفاوت نرخ ارز

  خبر: بررسی رسانه‌ها نشان می‌دهد: در روزهای اخیر، اجاره کارت ملی افراد برای خرید ارز سهمیه‌ای و فروش آن به قیمت آزاد، به حوالی 2میلیون تومان رسیده است.

  نقد: در جریان فضاسازی‌های اخیر در بازار ارز، قیمت دلار به‌شدت رشد کرده و در کانال‌های تلگرامی، نرخ‌های فضایی بالای 50هزار تومان برای آن تعیین شده است؛ درحالی‌که در همین شرایط، بانک مرکزی سهمیه 5هزار یورویی برای هر کد ملی تعیین کرده و افراد می‌توانند سهمیه تعیین شده را با نرخ بازار متشکل و بیش از 10درصد ارزان‌تر از بازار غیررسمی خریداری کنند.
در این میان، بخشی از نیازهای ارزی (احتمالاً غیرمجاز) نیز در کف بازار و با نرخ بالاتر از نرخ بازار متشکل تأمین می‌شود و همین، راهی باز کرده تا برخی افراد، کارت ملی کسانی را که اساساً نیاز، تمایل و قدرت مالی خرید ارز سهمیه‌ای ندارند، اجاره کنند و با خرید سهمیه این افراد و فروش آن به متقاضیان بازار غیررسمی، سودهای میلیونی به جیب بزنند. درحالی‌که این کار می‌تواند در آینده خسارت‌هایی به صاحب کارت ملی وارد کند. مثلاً به قطع یارانه نقدی او به‌دلیل بالا رفتن گردش مالی منجر شود. به‌نظر می‌رسد با تاسیس بازار مبادله ارز و طلا از امروز، متولیان بازار ارز باید توزیع ارز در مصارف خدماتی را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که سودجویی از محل فروش کارت ملی کنترل شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید