• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186146
+
-

بی‌نیازی از سوئیفت

چهره روز
بی‌نیازی از سوئیفت

محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به توافقاتی که بین ایران و روسیه در حوزه اتصال کانال مالی 2کشور رخ داده، برای ارسال پیام‌های بانکی دیگر نیازی به سوئیفت نداریم. او اعلام کرد: همه بانک‌های ایران به تعدادی از بانک‌های خارجی در روسیه و همه بانک‌های روسیه متصل شده‌اند بنابراین بانک‌ها برای تبادل پیام‌های بانکی نیازی به سوئیفت ندارند زیرا از سیستم‌های بومی و ملی کشورهای خودشان استفاده می‌کنند. معاون بین‌الملل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه حذف دلار در دستور کار ما قرار دارد، تأکید کرد: می‌توان گفت در این حوزه دیگر نیازی به سوئیفت نداریم. کریمی در مورد توافق با چین نیز گفت: حذف دلار را دستور کار داریم و قرار است که مبادلات بر مبنای یوان و ریال باشد.
باتوجه به این اظهارات، به‌نظر می‌رسد گشایش بانکی مورد انتظار برای همکاری تجاری و مالی ایران با چین و روسیه محقق شده و راه برای استفاده از ظرفیت‌های دوجانبه در توسعه تعاملات هموارتر شده است؛ اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که سوئیفت یک شبکه پیام‌رسان بانکی در اقتصاد و نظام تجارت جهانی است و بی‌نیازی ایران از شبکه فقط در شرایطی کاملاً محقق می‌شود که قید حضور در زنجیره تأمین جهانی را بزند و روابط مالی و تجاری خود را محدود به چند کشور خاص کند.
 در این شرایط ما فقط به‌دلیل محرومیت از یک شبکه و حذف‌شدن از آن، می‌توانیم مدعی بی‌نیازی از آن شویم ؛ در حالی که ایران از منظر منابع طبیعی و انرژی، می‌تواند یکی از بازیگران اثرگذار در زنجیره ارزش جهانی باشد و از این منظر، بهتر است به جای تلاش برای قطع نیاز به سوئیفت، برای وابسته کردن زنجیره ارزش جهانی به ایران تلاش شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید