• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186112
+
-

تا پایان سال، اراضی جنگ‌افزارسازی در خیابان پیروزی به شهرداری تحویل داده می‌شود

11هکتار فضای مرغوب همجوار بافت متراکم

گزارش2
11هکتار فضای مرغوب همجوار بافت متراکم

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

مجموعه‌های وسیع نظامی که بیش از نیم‌قرن گذشته در اراضی گسترده شهر تهران ساخته شده‌اند، سرمایه بزرگی را در خود ذخیره کرده‌اند. مجموعه جنگ‌افزارسازی در خیابان پیروزی که سال‌هاست کاربرد نظامی و صنعتی خود را از دست داده، یکی از این نمونه‌هاست. مهرماه امسال مدیران شهری بخشی از پروژه‌های قرارگاه مسکونی را در این نقطه کلنگ‌زنی کردند و در نیمه بهمن نیز شهردار تهران مجددا از این مجموعه بازدید کرد.
منطقه 13به‌دلیل وجود پارک جنگلی سرخه‌حصار و دیگر بوستان‌ها‌ از نظر سرانه فضای سبز «کم‌برخوردار» محسوب نمی‌شود، اما محل قرارگرفتن مجموعه جنگ‌افزارسازی به گسترش فضای سبز موردنیاز محله‌های مجاور در مناطق12 و 14کمک خواهد کرد.

شمال خیابان پیروزی
توافق درباره پادگان‌ها اغلب به این صورت است که بخش کوچکی از اراضی آنها تغییر کاربری پیدا می‌کند که ارگان نظامی در آن ساختمان‌های مسکونی برای کارکنان خود می‌سازد و بقیه محدوده پادگان تبدیل به پارک یا اماکن گردشگری، فرهنگی و خدماتی می‌شود.یکی از این اراضی در منطقه 13 در ضلع شمال‌غربی تقاطع خیابان پیروزی و بزرگراه امام علی(ع)قرار دارد. اطراف این مجموعه کاملا مسکونی است و دورتر از آن در سمت غرب، ساختمان وزارت نیرو قرار دارد که به میدان شهدا منتهی می‌شود و در شرق هم بیمارستان نیروی هوایی و بعد فرودگاه دوشان‌تپه‌ واقع شده است، اما به جز این دو در همه جهت‌‌خانه‌ها هستند و محله‌هایی که برخی از آنها شامل بافت فرسوده هم می‌شوند؛ مخصوصا در جنوب خیابان پیروزی و مرز‌های منطقه 13و 14مشکل کمبود فضای عمومی بیشتر به چشم می‌آید. یک فضای بزرگ 17هزار هکتاری که در طرح توافق میان شهرداری و ارتش، 11هکتار آن به فضای عمومی تبدیل می‌شود و 6هکتار هم در اختیار ارتش باقی می‌ماند، اما در همین 6هکتار هم سرانه‌های عمومی دیده شده است.
۹ مهر امسال شهردار تهران در حاشیه آیین آغاز ساخت بیش از ۱۰هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن که در مجموعه صنایع جنگ‌افزارسازی متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح (ساصد) منطقه ۱۳ برگزار شد، از توافق بین شهرداری و وزارت دفاع درباره این مجموعه خبر داد. یکی از نکاتی که شهردار به آن اشاره کرده، جانمایی محل ساختمان‌ها بود. این پروژه آپارتمانی در بخشی که به سمت بزرگراه امام علی(ع) قرار دارد، ساخته می‌شود و قدرالسهم شهرداری در جنوب و سمت خیابان پیروزی است که تبدیل به بوستان و سرانه‌های خدماتی می‌شود. خیابان پیروزی با مشکل ترافیک و تراکم بیش از حد خودرو‌ها روبه‌رواست و اگر به واحد‌های مسکونی این خیابان افزوده شود، مشکل رفت‌وآمد با خودرو‌های شخصی بیشتر خواهد شد؛ به همین دلیل با توافق میان شهرداری و وزارت دفاع محل ساخت واحد‌های مسکونی در شرق پادگان مشخص شده است.

چرا ساصد باید تغییر کاربری پیدا ‌کند؟
 محدوده مسکونی اطراف ساصد جزو مناطق کم‌برخوردار از نظر سرانه‌های فضای سبز، گردشگری و تفریحی هستند.
 منطقه 13با جمعیت950هزار نفری سرانه فضای سبز 8.97مترمربعی به ازای هر نفر دارد که بسیار پایین به‌حساب می‌آید. سرانه گردشگری این منطقه هم کمتر از یک‌مترمربع است. منطقه 14با جمعیت 493هزار و 894نفری، سرانه فضای سبز 9.46مترمربعی دارد که بسیار پایین‌تر از حد میانگین سرانه فضای سبزبوده که ‌سرانه گردشگری این منطقه هم کمتر از یک‌مترمربع است.

مکث
چرا اراضی ‌ ساصد مرغوب است؟

1. ساختمان‌های ارزشمند: ارتش ایران به شکل نوین نزدیک  به یک قرن پیش شکل گرفت و به همین دلیل برخی از تاسیسات نظامی موجود قدیمی هستند. تعدادی از ساختمان‌ها فرسوده شده‌اند و باید تخریب یا مقاوم‌سازی شوند. یک ساختمان بزرگ در مجموعه صنایع جنگ افزارسازی قرار دارد که بخش بزرگی از ضلع جنوبی آن را اشغال کرده است. به‌گفته شهردار تهران، این بنا و دیگر ساختمان‌های ارزشمند و میراثی در بخش قدرالسهم شهرداری تهران واقع شده و شهرداری می‌خواهد این مجموعه‌های تاریخی را حفظ کند.
2. فضای سبز وسیع: با نوسازی و بهره‌برداری از فضای باز و نصب مبلمان شهری، بخش وسیعی از این پادگان می‌تواند به بوستان و گذرگاه عمومی تبدیل ‌شود و سرانه فضای سبز 2منطقه 13و 14را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.
3. دسترسی عالی: همجواری با بزرگراه امام علی(ع) و یکی از خیابان‌های مهم تهران یعنی پیروزی (شهیدکلاهدوز) باعث شده تا این پادگان دسترسی‌های عالی داشته باشد.
4. مترو و اتوبوس: در نزدیکی این پادگان ایستگاه ابن‌سینا از خط 4مترو و ایستگاه پیروزی از سامانه اتوبوسرانی تندروی 6(بی‌آرتی) قرار دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید