• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 2 اسفند 1401
کد مطلب : 186111
+
-

جنوب شهر،نفس تازه کرد

کمربند سبز تهران 500هکتار دیگر با افتتاح بوستان جنگلی در منطقه 20توسعه یافت

گزارش
جنوب شهر،نفس تازه کرد

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

توسعه کمربند سبز تهران در حال تکمیل است و تا 2 سال دیگر به پایان خواهد رسید؛ با این تفاوت که در این دوره به بخش‌های جنوبی شهر بیشتر توجه شده است. دیروز فاز اول درختکاری در کمربند سبز شهر با حضور شهردار و دیگر مسئولان شهری انجام شد.

علیرضا زاکانی درباره برنامه‌های شهرداری تهران برای پیشرفت مناطق جنوبی پایتخت گفت: آینده مناطق جنوبی تهران به‌ویژه مناطق ۱۵، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ کاملاً متفاوت با شرایط فعلی خواهد بود. به‌طوری که با طراحی‌های صورت‌گرفته افقی بسیار روشن پیش‌روی شهروندان این مناطق است. شهردار تهران گفت: یکی از نکات آزار‌دهنده موجود در شهر تهران از گذشته تاکنون وجود فاصله طبقاتی و خدماتی بین شمال و جنوب‌شهر بوده است. در مدیریت شهری جدید تلاش داریم فاصله طبقاتی را کم کنیم؛ البته این تلاش به‌معنای عدم‌خدمتگزاری به شهروندان ساکن در شمال شهر تهران نیست بلکه ما سعی داریم در کنار خدماتی که به این بخش از شهروندان ارائه می‌دهیم تلاش ویژه‌تری نیز برای ارائه خدمات به مناطق کم‌برخوردار تهران صورت دهیم. وی افزود: در این مناطق ظرفیت‌های کم‌نظیری داریم که به فراموشی سپرده شده است و توجه به آن می‌تواند جهشی جدی در زندگی مردم ایجاد کند. در کم کردن فاصله طبقاتی توجه ویژه‌ای به توسعه فضاهای سبز و ایجاد مکان‌های تفریحی برای شهروندان داریم. زاکانی درباره توسعه فضای سبز در پایتخت گفت: یکی از کارویژه‌های ما در مدیریت شهری جدید استفاده بهتر از فضاهای سبز تهران است. سال گذشته ۱۲۵۰ هکتار فضای سبز و امسال نیز ۱۵۰۰ هکتار فضای سبز پیرامون شهر تهران ایجاد کرده‌ایم و سال آینده نیز مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است 2هزار هکتار به فضای سبز پیرامونی پایتخت افزوده شود. علاوه بر این در ۹ نقطه شهر تهران نیز مجوز توسعه فضای گردشگری را داده‌ایم که فقط در شیان این مجوز، اجرایی شده است. پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن مجوز در ۸نقطه دیگر ظرفیت‌های جدیدی برای گردشگری شهر تهران ایجاد شود. زاکانی همچنین گفت: برای اینکه شهر تهران زیست‌پذیر شود باید الزاماتی را درنظر گرفت. در شرایطی که ترافیک و آلودگی هوا شرایط زندگی مردم را سخت کرده است، نیاز داریم در مدیریت شهری طرحی را درپیش بگیریم تا هم طراوت شهر را بهبود دهد و هم آسایشی فراتر از آسیب‌های کنونی برای شهروندان تهرانی فراهم کند. شهردار تهران در حاشیه سی و دومین رویداد امید و افتخار با حضور در جمع خبرنگاران گفت: پیش از انقلاب پایتخت ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز داشت و اکنون با گذشت ۴ دهه فضای سبز تهران به ۶۱ هزار هکتار رسیده است. براساس تلاش همکاران ما،سال آینده ۲هزار هکتار به فضای سبز پیرامونی شهر تهران نیز افزوده خواهد شد. توسعه فضای سبز در کنار گسترش و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدامی ایجابی برای حل مشکل آلودگی هوای تهران است. او در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره اجرایی شدن قانون جذب ایثارگران در شهرداری تهران گفت: این قانون به جز در 2بخش پسماند و خودرو سرویس، اجرایی می‌شود. در این دو بخش نیز قانون به‌دلیل رأی دیوان عدالت اداری اجرایی نمی‌شود. شهرداری تهران برای حل مشکل کارکنان خودروسرویس و پسماند وکیل گرفته ‌است و طبق آخرین اخبار گویا مسئله خودروسرویس نیز حل شده است و ان‌شاءالله به‌زودی شاهد جذب و تبدیل وضعیت کارکنان در این مجموعه خواهیم بود.

همکاری با دولت
زاکانی در حاشیه مراسم دیروز در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره همکاری دولت برای حل مشکل حمل و نقل عمومی اظهار کرد: دولت در زمینه خرید 630 واگن مترو از چین به ما کمک کرد که مقدمه پیش‌پرداخت 15 درصد از هزینه این واگن‌ها فراهم شده و از طریق سازمان برنامه و از وزارت کشور دنبال می‌شود؛همچنین برای ساخت 113دستگاه واگن داخلی از همکاری دولت استفاده می‌کنیم. او افزود: دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به چین در این امور حتما پربار خواهد بود.

فاز نخست طرح 1500هکتاری کمربند سبز در سال 1401
به‌گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران، تلاش شده است که در طرح کمربند سبز از گونه‌های بومی و مقاوم به کم‌آبی استفاده شود. علی‌محمد مختاری تأکید کرد که بنا بر برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال 1403طرح کمربند سبز تهران به پایان می‌رسد. کمربند سبز از ساخت‌وساز بی‌مورد و گسترش بی‌رویه شهر جلوگیری می‌کند و مانع از  افزایش آلودگی هوا می‌شود.کاشت درخت در500هکتار از این اراضی در روز اول اسفند آغاز نشده و بقیه‌هم تا نیمه اسفند آماده بهره‌برداری می‌شود.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید