• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 1 اسفند 1401
کد مطلب : 186009
+
-

دهه هشتادی‌ها در جام آرمان

در نخستین جام بازی‌های الکترونیکی جایزه بزرگ تهران چه خبر بود؟

گزارش
دهه هشتادی‌ها در جام آرمان

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

نخستین جام بازی‌های الکترونیکی جایزه بزرگ شهر تهران با حضور ۶هزار نفر از گیمرهای نوجوان و جوان سراسر کشور به‌مدت 7روز در برج میلاد برگزار شد؛ جشنواره‌ای که به نام شهید آرمان‌ الله‌وردی مزین شده بود و الحق که حضور پررنگ نوجوانان و جوانان در آن چشمگیر بود. در این جشنواره، از کودکان 8ساله تا میانسالان ۵۵ساله عاشق گیم‌ شرکت کرده بودند. خیلی‌ها خانوادگی آمده بودند و تعداد زیادی هم در قالب تیم‌هایی از هم‌سن‌و‌سالان از گوشه و کنار کشور خود را به پایتخت رسانده بودند تا جایزه بزرگ این رقابت‌ها را از آن خود کنند.

عاشقان گیم در پایتخت
سوله‌هایی که برای پذیرایی از این رقابت‌ها در 5 رشته کلش رویال(Clash Royal‌)  ‌موبایلی در 2 گروه خانم‌ها و آقایان، تِرَک مانیا (‌Track Mania)، فیفا۲۳ و E  فوتبال۲۳ طی مدت 7روز تجهیز و آماده شده بودند. در طول 7روز برگزاری این رقابت‌ها شاهد پرهیجان‌ترین لحظات عمر برترین گیمرهای ایران در رقابت سخت با همدیگر بودند؛ بچه‌هایی که برای شرکت در این رقابت‌ها نه مسافت دور و دراز شهرها حریف‌شان می‌شود، نه تعداد رقبای قدرشان؛ یا مشغول بازی هستند یا محو تماشای رقابت دوستان‌شان. چنان در عمق بازی‌ها فرو رفته‌اند که حین گفت‌وگو نیز چشم از مانیتور برنمی‌دارند؛ انگار دیگر این شیوه گفت‌وگو با آنها شده است. می‌گویند اگر این مسابقات در دورترین نقطه ایران هم برگزار شود، ما با سر می‌دویم! نمونه‌شان پیام حاجی‌زاده است؛ یک هفته‌ای می‌شود که از بوشهر همراه با دوستانش شال و کلاه کرده و راهی تهران شده. می‌گوید 7سال سابقه شرکت در این گونه رقابت‌ها را داشته و از 6سالگی سابقه گیمری دارد: «در مسابقات حذف شدم اما ماندم برای تشویق دوستانم. هیجان بازی‌ها اینقدر زیاد است که نمی‌توانیم دل بکنیم و برویم.»

زیر سایه آدرنالین خالص
رضا و رامین هم از اصفهان خود را برای شرکت در این رقابت‌ها به تهران رسانده‌اند. رضا می‌گوید برای شرکت در رقابت گیمرها به اکثر شهرهای ایران سر زده است؛ از کیش و شیراز گرفته تا مشهد و تهران، که به‌گفته او «الحق در تهران کیفیت برگزاری مسابقات با هیچ‌کدام از شهرها قابل قیاس نیست». رضا هم از ۱۰‌سالگی تجربه بازی دارد، اما بازی حرفه‌ای را از ۱۸‌سالگی دنبال کرده. درحالی‌که مشغول بازی پرهیجانش با هم‌تیمی‌اش است، می‌گوید: «در این رشته آدرنالین روی هزار است و من عاشق هیجان.» اما این هیجان‌دوستی هیچ‌وقت مانع از ادامه تحصیل او نشده و رضا با مدرک فوق‌لیسانس حسابداری یکی از گیمرهای تحصیلکرده این رقابت‌هاست. رضا تا‌به‌حال کسب عنوان چهارمی و اولی رقابت‌های کشوری را تجربه کرده و معتقد است کیفیت رقابت‌های تهران با هیچ‌یک از رقابت‌ها قابل قیاس نیست.

آرزوهای بزرگ
خیلی از گیمرها نزد رفقای‌شان با اسم خاصی خطاب می‌شوند؛ از تاپ‌گیمر مشهد گرفته تا تومخی اصفهان. رامین را دوستانش «تومخی» صدا می‌کنند، خودش می‌گوید علت آن هم دفاع سفت و سختش در بازی است؛ چون هیچ وقت کم نمی‌آورد. دکمه‌های دسته تند تند زیر انگشتان دست‌شان بالا و پایین می‌شود و لحظه‌ای آرام و بی‌حرکت نیستند. گاهی آنقدر هیجان بازی برای‌شان بالاست که با یک نفس عمیق در انتهای بازی سعی می‌کنند به حالت عادی برگردند. رامین که تجربه کسب عنوان سومی مسابقات کشوری کیش را در کارنامه‌اش دارد، می‌گوید تنها آرزویش شرکت در مسابقات جهانی است و امید دارد به‌زودی محقق شود.

رقابت‌های تهران چیز دیگری بود
محمد که جثه‌ای لاغر با پوستی گندمی دارد و کلاهی مشکی برعکس روی سرش گذاشته را همه تاپ‌گیمر کشور معرفی می‌کنند. اهل مشهد است و به‌گفته خودش 11سالی می‌شود که به‌صورت حرفه‌ای گیم‌ را دنبال می‌کند: «14ساله بودم که در مسابقات کشوری مقام اول را کسب کردم و این موفقیت باعث شد تا تمام عمر دیگر دست از سر گیم برندارم.» خنده‌ای می‌کند و می‌گوید:«هم یک گیمر هستم، هم یک ایرانگرد؛ البته این خصلت همه ما گیمرهاست». او 2 دوره در مسابقات جهانی هم شرکت کرده و به لحاظ کیفی رقابت‌های تهران را بهترین رقابت‌های داخلی کشور معرفی می‌کند و می‌گوید تا به حال هیچ کجا مانند تهران برای این رشته ارزش قائل نشده بود:«ما برای نخستین بار در کشور در فضایی حرفه‌ای به رقابت پرداختیم، بدون اینکه دغدغه سرعت پایین اینترنت یا برق را داشته باشیم!»

جوانمردی به آیین بازی‌های الکترونیکی
جام بازی‌های الکترونیک علی و حسین را هم از کرج جزو شرکت‌کننده‌ها داشت؛ کرجی‌هایی که در این یک هفته برگزاری مسابقات پای ثابت سالن‌های برگزاری رقابت‌ها بودند. هر از چند گاهی هم مجبور شده بودند به رسم قوانین نانوشته و دلی خود به‌خاطر تیم دست از رقابت بردارند و از ادامه مسابقات کنار بروند، آن هم به نفع تیم. حسین کسی است که با وجود آمادگی بالا به‌خاطر تیمش از رقابت‌ها کنار رفته، اما می‌گوید این کار برای تیم کمترین کار بود. او تأکید می‌کند:«فکر نکنید در بازی‌های الکترونیک، جوانمردی و تیم‌داری وجود ندارد، اتفاقاً در این رقابت‌ها به اندازه رقابت‌های زنده هم جوانمردی داریم هم اصول تیم‌داری را رعایت می‌کنیم».

دختران هم بودند
سالن دائم از جمعیت تشویق‌کننده پر و خالی می‌شود؛ البته دختران هم در این رقابت‌ها سهمی برای خود داشتند. هم در رشته کلش رویال زنانه، هم در رشته مانیا که به‌گفته شرکت‌کنندگان رضایت بخش بوده است. الناز که به همراه تیمی از دوستانش در سالن برگزاری رقابت‌ها حاضر بود، می‌گوید:«خوبی این جام فرصتی بود که در اختیار دختران هم قرار گرفت، در واقع این شرایط باعث شد تا خانواده‌ها در کنار هم در این رقابت‌ها حاضر شوند.»

بهترین رقابت بازی‌های الکترونیک در تهران
لقمان شاورانی، رئیس انجمن ورزش‌های الکترونیک کشور هم که در حاشیه برگزاری این رقابت‌ها در سالن برگزاری مسابقات حاضر بود، در گفت‌وگو با همشهری، نخستین جام جایزه بزرگ بازی‌های الکترونیک تهران را یکی از بهترین دوره‌های رقابت‌های بازی‌های الکترونیک در کشور برشمرده و می‌گوید:«در این جشنواره قرار شد اعضای تیم ملی برای شرکت در رقابت‌های آسیایی هم انتخاب شوند، به‌خاطر همین استقبال خوبی از برگزاری این جشنواره شد، به‌طوری که در طول زمان کوتاه ثبت نام متقاضیان 6هزار نفر از گیمرها برای شرکت در این رقابت ثبت نام کردند. برگزاری 2 بازی موبایلی هم از دیگر ویژگی‌های این رقابت‌ها بود که بستر حضور خانواده‌ها را فراهم کرده بود.» شاورانی با اشاره به مشارکت خوب شهرداری تهران در برگزاری این جشنواره و تلاش برای برگزاری به بهترین نحو به گونه‌ای که از شرایط استاندارد بین‌المللی برخوردار باشد، اضافه می‌کند:«برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری رقابت‌های بازی‌های الکترونیک شاهد برگزاری با چنین امکانات و شرایطی بودیم که این امر حکایت از تغییر نگاه همه به بازی‌های الکترونیک دارد.»

همه استانداردهای مسابقه رعایت شد
محمد مشهدی‌یاری، دبیر اجرایی جشنواره جایزه بزرگ بازی‌های الکترونیک جام آرمان ‌الله‌وردی هم در گفت‌وگو با همشهری، با بیان اینکه این جام یکی از 52رویدادی است که قرار است در قالب جشنواره‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و هنری آرمان در تهران برگزار شود، ادامه می‌دهد:«استقبال خوب بچه‌ها و خانواده‌ها به‌خصوص گیمرهای تاپ ایران از این رقابت چشمگیر و قابل توجه بود. این رقابت‌ها از 23بهمن در تهران آغاز شد و تا 30بهمن ادامه داشت. در این مدت تمامی فینالیست‌ها مشخص شدند و رقابت فینال روز 5اسفند در سالن همایش‌های برج میلاد به‌صورت زنده برگزار خواهد شد.» او با ابراز خرسندی از رضایت تمامی شرکت کننده‌ها از کیفیت برگزاری این رقابت‌ها می‌گوید:«ما سعی کردیم با رعایت تمام استانداردهای جهانی و بهره‌گیری از تیم داوری و اجرای رقابت‌ها از میان انجمن بازی‌های الکترونیک کشور که زیرنظر وزارت ورزش فعالیت دارد زمینه برگزاری حرفه‌ای این رقابت‌ها را فراهم کنیم.»

دو جایزه بزرگ داشتیم
رضا سیفی، دبیر جشنواره‌های فرهنگی و هنری شهرداری تهران هم در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه سلسله جشنواره‌های آرمان در قالب 52رویداد علمی، ورزشی، فرهنگی، هنری و اجتماعی برگزار خواهد شد، می‌گوید:«این جشنواره‌ها با جشنواره قهرمانان شهر کار خود را شروع کردند و با جشنواره بازی‌های الکترونیک ادامه یافتند.» او با بیان اینکه تاکنون به فضای برگزاری مسابقات گیم به‌گفته گیمرها توجهی نشده بود، می‌افزاید:«شهرداری تهران برای نخستین‌بار در فضایی استاندارد نسبت به برگزاری این رقابت‌ها اقدام کرد و با اختصاص 2 جایزه بزرگ ویژه برگزیدگان این رقابت‌ها، انگیزه گیمرها را برای شرکت دراین رقابت‌ها، افزایش داد.» به‌گفته او، قرار است رقابت میان برگزیدگان این جام و تیم هنرمندان با مضمونی طنز برای پخش از صداوسیما در ایام نوروز تهیه شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید