• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185907
+
-

رویش بهاری در بازار کار پاییز

بازار کار ایران در پاییز امسال شرایط مساعدی نسبت به فصول قبل داشته و در هر 3مؤلفه بااهمیت «نرخ مشارکت اقتصادی»، «نرخ اشتغال» و «نرخ بیکاری»، بهبود نسبی را تجربه کرده است. به گزارش همشهری، در پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال، ضمن افزایش 0.1درصدی نرخ مشارکت اقتصادی، نسبت اشتغال 0.4درصد رشد کرده و نرخ بیکاری 0.7کاهش یافته است. طبق آمارهای رسمی، در این فصل از میان 3مؤلفه اصلی بازار کار، بیشترین کاهش در جمعیت بیکار و بیشترین افزایش در جمعیت شاغل مشاهده می‌شود.

نمای بازار کار در پاییز
اطلاعات منتشر شده از مرکز آمار ایران درباره جریان نیروی کار در اقتصاد ایران حاکی از این است که 86درصد شاغلان در پاییز سال قبل، در پاییز امسال نیز شاغل بوده‌اند و درعین‌حال، 40.4درصد بیکاران و 7.1درصد جمعیت غیرفعال پاییز پارسال نیز در پاییز امسال شاغل شده‌اند. در حقیقت، در پاییز امسال معادل 14درصد از شاغلان پاییز پارسال، بیکار شده یا کلا از بازار کار خارج شده‌اند و مابه‌ازای آنها از جمعیت بیکاران یا غیرفعالان به جرگه شاغلان پیوسته‌اند. به گزارش همشهری، بررسی اشتراکات بازار ایران در پاییز امسال و پاییز سال قبل گویای این مهم است که وضعیت 86درصد شاغلان، 34درصد بیکاران و 91.5درصد غیرفعالان در هر دو فصل یکسان بوده است.

خروج زنان از بازار کار
طی یک‌سال اخیر، چهره بازار کار به‌تدریج مردانه‌تر شده و سهم نه‌چندان قابل‌توجه زنان از این بازار کمتر شده است. اگرچه شدت این روند در پاییز امسال متوقف شده اما همچنان نتوانسته است از استمرار خروج زنان از بازار کار ایران و مردانه‌تر شدن چهره آن جلوگیری کند. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در پاییز امسال، وضعیت 90.3درصد مردانی که در پاییز سال قبل شاغل بوده‌اند، همچنان بدون تغییر مانده است و فقط 3.1درصد شاغلان پاییز پارسال، در پاییز امسال بیکار و 6.6درصد آنها غیرفعال شده‌اند درحالی‌که بررسی وضعیت زنان در بازار کار نشان می‌دهد در پاییز امسال، فقط 62.6درصد شاغلان زن در پاییز پارسال، در پاییز امسال نیز شاغل مانده‌اند و ضمن بیکار شدن 1.8درصد از آنها، 35.7درصد از این شاغلان نیز غیرفعال شده‌اند. به‌عبارت بهتر، زنان حاضر در بازار کار ایران همچنان تا پاییز امسال در حال ترک بازار بوده‌اند و با توقف این خروج در فصل گذشته، باز هم تغییر پرقدرتی در احیای سهم آنها از بازار رخ نداده است.

رصد جریان‌های بین‌بخشی
بررسی آمارهای بازار کار نشان می‌دهد در فصل گذشته، پایدارترین وضعیت اشتغال مربوط به بخش خدمات بوده و بعد از آن بخش‌های کشاورزی و صنعت قرار گرفته‌اند. طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، در پاییز امسال، 89.9درصد از کسانی که در پاییز پارسال در بخش خدمات شاغل بوده‌اند، همچنان در این بخش اشتغال داشته‌اند درحالی‌که این رقم برای بخش کشاورزی 84.7درصد و برای بخش صنعت 83.3درصد بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید