• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 30 بهمن 1401
کد مطلب : 185905
+
-

دستاوردهای سفر رئیسی به چین چه بود؟

رئیس‌جمهور هفته گذشته سفری به چین داشت و با 10 ابرشرکت چینی دیدار و گفت‌وگو کرد. در سفر ابراهیم رئیسی ضمن دیدار با رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشور، 20 سند و تفاهمنامه بین مقامات ایران و چین به امضا رسید و طرف ایرانی بر ضرورت اجرای قرارداد 25 ساله تأکید کرد. تعدادی از نمایندگان مجلس برخی از دستاوردهای این سفر را برشمرده‌اند.

  مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: سفر اخیر رئیس‌جمهور به پکن نقطه عطفی در روابط خارجی دولت سیزدهم به حساب می‌آید. چین آماده همکاری و سرمایه گذاری در حوزه توسعه زیرساختی ایران است و کشورمان نیز آمادگی دارد تا در تامین منابع انرژی این کشور وارد همکاری دوجانبه شود. موقعیت منحصر به فرد سیاسی و اقتصادی ایران در منطقه می‌تواند تهران را به شریک با ثبات و قابل اعتماد برای پکن تبدیل کند و در توسعه و تقویت تعاملات سیاسی و اقتصادی دو کشور تاثیر گذار باشد. چین در سال‌های اخیر با توسعه اقتصادی خود، به یک قدرت جهانی تبدیل شده است و ایران هم در جایگاه یک قدرت با ثبات‌ و مسالمت‌جو با مزیت‌های اقتصادی بالفعل و بالقوه خود می‌تواند به کریدور مبادلات تجاری چین و جنوب غرب آسیا و حتی اروپا تبدیل شود. پیام سفر رئیس‌جمهور به چین برای کشورهای غربی این است که ایران، توانمندی ایجاد قطب بندری در منطقه را دارد و می‌تواند به عنوان یک کشور تاثیر گذار در کنار روسیه و چین یکجانبه گرایی آمریکا را به چالش بکشاند.

  حسین حسین‌زاده،  عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس: آقای رئیسی در راستای انجام دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و انرژی به پکن سفر کرده، این در حالی است که چین می‌تواند به بهره‌وری و اکتشافات نفتی و گازی ایران کمک کند. می‌توان در راستای انعقاد قرارداد در حوزه‌هایی همچون توسعه میادین نفت و گاز، انتقال دانش فنی، توسعه پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها، بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی گاز با چین وارد مذاکره شد و در موارد این چنینی که نیاز به سرمایه‌گذاری است با آن‌ها قرارداد منعقد کرد. احتمالا سهم ایران در فروش نفت با چین نیز افزایش می‌یابد و می‌تواند سهم فروش نفت خود را از بازار جهانی دوباره در سبد ارزی داشته باشد. همکاری بین شرکت‌های ایرانی و چینی نقطه عطفی است که می‌تواند روابط بین دو کشور را تقویت کند.

  ابراهیم عزیزی،  نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: از اقدامات بسیار خوب دولت سیزدهم توجه ویژه به دیپلماسی با رویکرد متوازن سازی است. اساسی ترین راهبردی که دیپلماسی ایران اتخاذ کرده ارتباط هماهنگ، همه جانبه، هم‌افزا با کشورهاست و در عین باید از همه ظرفیت های نظام بین‌الملل برای رسیدن به راهبرد های نظام اسلامی بهره مند شد و حداکثر استفاده را برد. در گذشته کشور در مسیر یک طرفه و در نهایت بن بست غربی ها در حرکت بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم دیپلماسی کشور ضمن فعال شدن در سایر حوزه های دیگر از مسیر یک طرفه و بن بست خارج شد. در این سفر توسعه فعالیت های اقتصادی بین دو کشور می تواند راهگشا باشد از طرفی در این سفر وارد فاز اجرایی شدن قرارداد راهبردی 25‌ساله دنبال می شود و شاهد تحولات در این زمینه خواهیم بود .

  حسین نوش‌آبادی،  عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:  سفر رئیس جمهور به چین در نوع خود سفر بسیار مهم و تاثیرگذاری برای توسعه روابط دوجانبه است و با توجه به شرایط کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی می تواند آثار مثبتی به همراه داشته باشد. چین را به عنوان شریک راهبردی برای خودمان در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و تعاملات منطقه ای و بین‌المللی می‌دانیم. هر چه این روابط را تعمیق ببخشیم می تواند برای افزایش همکاری در همه حوزه ها و کسب منافع متقابل کمک کننده باشد. بنابراین جدا از بحث‌های حاشیه‌ای که در مدت اخیر به وجود آمده است و عده ای به این بحث‌ها دامن می‌زنند تا اختلاف ایجاد شود باید به اصل ارتباط و روابط توجه کنیم. توسعه روابط تهران و پکن به نفع دو‌کشور خواهد بود، با چینی‌ها روابط راهبردی و ارتباطات بلند در حوزه‌های اقتصادی و روابط تجاری تعریف کرده‌ایم که نباید با اظهارنظرهای نادرست به این ارتباط لطمه وارد شود از سوی دیگر باید در راستای منافع ملی و اقتدار کشور اقدام کنیم.

  کیومرث سرمدی،  نماینده مجلس: با توجه به تحریم های ظالمانه و اقدامات یکجانبه غرب از جمله آمریکا علیه کشورمان، طبیعتا رویکرد و نگاه جمهوری اسلامی به کشورهای همسایه و بخشی هم شرق دنیا از جمله چین به عنوان دومین اقتصاد دنیاست و سفر رئیس جمهور به چین اولا در راستای قرارداد 25 ساله با چین است و می تواند این توافق کلی را عملیاتی کند. سفر رئیس جمهور به چین پیامی به غربی‌هاست که ایران با وجود تحریم‌ها محصور نخواهد ماند. این توافق 25 ساله به عنوان یک قالب است که در درون آن، توافقات در زمینه های مختلف از جمله مسائل حوزه نفت، گاز، کشاورزی و... صورت خواهد گرفت و این موضوعات نیازمند این مساله بود که با نشست های تخصصی و به صورت موردی قرارداد آنها بسته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید