• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1859
+
-

صف‌آرایی جهانی علیه آمریکا؛ 128در برابر 9

تهدیدهای آمریکا علیه کشورهایی که به نفع قطعنامه قدس رأی داده‌اند، همچنان ادامه دارد

قطعنامه قدس
صف‌آرایی جهانی علیه آمریکا؛ 128در برابر 9

ساعات پایانی روز پنجشنبه،  چهره جدیدی از آمریکا برای جهان در جریان نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل به نمایش گذاشته شد؛ چهره‌ای که به تعبیر شبکه الجزیره «تنهایی» و به گفته مجری شبکه المیادین «شکست‌خوردگی» وجوه غالب آن به شمار می‌رفت.

اکثریت قاطع کشورهای عضو سازمان ملل با 128رای، قطعنامه‌ای را که یمن و ترکیه به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی تهیه کرده بودند به تصویب رساندند؛  درحالی‌که تنها 9کشور (با احتساب خود آمریکا) در همراهی با آمریکا به آن رأی منفی دادند. البته واشنگتن 35کشوری که رأی ممتنع داده و همچنین 21کشوری که به‌طور کلی در نشست فوق‌العاده شرکت نکردند را نیز به‌عنوان حامیان خود به رسانه‌ها معرفی کرده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل دقایقی پیش از رأی‌گیری قطعنامه قدس، آشکارا به تهدید سازمان ملل و کشورهای موافق قطعنامه از طریق قطع کمک‌های مالی پرداخت و پس از پایان سخنان سفیر اسرائیل نیز صحن مجمع را ترک کرد. در طرف مقابل اما سخنان تند وزرای خارجه کشورهای ترکیه،  پاکستان و ونزوئلا که به نوعی در پاسخ به نماینده آمریکا ارزیابی شد، توجه رسانه‌ها را به‌خود جلب کرد.

مولود چاووش اوغلو در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به تهدیدهای نیکی هیلی گفت: نام هر کس را که به نفع قطعنامه رأی داده ثبت کرده و چه خواهید کرد؟! دیگر رویکرد «من قدرتمند هستم پس حق با من است» تغییر کرده،  دیگر جهان در برابر ناحقی‌ها عصیان می‌کند.  آمریکا باید دست از این تهدیدها بردارد. اگرچه لحن واشنگتن در تهدید برای قطع کمک‌های مالی و نظامی بسیار جدی و کم‌سابقه بود، اما نگاهی به لیست کشورهایی که به نفع قطعنامه قدس رأی داده‌اند،  نشان می‌دهد که آمریکا بیش از هر زمان دیگری دچار بحران در روابط خود با متحدان غربی و عربی خود شده است.

شبکه الجزیره در گزارش خود با اشاره به این موضع نوشته است: حجم حمایت‌های مالی و نظامی آمریکا از کشورهایی همچون مصر، اردن یا عراق این انتظار را ایجاد کرده بود که شاید این کشورها از رأی مثبت به قطعنامه امتناع کرده و یا حتی در نشست مجمع شرکت نکنند. با وجود این، تمام کشورهای عربی و اسلامی با وجود تمام اختلافات موجود،  به‌طور یکپارچه علیه آمریکا رأی داده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که پیش از آغاز رأی‌گیری،  انتقادات تندی را متوجه تهدیدهای آمریکا کرده بود پس از تصویب قطعنامه قدس در توییتر خود نوشت: منتظر عقب‌نشینی آمریکا از تصمیم تأسفبار خود درباره قدس هستیم. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان نیز روز گذشته در جریان نشست خبری مشترک با امانوئل ماکرون بار دیگر تأکید کرد که نقش آمریکا به‌عنوان میانجی گفت‌وگوهای صلح به پایان رسیده است.

در قطعنامه پیشنهادی یمن و ترکیه، همانند قطعنامه مصر که در شورای امنیت سازمان ملل با وتوی نماینده آمریکا رد شد، بدون اشاره مستقیم به هیچ کشوری، صرفا مطالبه شده هرگونه تغییر جدیدی در وضعیت قانونی و حقوقی شهر قدس ملغی شده و کشورها از انتقال سفارت‌های خود در اسرائیل به این شهر خودداری کنند. خبرگزاری رویترز ساعاتی بعد از نه بزرگ مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا در گزارشی خبر داد.

نیکی هیلی با ارسال نامه به نمایندگان 65کشوری که به نفع آمریکا و ممتنع رأی داده یا حتی در نشست مجمع شرکت نکرده‌اند، آنها را به ضیافت شام در 13بهمن دعوت کرده است. ترامپ، مردی که خالق بحران جدید قدس به شمار می‌رود نیز در واکنش به تصویب قطعنامه قدس در سازمان ملل گفت: سالانه میلیاردها دلار از ما پول می‌گیرند و سپس علیه ما نیز رأی می‌دهند. اهمیتی ندارد اما دیگر مثل قبل نیست که علیه ما رأی داده و سپس میلیون‌‌ها دلار از ما پول بگیرند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید