• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185778
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1j4mV
+
-

سازها برای فجر 38 کوک می‌شوند

سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن به‌مدت 6 روز کار خود را آغاز می‌کند

گزارش
سازها برای فجر 38 کوک می‌شوند

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

روز گذشته ‌بهزاد عبدی که برای نخستین بار دبیری جشنواره موسیقی فجر را عهده‌دار شده، به همراه 3 مدیر دیگر ازجمله محمد‌اللهیاری، مدیر دفتر موسیقی ارشاد که با وجود کنفرانس خبری از جشنواره موسیقی فجر گفتند. جشنواره‌ای که پس از تعطیلی کنسرت‌های موسیقی در چندین‌ ماه گذشته برگزار می‌شود. در این دوره هم بخش‌های مختلف مانند دیگر دوره‌ها وجود دارند.

   قصه یک استعفا و حمایت وزیر

یکی از سؤالاتی که در این نشست مطرح شد، ماجرای استعفای بهزاد عبدی از دبیری بود که وی توضیح داد: «به خاطر صیانت از موسیقی و موسیقی‌دان‌ها این کار را کردم و به هیچ وجه واکنشی احساسی نبود. در حقیقت خودم را به گوشه رینگ انداختم. مهم نیست تاریخ این ویدئو برای کی بود ولی مهم بود که ایشان عذرخواهی کند. گذشت زمان چیزی را عوض نمی‌کند. من اگر دبیر شدم و البته هیچ‌گاه مدیر نبودم، ولی در عرصه جهانی هم کار کرده‌ام حالا که آمدم چرا نماینده موسیقی نباشم؟ هیچ‌کس حق توهین به موسیقی را ندارد. اتفاقا در جایگاهی بودم (دبیری جشنواره موسیقی فجر) که باید این کار را می‌کردم. آقای وزیر در این زمینه نامه داد و آقای الهیاری، مدیر دفتر موسیقی هم حمایت کرد و من از آنها ممنون هستم.»

   حضور کشورهای خارجی
این دوره از جشنواره موسیقی فجر در بخش بین‌الملل شامل 8 گروه موسیقی است که از کشورهای پرتغال، روسیه، مجارستان، هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان در این رویداد حاضر می‌شوند. به‌گفته دبیر جشنواره بخش استان‌ها تا الان ۱۶استان اعلام آمادگی کرده‌اند که گلستان با ۳۴اجرا بیشترین سهم را دارد.

   ۸۷ اجرا در موسیقی فجر

همزمان با نشست خبری این دوره از جشنواره موسیقی فجر جدول اجراها هم منتشر شد. ۸۷ اجرا در بخش‌های ردیف دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، بانوان و سرود در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند. جدول اجراهای صحنه‌ای این دوره از جشنواره در پایتخت با حضور گروه‌های موسیقی در بخش‌های ردیف دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، پاپ، بانوان و سرود با ۸۷ اجرا در ۶۱ سانس منتشر شد. تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای ارسباران، سالن کوشک باغ هنر و سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی میزبان اجراهای این دوره از جشنواره هستند. همچنین فروش بلیت اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از عصر ‌ چهارشنبه ۲۶بهمن‌ماه در سامانه fajr38.com آغاز شد.

   به کدام سالن‌ها برویم؟
در جریان جشنواره موسیقی فجر۱۴۰۱، 7سالن انتخاب شده‌اند که در ۶شب ۸۷اجرا را میزبانی خواهند کرد. تالار وحدت در بخش ارکسترال (۵اجرا) و بین‌الملل (۴اجرا)، تالار رودکی در اجراهای ردیف دستگاهی ‌و مسابقه موسیقی ایران (۲اجرا) فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بین‌الملل ارسباران با بخش سرود و نواحی (۱۹اجرا)؛ کوشک هنر در کتابخانه ملی برای نخستین برگزاری کنسرت‌های موسیقی را میزبانی می‌کند و اجراهای نواحی (۱۳برنامه) در این مکان برگزار می‌شود.
سالن میلاد نمایشگاه موسیقی پاپ (۱۲اجرا) و سالن موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) میزبان بخش جشنواره جشنواره‌هاست که شامل پوستر و جدول ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر به همراه فیلم اجراهای صحنه‌ای برگزیده در دوره‌های گذشته است.

   تجلیل از هنرمندان موسیقی

بخش سرود که از سال گذشته بار دیگر به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است، امسال با یاد و گرامیداشت اسفندیار قره‌باغی - خواننده و آهنگساز ایرانی - در ارسباران برپا خواهد شد. جشنواره همچنین از 2هنرمند در حوزه ردیف دستگاهی و نواحی تجلیل می‌کند. پژوهش جشنواره امسال به‌مدت 5 شب به‌صورت مستقیم از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود. در بخش «جایزه موسیقی و رسانه» ۸۰اثر به جشنواره ارسال شده است. همچنین تعداد آثار ارسالی به بخش جایزه ترانه، ۲۵۳۲تک‌آهنگ و ۱۳۹آلبوم بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید