• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185751
+
-

تاریخ زنان بوشهر

کتاب تاریخ زنان بوشهر به‌عنوان نخستین دانشنامه استان بوشهر در حوزه زنان با پژوهشگری و تالیف الهه غریب‌زاده منتشر شد.
به‌گزارش همشهری، کتاب تاریخ زنان بوشهر بانک اطلاعاتی از بانوان نامدار استان بوشهر شامل هنرمندان و شاعران، مدال‌آوران ورزشی، ماماها و پزشکان، ایثارگران، پژوهشگران و استادان دانشگاه و دیگر چهره‌های تاریخی از دوره عیلامی تاکنون و تاریخ نبردها، آموزش و فعالیت‌های اجتماعی زنان این استان است. این اثر نخستین دایره‌المعارف زنان جنوبی است که نقش بسیار مؤثری را در تاریخ و فرهنگ این زادبوم ایفا کرده‌اند.

اشاره به 3هزار بانوی بوشهری
نویسنده این کتاب در نگارش آن از همه منابع مکتوب و شفاهی موجود از زمان قاجاریه تا‌کنون بهره گرفته و به بیش از 3هزار بانو از مشاهیر و افراد اثرگذار در تاریخ استان بوشهر اشاره شده است.در این کتاب به ۷۰۰ ایثارگر و مادر شهید، حدود ۳۰۰ نفر از استادان دانشگاه، هنرمندان، شاعران و نویسندگان و حدود ۱۰۰نفر از بانوان مدال‌آور ورزشی یادشده است.

جلد دوم به‌زودی چاپ می‌شود
الهه غریب‌زاده درباره محتوای جلد دوم این دانشنامه که در دست تالیف است، می‌گوید: جلد دوم دانشنامه «تاریخ زنان بوشهر» به‌طور مفصل به آداب و رسوم و سنن زنانه جنوب پرداخته که به‌زودی روانه بازار کتاب خواهد شد.
به عقیده این نویسنده و پژوهشگر بوشهری، گذری بر تاریخ چند هزارساله بوشهر، پرده از جایگاه ویژه زنان این اقلیم برمی‌دارد. این استان پذیرای معابد ایزدبانوی عیلامی و بانوی هخامنشی (گور دختر) است.
وجود این آثار باستانی ارزنده و همچنین نقش مؤثر زنان بوشهری در سلسله‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی به‌ویژه در صد سال اخیر (دوره‌های قاجاریه و پهلوی، دوره 8ساله دفاع‌مقدس و سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، مذهبی موجب شد به فکر تالیف این دانشنامه بیفتم.
غریب‌زاده که تالیف این دانشنامه را از سال96 آغاز کرد، ادامه می‌دهد: بخش زیادی از مطالب بخش معاصر آن از طریق فراخوان‌ها و مصاحبه‌های متعدد گردآوری، تنظیم و تدوین شد.تصاویری از زنان آل‌مذکور طرح روی جلد چاپ نخست این کتاب و تصاویری از مادر پروفسور حمیدی، خیری انبارکی همسر رئیسعلی دلواری، معبد گوردختر هخامنشی و دوخواهرون خارگ روی آن نقش بسته است.
این اثر در ۴۵۰صفحه از سوی انتشارات ستاره جنوب منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید