• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185747
+
-

وضعیت «کوهرنگ» عادی می‌شود

بارش باران و ذوب برف موجب جاری شدن سیل در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری شده است

گزارش
وضعیت «کوهرنگ» عادی می‌شود

ورود سامانه بارشی به استان چهارمحال و بختیاری از روز یکشنبه تاکنون همه شهرستان‌های استان را سفیدپوش کرده است. به‌طوری که انسداد برخی جاده‌ها و گردنه‌های این استان را به همراه داشته است. با بارش ۱۰۳سانتی‌متری برف در کوهرنگ تا ظهر دیروز، میزان ارتفاع کل برف در این شهرستان به بیش از ۲۳۵سانتی‌متر رسیده است. بارش‌ برف ناشی از سامانه بارشی اخیر از روز یکشنبه در استان آغاز و تا امروز پنجشنبه ادامه دارد و طی این مدت امدادگران هلال‌احمر به بیش از 3هزارنفر در استان امدادرسانی کردند و این امدادرسانی ادامه‌دار است.

 تجهیزات برف‌روبی از استان‌های همجوار    
علی حیدری، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری از شرایط اضطراری چهارمحال و بختیاری در پی بارش برف می‌گوید که به سبب لغزندگی محورها و حجم بالای برف، مسافران تا اطلاع بعدی به این استان سفر نکنند.
اگرچه در حال حاضر محورهای اصلی این استان باز است و تردد جریان دارد اما کولاک برف و احتمال وقوع بهمن خطر تردد در محورها را افزایش داده از همین رو توصیه می‌شود مسافران تا اطلاع بعدی به این استان به‌ویژه شهرستان کوهرنگ سفر نکنند. گردنه‌های چری، شاه منصوری و تاراز بر اثر بارش سنگین برف و سقوط بهمن مسدود هستند و محورهای ارتباطی روستاهای سطح استان چهارمحال و بختیاری عمدتا دچار مشکل هستند. به گفته علی حیدری شرایط اضطراری استان ایجاب می‌کند تا از استان‌های همجوار ماشین‌آلات و تجهیزات برف‌روبی به استان وارد شود. بخش خصوصی نیز به کمک دستگاه‌های اجرایی آمده تا با همراهی و هم‌افزایی چالش‌های موجود به‌زودی از میان برداشته شود. مشاهدات نشان می‌دهد که به تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین برف‌روبی ازجمله ماشین‌های برف‌خور و پرتاب برف یا بلدوزرهای بزرگ و قدرتمند در این شرایط نیاز است چراکه بازگشایی مرتب 3شهر و حدود 220روستا در این شرایط سخت‌گذر محیطی و کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر و بهمن‌خیز بسیار مشکل است.

 آماده‌باش کامل
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز درباره بارش برف سنگین در مناطق مختلف می‌گوید که تمامی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران استان به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند. غلامعلی حیدری با اشاره به اعلام وضعیت قرمز هواشناسی در ۶ شهرستان چهارمحال و بختیاری اضافه می‌کند: در 2روز اخیر با بارش شدید برف مواجه شده‌ایم و براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی این بارش‌ها تا فردا ادامه دارد. با تلاش نیرو‌های خدماتی استان هم‌اکنون آب، برق، گاز و تلفن مناطق مختلف استان وصل است، ولی آب و برق ۳۰ روستا به‌علت بارندگی قطع شده است. به‌گفته این مسئول هم‌اکنون ارتفاع برف در تعدادی از گردنه‌های استان به 3 متر می‌رسد. مسیر ارتباطی در گردنه‌های تاراز، چری و شاه‌منصوری به‌علت سقوط بهمن مسدود شده و تردد در بقیه راه‌های چهارمحال و بختیاری با کندی همراه است. استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه می‌افزاید: به دستور وزیر کشور از ۶ استان معین، دستگاه و ماشین‌آلات به چهارمحال و بختیاری اعزام شده است. به‌محض مناسب شدن شرایط آب و هوایی نیز از طریق بالگرد به روستا‌های دورافتاده چهارمحال و بختیاری خدمات‌رسانی می‌شود.

 وضعیت کوهرنگ رو به عادی شدن
مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اسکان اضطراری برای مردم شهرستان کوهرنگ پیش‌بینی شده است به همشهری می‌گوید: بارش برف در استان همچنان ادامه دارد و شهرستان کوهرنگ در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. خسرو کیانی می‌افزاید: از مردم شهرستان خواسته شده تا حد امکان از حجم برف پشت‌بام‌ها کم کنند تا منازل دچار خسارت نشوند. به‌گفته وی، اسکان اضطراری برای مردم شهرستان کوهرنگ پیش‌بینی شده که درصورت بروز مشکل بتوانیم مردم را به محل امنی هدایت کنیم. او وضعیت پیش آمده برای کوهرنگ را ناشی از بارندگی شدید و ذوب برف می‌داند و اظهار می‌کند: شرایط شهرستان در حال حاضر اضطراری است اما در تلاش برای هدایت آب‌های سطحی برای جلوگیری از آسیب بیشتر هستیم و شرایط تا پایان هفته عادی خواهد شد. کیانی تأکید می‌کند: مواردی از ریزش سقف یا آب‌گرفتگی گزارش شده است، اما خوشبختانه تلفات جانی و گسترده نداشتیم.

مکث
تخلیه اضطراری در روستاها    

مسعود مثنوی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان می‌گوید: اولویت هشدار، تخلیه خانه‌هایی است که ممکن است دچار ریزش شوند  و درروستایی مثل نیاکان احتمال سقوط بهمن وجود دارد. تا‌کنون چند خانواده از روستاهای استان امدادرسانی شدند و در روستای دهنو 2خانوار، 7خانوار در روستای نیاکان و 3 خانوار در فانی‌آباد تخلیه اضطراری شدند، معمولاً خانوارها خانه اقوام و... دارند و تا زمان بارندگی در خانه اقوام می‌مانند اما اگر نیاز باشد حتماً اسکان اضطراری داده می‌شود. در کوهرنگ موارد موردی در بحث اسکان و آذوقه کمک شد و حتماً درصورت نیاز اقدامات لازم انجام می‌شود. اینطور که مثنوی می‌گوید انتقال بیمار و مادران باردار در این چند روز در کوهرنگ هم انجام شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید