• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18574
+
-

خانه‌تکانی سیاسی در جنوب اروپا؛ چپ‌ها در اسپانیا، راست‌ها در ایتالیا

جهان نما
خانه‌تکانی سیاسی در جنوب اروپا؛ چپ‌ها در اسپانیا، راست‌ها در ایتالیا

جنوب اروپا جمعه شاهد به قدرت رسیدن راست‌ها در ایتالیا و چپ‌ها در اسپانیا بود؛ در ایتالیا، بعد از هفته‌ها سردرگمی رئیس‌جمهور این کشور با تشکیل دولت جدید دست‌راستی این کشور موافقت کرد و در اسپانیا، ‌دولت دست‌راستی ماریانو راخوی به‌خاطر پیامدهای فساد گسترده درون حزبی، از هم فروپاشید و جایش را به حزب سوسیالیست این کشور داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، در اسپانیا اوضاع وقتی بحرانی شد که موضوع رأی اعتماد به حزب حاکم اسپانیا مطرح شد. حزب راست‌گرای مردم به‌خاطر فساد گسترده درون‌حزبی به‌شدت تحت فشار بود و به همین‌خاطر، حزب سوسیالیست موضوع رأی اعتماد به دولت را در پارلمان مطرح کرد. این پیشنهاد، با استقبال دیگر احزاب مواجه شد و در نهایت، در رویدادی تاریخی، برای نخستین‌بار در تاریخ معاصر اسپانیا، حزب حاکم نتوانست در مجلس رأی اعتماد بگیرد. در پی این اتفاق، پدرو سانچر، رهبر حزب سوسیالیست به‌عنوان نخست‌وزیر جدید اسپانیا انتخاب شد و سوگند یاد کرد. با توجه به اینکه حزب سوسیالیست اکثریت را در پارلمان در اختیار ندارد، احتمال داده می‌شود در هفته‌ها و ماه‌های بعد انتخابات برگزار شود.

انتخاب دولت جدید در اسپانیا، همزمان شد با تأیید دولت جدید ایتالیا. این کشور بعد از انتخاباتی که برنده آن احزاب دست‌راستی بودند، دولت نداشت و دلیل آن مخالفت رئیس‌جمهور این کشور با کابینه‌های پیشنهادی جوزپه کونته نامزد نخست‌وزیری بود. اما او دیروز سرانجام توانست موافقت رئیس‌جمهور این کشور با لیست جدیدی که ارائه کرده بود را بگیرد. کابینه پیشنهادی کونته، ترکیبی از 2 حزب پوپولیستی جنبش پنج‌ستاره و حزب لیگ شمال است.

سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهور ایتالیا در ابتدا با گزینه پیشنهادی کونته برای وزارت اقتصاد مخالفت کرد و کارلو کوتارلی، اقتصاددان سابق صندوق بین‌المللی پول را مسئول تشکیل دولت کرد. ولی با جایگزینی نامزد وزارت اقتصاد در فهرست دولت ائتلافی کونته، رئیس‌جمهور ایتالیا موافقت خود را با تشکیل دولت به وسیله او اعلام کرد. علت مخالفت ماتارلا با انتصاب پائولو ساوونا، مخالفت او با اتحادیه اروپا بود. کونته نخست‌وزیر جدید ایتالیا که استاد حقوق در فلورانس است، نماینده پارلمان نیست و تاکنون سابقه کار سیاسی نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید