• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
پنج شنبه 27 بهمن 1401
کد مطلب : 185730
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Wnq2Q
+
-

در دورهمی‌های خانوادگی بازی‌های گروهی را جانشین گشت وگذار در گوشی تلفن همراه کنیم!

سرگرمی فامیلی

سرگرمی فامیلی

مجتبی یارزمان

با فراگیرشدن استفاده از گوشی تلفن همراه و نفوذ شبکه‌های اجتماعی در میان افراد، اعضای خانواده‌ها درگیر فضای مجازی شده‌اند و در بیشتر مهمانی‌ها، از بزرگ و کوچک گرفته تا پیر و جوان همه گوشی به‌دست هستند و هر چند دقیقه یک‌بار به شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند. درحالی‌که در سال‌های نه چندان دور که این تکنولوژی به کانون خانواده‌ها نفوذ نکرده بود، دورهمی‌ها رنگ و بوی متفاوتی داشت و آنقدر صمیمیت میان اعضای خانواده در کنار هم دیده می‌شد که صدای خنده‌‌شان تا چند خانه آن‌طرف‌تر هم به گوش می‌رسید. به اعتقاد کارشناسان خانواده، در یک دهه اخیر تلفن همراه جای خود را به روابط صمیمانه خانواده و دوستان و آشنایان داده و تا دیر نشده باید برای احیای آن دست به‌کار شد. از این‌رو بهتر است از همین آخر هفته که هوا سردتر شده و امکان طبیعت‌گردی برای همه فراهم نیست، بازی‌های دسته‌جمعی را در دورهمی‌ها دوباره احیا کنیم؛ بازی‌های متنوعی که ضمن کمک به داشتن اوقات فراغت سالم، فرصت تعامل و همنشینی بیشتر اعضای یک خانواده را فراهم و دل‌ها را به سادگی به همدیگر نزدیک می‌کند؛ درست مثل این بازی‌ها که در ادامه پیشنهاد داده‌ایم.

بازی دور

زود، تند، سریع جواب بده

یکی از بازی‌هایی که در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی می‌توانیم انجام دهیم، بازی «دور» است. در این بازی سرعت‌عمل نقش اساسی را ایفا می‌کند و کسی که سرعت بالاتری داشته باشد، احتمال برنده‌شدنش بیشتر است.

تعداد نفرات بازی
بازی دور برای جمع‌هایی مناسب است که حداقل 4نفر هستند و تا 16نفر هم امکان اضافه‌شدن نفرات وجود دارد. البته افراد باید در این بازی به گروه‌های 4نفره تقسیم شوند و مرحله به مرحله پیش بروند.

ویژگی‌ها
انتخاب این بازی چندین حسن هم دارد که مهم‌ترین آن خداحافظی با وابستگی به گوشی تلفن همراه و وسایل الکترونیکی هوشمند است. هرچند این امکان وجود دارد تا برای راحتی بیشتر از موبایل یا تبلت استفاده کنید اما با چند کاغذ و یک ساعت تایمردار می‌توانید چندین ساعت کنار هم خوش بگذرانید.

قوانین و مقدمات
در بازی دور، قوانین پیچیده‌ای حاکم نیست اما باید همین حداقل‌ها را رعایت کنید تا مراحل بازی به درستی انجام شود.

1 اولین قانون برای هر بازی رعایت احترام و حفظ شخصیت همه افراد تیم‌هاست.
همچنین با حفظ آرامش در همه مراحل بازی، به‌خود و دیگران کمک کنید تا از این دورهمی لذت ببرید.
3  پیش از شروع بازی، تعدادی کاغذ سفید، تقریبا به تعداد 4برابر افراد حاضر در بازی آماده کنید.
4 اندازه کاغذها باید اندازه کاغذ یادداشت باشد.
5 حداقل 4عدد کاغذ در اختیار هر یک از حاضران در بازی قرار بدهید.
6 یک زمان‌سنج آماده و آن را روی 5دقیقه تنظیم کنید.

شیوه بازی
بازی به این صورت است که 4نفر مقابل هم می‌نشینند و بازی از یک سمت شروع می‌شود و به‌ترتیب می‌چرخد. قبل از آن باید افراد روی هر یک از کاغذها یک کلمه که مطمئن هستند همه معنی آن را می‌دانند بنویسند. هر نفر باید از کاغذهایی که وسط میز گذاشته شده بردارد و برای نفر مقابل آن را توضیح دهد. نفر مقابل هم باید از روی توضیحات متوجه معنی کلمه شود و بلافاصله بعد از حدس‌زدن، باید نفر بعد همین کار را برای فردی که روبه‌رویش نشسته تکرار کند. این کار تا وقتی که زمان بازی به اتمام برسد، ادامه پیدا می‌کند و آخرین نفری که نتواند پاسخ را حدس بزند و زمان به پایان برسد، از بازی حذف می‌شود.
در بازی دور، اگر بیش از یک گروه حضور دارند، این روش بین دو نفر برتر هر گروه هم تکرار می‌شود و تا زمانی که فقط یک نفر بتواند بازی را به اتمام برساند، ادامه خواهد داشت. البته می‌توان قوانین بازی برای مراحل بالاتر را کمی سخت‌گیرانه‌تر درنظر گرفت تا هیجان رقابت بالاتر برود.

بازی اسپای
جاسوس وارد می‌شود!
اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانند چند دقیقه‌ای از تلفن همراه خود دور بمانند، بازی «اسپای» یا «جاسوس» گزینه خوبی برای حضور در دورهمی‌های شما و یک تیر و دو نشان است. این تفریح از دسته بازی‌های ویژه مهمانی است.

تعداد نفرات بازی
تعداد حاضران در این بازی حداقل باید 4نفر باشد و بهتر است بیش از 8نفر برای حضور در بازی همراه نشوند. همچنین سعی کنید رده سنی برای شرکت در اسپای را هم حداقل 15سال بگذارید تا جدیت آن کاملا حفظ شود.

ویژگی‌ها
اسپا از نظر بسیاری یک بازی خلاقانه و فکری است که افراد را وادار می‌کند قبل از گفتن هر کلمه فکر کنند و با کمترین حرف اضافه، هم جواب درست بدهند و هم خط‌فکری بقیه را منحرف کنند.

قوانین و مقدمات
بازی‌های گروهی، هیجان‌انگیز هستند و اگر قوانین آن به درستی رعایت شود، می‌تواند لحظه‌های بسیار شاد و هیجان‌انگیزی را رقم بزند. اسپا هم از این قاعده مستثنا نیست و هیجان نسبتا بالایی دارد.
1 برای این بازی باید نرم‌افزاری به همین نام را در یک گوشی تلفن نصب کنید و گوشی را حین بازی دست به‌دست بچرخانید.
2 البته می‌توانید این بازی را بدون استفاده از گوشی تلفن همراه انجام دهید و به تعداد افراد حاضر کلمه‌های متناسب را روی کارت‌های شبیه به هم بنویسید و به‌صورت تصادفی در اختیار بازیکنان قرار دهید.
3 در این بازی برخی افراد «جاسوس و برخی دیگر «مکان» می‌شوند که باید براساس سؤالات و جواب‌هایی که از یکدیگر می‌پرسند، این نقش‌ها را حدس بزنید.
4 متناسب با تعداد شرکت‌کنندگان بین یک تا 3جاسوس در بازی وجود دارد و بقیه افراد نام یک مکان را دارند.
5 تعداد افرادی که نام یک مکان را دارند، معمولا باید 3برابر جاسوس‌ها باشد که در مدت بازی، جاسوس‌ها از خود مراقبت و با ارائه پاسخ‌های گمراه‌کننده جان خود را تا انتها حفظ کنید.

شیوه بازی
نحوه بازی به این صورت است که تعداد افراد شرکت‌کننده در نرم‌افزار مشخص می‌شود و یک‌بار نام مکان‌هایی که برنامه اعلام می‌کند، برای همه با صدای بلند خوانده می‌شود. این نام‌ها معمولا کمتر از تعداد حاضران است و اینجا مشخص می‌شود که چند جاسوس در بازی حضور دارد. سپس گوشی موبایل دست به‌دست می‌چرخد و هرکسی با فشردن کلمه شروع از نقش خود مطلع می‌شود. اگر نام یکی از مکان‌های عنوان‌شده برای شخصی به نمایش در نیاید، یعنی فرد جاسوس است و باید هوشیارتر باشد. پس از آغاز بازی، بازیکنان در چهارچوب بازی و باتوجه به نام‌هایی که در ابتدا عنوان شد، از یکدیگر سؤال می‌پرسند. سؤال‌ها باید کاملا با مکان‌های عنوان‌شده در اول بازی مرتبط باشد، در غیراین‌صورت، فرد امتیاز منفی می‌گیرد. همچنین شخصی هم که پاسخ می‌دهد، باید متناسب با نام مکانی که به او اختصاص داده شده پاسخ بدهد. این پاسخ‌ها علاوه بر مرتبط‌بودن، باید شخص را گمراه کنند تا نقش و نام مکان مخفی بماند. در این میان وظیفه جاسوس‌ها هم به این صورت است که باید علاوه بر اینکه پاسخ‌های گمراه‌کننده اما همسو با مکان‌های بازی می‌دهند، نقش افراد دیگر را شناسایی و نام آن را برملا کنند. این بازی تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که تعداد جاسوس‌ها برابر بقیه شرکت‌کننده‌ها شود که در این‌صورت جاسوس‌ها برنده هستند. اما زمانی که نقش جاسوس‌ها فاش شود و جاسوسی در بازی نباشد، اسپا حاکم می‌شود و بازی به پایان می‌رسد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید