• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185670
+
-

تخفیف 30درصدی برای بدهکاران طرح ترافیک

با پیشنهاد شهرداری و تصویب شورای شهر تهران تا پایان اسفند فرصت است

سیمین برادران-روزنامه‌نگار

تردد وسایل شخصی در مناطق پرتراکم پایتخت چندین دهه مورد چالش بوده و مسئولان شهری برای حل ترافیک ناشی از آن، طرح کنترل ترافیک را اجرایی کردند. بر این اساس خودروهایی که قصد تردد از مناطق مرکزی تهران را دارند باید مبلغی را به‌عنوان عوارض تردد در طرح ترافیک پرداخت کنند. روز گذشته یکصد و سی‌امین جلسه علنی شورای شهر تهران به بررسی یک فوریت لایحه شهردار تهران درخصوص «اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اعمال ضریب کاهشی برای بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای شهر تهران درصورت تسویه بدهی تا پایان اسفند‌ماه سال۱۴۰۱» اختصاص پیدا کرد. جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران همزمان با ارائه این لایحه به شورای شهر تهران، گفت: «از سال۹۷ بحث کنترل هوشمند محدوده طرح ترافیک مطرح شد؛ اما ۵۰درصد افراد عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند که عددی حدود ۲۵۰۰میلیارد تومان می‌شود. این عدد به 2500میلیارد تومان می‌رسد و درخواست ما این بود که ۳۰درصد تخفیف را با ضریب۰.۷ اعلام کنیم تا 2درصد افزایش در سال آینده مشمول آنها نشود.» اعضای شورای شهر تهران پس از استماع این سخنان به یک فوریت اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اعمال ضریب کاهشی برای بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا رأی مثبت دادند.

حل موضوع سرویس مدارس کودکان استثنایی
در ادامه این جلسه موضوع رسیدگی به سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی مورد بحث قرار گرفت. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مطالبه جمعی از مادران دانش‌آموزان استثنایی، خواستار رسیدگی فوری به این مطالبه و رسیدگی به وضعیت سرویس مدارس استثنایی از سوی شهرداری تهران شد. همچنین سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر با اعلام اینکه بعضی از والدین این دانش‌آموزان، امکان پرداخت هزینه سرویس برای فرزندان خود را ندارند، عنوان کرد: «در سال‌های گذشته مبالغی مشخص شد تا بابت سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدارس استثنایی پرداخت شود که شاهد عقب‌ماندگی این دانش‌آموزان از فرایند آموزش نباشیم ولی در حال حاضر، 2هفته است که این دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند و از ۸‌شرکت فعال در حوزه سرویس مدارس استثنایی، تنها یک شرکت متعلق به شهرداری به فعالیت خود ادامه داده و خدمات ۷‌شرکت دیگر کاملا تعطیل شده است.» حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران هم خواستار جدیت در پیگیری موضوع سرویس مدارس کودکان استثنایی شد. او گفت: «طی ۵‌ماه گذشته با وجود اینکه حتی یک ریال برای این منظور پرداخت نشده، شرکت‌های تابعه تاکسیرانی و خودرو سرویس، به نحو احسن این کار را انجام داده‌اند. جلال بهرامی، معاون شهردار تهران در پاسخ به این نکات با بیان اینکه مدارس باید قراردادی منعقد می‌کردند و آن قرارداد را به سازمان مربوطه ندادند، گفت: «حتی من هفته گذشته به تاکسیرانی اعلام کردم که از محل اختیارات من اعتبار شرکت‌ها را پرداخت کنید اما امور مالی این کار را نمی‌کند و می‌گوید براساس کدام قرارداد پول پرداخت کند.»
با وجود این، معاون شهردار پس از جلسه علنی شورای شهر تهران طی نامه‌ای که رونوشت آن را به شورای شهر ارائه کرد، به مدیرعامل سازمان تاکسیرانی دستور داد که 7میلیارد تومان به‌صورت علی‌الحساب برای سرویس مدرسه دانش‌آموزان استثنایی پرداخت کند.

درخواست بودجه  به‌روز‌رسانی تجهیزات برف‌روبی
یکی از موضوعات جذاب در صحن علنی شورای شهر ماجرای روز برفی تهران بود. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در جریان صحن علنی، هماهنگی مدیران برای مدیریت بحران و جمع‌شدن مدیران در یک مرکز را راز موفقیت روز برفی تهران دانست. او معتقد است هماهنگی میان شهرداری و سایر دستگاه‌ها سبب شد تا برف‌روبی با موفقیت انجام شود. همچنین سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران به اقدامات شهرداری در این روز برفی اشاره کرد و گفت: «شاهد مشارکت عالی مردم بودیم که از سفرهای غیرضرور نیز خودداری کردند و البته مدیریت شهری نیز به‌خوبی به وظایف خود عمل کرد.» اما مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه گفت: «در فصل بودجه‌ریزی تقاضا می‌کنیم که زیرساخت‌ها در شهرداری در بحث برف‌روبی تقویت شود. 6 یا 7سال برف خاصی در تهران نداشتیم و به همین دلیل تجهیزات به‌روزرسانی نشده بود و اگر تجهیزات افزایش نیابد، ماشین‌آلات برای سال آینده فرسوده و از رده خارج خواهند شد.»
یکی دیگر از دستور جلساتی که همزمان با یکصد‌و‌سی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بدان پرداخته شد، تغییر نام ۲۴معبر، بوستان، خیابان و کوچه در پایتخت بود که مهم‌ترین آن تغییر نام خیابان ب  در منطقه یک به نام مادر ژاپنی شهید  محمد بابایی مرحومه سبا بابایی(کونیکو‌یامامورا) بود. شهید بابایی، در 19 سالگی هنگام جنگ تحمیلی به جبهه عازم شد و در عملیات والفجر یک، به درج شهادت نائل آمد. مادر او نیز 10 تیر ماه امسال درگذشت.
 
تصویب گزارش‌های مالی 3شرکت و سازمان
یکی از دستور جلسات روز گذشته شورای شهر تهران به‌گزارش حسابرس درخصوص سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری، شرکت شهروند و سازمان املاک و مستغلات برای سال‌های مالی ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ اختصاص داشت که به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. میثم مظفر در حمایت از عملکرد مالی سازمان بوستان‌ها بیان کرد: «گزارش‌های حسابرسی و نظارتی شورا نشان می‌دهد سازمانی با یک وسعت عملکردی بالا و پیچیدگی کار، در استانداردهای حسابرسی مالی جزو بهترین‌ها در شهرداری بوده ‌و کمتر پیش می‌آید که یک سازمان طی 4سال گزارشی مطلوب و پاک داشته باشد.»
همچنین سیداحمد علوی، عضو شورای شهر تهران نیز درخصوص گزارش سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: «چنین سازمانی با این همه اهمیت 2دوره در گزارش‌های حسابرسی مردود می‌شود. اشکال کار کجاست؟»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید