• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 بهمن 1401
کد مطلب : 185644
+
-

مخمصه کنکور زودهنگام برای داوطلبان ارشد

مریم سرخوش- روزنامه‌نگار

مرداد امسال بود که سازمان سنجش، داوطلبان کنکور ارشد را برای برگزاری آزمون زودهنگام غافلگیر و اعلام کرد: آزمون تحصیلات تکمیلی ارشد سال ۱۴۰۲ به جای بهار در اسفند 1401برگزار می‌شود؛ خبری که موجی از انتقادات را به همراه داشت و داوطلبان عنوان می‌کردند علاوه بر غیرقانونی بودن تغییر زمان آزمون، بدون اعلام قبلی، آنها زمان چندانی برای آمادگی در این آزمون را در اختیار ندارند و با توجه به تغییر نکردن زمان برگزاری آزمون ارشد وزارت بهداشت و کانون وکلا، چنین تغییری چیزی جز اجحاف در حق داوطلبان کنکور ارشد نخواهد بود؛ انتقادهایی که به‌نظر می‌رسد تاکنون منتج به نتیجه نشده و احتمالاً تا چند روز دیگر کنکور ارشد برگزار شود. البته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش پیش از این در واکنش به انتقادها از تغییر ناگهانی زمان برگزاری آزمون کارشناسی‌ارشد گفته بود: «علت اصلی تعویق کنکور و برگزاری آن در اردیبهشت به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بود و تقویم سازمان سنجش قبل از کرونا به این صورت بود که آزمون ارشد و دکتری در اسفند برگزار می‌شد. این موضوع باعث غافلگیری داوطلبان نشده و آزمون همانند قبل از کرونا در زمان خودش برگزار خواهد شد.» او دلیل دیگری هم برای این تصمیم ناگهانی بیان کرده؛ اینکه سازمان اجرایی کنکور در عید نوروز تعطیل است، اگر قرار باشد که کنکور ارشد در اردیبهشت برگزار شود، سازمان هم باید در تعطیلات نوروز فعال باشد و این عامل سبب ایجاد فرسودگی و افزایش خطا خواهد شد.

2تغییر غیرقانونی
حالا منتقدان برگزاری زودهنگام کنکور ارشد، کارزاری راه‌ انداخته‌اند که بیش از 11هزار امضا را پای خود دارد و خواهان برگزار نشدن پیش از موعد این کنکور شده‌اند. به‌گفته آنها، علاوه بر تغییر ناگهانی زمان آزمون و اعلام آن 7‌ماه مانده به زمان آزمون، براساس اعلام سازمان سنجش مواد امتحانی آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد 1402 هم شامل 30درصد تغییر نسبت به کنکور ارشد سال گذشته است که خلاف قانون به‌شمار می‌رود؛ چراکه بنابر آیین‌نامه اجرایی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، درصورت اضافه شدن یا تعدیل معیارهای موجود، باید حداقل یک‌سال قبل از طریق سازمان سنجش و وزارت بهداشت اعلام عمومی صورت بگیرد. بر این اساس هرگونه تصمیمی ازسوی نهادهای دولتی و عمومی که به این مهم خدشه وارد کند برخلاف قانون بوده و شایسته ابطال و پیگیری است. آنها همچنین در بخش دیگری از متن این کارزار به برگزاری 7دوره آزمون کارشناسی‌ارشد در اردیبهشت هم اشاره و اعلام کرده‌اند فارغ از وجه قانونی و ناعدالتی صورت گرفته در حق داوطلبان ارشد ۱۴۰۲ و کاهش یکباره ۳‌ماه از بهترین زمان مطالعاتی داوطلبان که اکثراً شاغل و متأهل هستند، این آزمون طی 7دوره اخیر همواره در اردیبهشت برگزار شده و اطلاع‌رسانی حداقل یک‌ساله در این‌باره ضرورت دارد؛ آن هم درحالی‌که تمامی داوطلبان با فرض برگزاری آزمون مشابه دوره‌های اخیر تمام برنامه‌ریزی‌هایشان را انجام داده‌اند. بر این اساس یا باید طبق قانون فوق تغییر زمان آزمون به‌موقع اطلاع‌رسانی می‌شد یا تاریخ برگزاری به زمان همیشگی موکول شود.

چرا کنکور وزارت بهداشت و وکالت تغییر نکرده؟
برخی از این داوطلبان که آخرین‌ ترم تحصیلی‌شان در مقطع کارشناسی را پشت سر می‌گذارند، در توضیح بیشتر مشکلات برگزاری زودهنگام این آزمون به همشهری می‌گویند: «امسال شرایط برای دانشجویان اسفناک بود و به‌دلیل قطعی‌های اینترنت، حتی کلاس‌های آنلاین هم به‌خوبی برگزار نشد. از سوی دیگر، دوره امتحانات پایان ‌ترم دانشگاه‌ها به دلایل مختلف ازجمله تعطیلی دانشگاه‌ها و شرایط آب‌وهوایی هم طولانی‌تر شد. برخی از داوطلبان همین ترم زمستان فارغ‌التحصیل می‌شوند یا درس‌شان را در تابستان تمام کرده‌اند و کاملاً واضح است که هیچ زمانی برای آمادگی در آزمون ندارند. اصلاً مگر می‌شود که آزمون ارشد 2بار در سال برگزار شود؛ یکی اردیبهشت 1401و دیگری اسفند همان سال؟ ما برای تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی داشتیم که حداقل فرصت برای آمادگی بیشتر را داشته باشیم، اما کسی به این مشکلات توجه نمی‌کند. برخی داوطلبان هم ساکن مناطق روستایی و شهرهایی هستند که به‌دلیل بارش سنگین برف امکان تردد آسان را ندارند و در روند یادگیری‌شان اختلالاتی به‌وجود آمده است.»‌
به‌گفته آنها، از مرداد امسال و با اعلام تغییر زمان آزمون، پویش‌ها و پیگیری‌های زیادی از سمت داوطلبان برای احقاق حقشان صورت گرفته، اما سازمان سنجش و سایر نهادهای مسئول در این‌باره واکنشی نشان نداده و بهانه‌های غیرموجهی ازجمله بازگشت به دوران پیش از کرونا را مطرح می‌کنند؛ درحالی‌که اگر چنین هم باشد باید از همان ابتدای سال 1401اعلام می‌کردند امسال 2آزمون برگزار خواهد شد. این داوطلبان با اشاره به اجحافی که درباره آنها صورت گرفته می‌گویند: ‌«اگر قرار به تغییر است چرا کنکور وزارت بهداشت و آزمون وکالت تغییر نکرده و در خرداد و مرداد سال آینده برگزار می‌شود این قوانین برای آنها رعایت شده و ما به‌دلیل چنین مشکلی احتمالاً یک‌سال از عمرمان را به‌دلیل کسب نکردن نتیجه مطلوب هدر خواهیم داد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید