• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185597
+
-

تب اقتصاد تل‌آویو در میانه بحران سیاسی

بحران سیاسی ناشی از اصرار نتانیاهو به اجرای اصلاحات قضایی، باعث آغاز روند خروج سرمایه از فلسطین اشغالی شده است

گزارش 2
تب اقتصاد تل‌آویو در میانه بحران سیاسی

با تشدید تنش‌های سیاسی در تل‌آویو، بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و استارت‌آپ‌ها در حال خروج از سرزمین‌های اشغالی هستند. داده‌های جدید کنفرانس سالانه Ctech در زمینه فناوری حکایت از آن دارد که حداقل 37شرکت فناوری هفته گذشته، برای خارج کردن 780میلیون دلار از حساب‌های خود در بانک‌های تل‌آویو و انتقال آن به خارج اقدام کرده‌اند. براساس این اطلاعات، این شرکت‌ها در مجموع 8هزار کارمند را در استخدام دارند و ارزش کل آنها به 40میلیارد دلار می‌رسد. نه فقط خروج سرمایه شرکت‌های فناوری در تل‌آویو گواهی بر وضعیت آشفته این روزهاست، بلکه همزمان نرخ ارز در سرزمین‌های اشغالی(شکل) نیز طی یک‌ماه گذشته و همزمان با قدرت‌گیری تندروها در تل‌آویو و تظاهرات گسترده در واکنش به این تندروها با نواسان مواجه بوده است. براساس گزارش وب‌سایت «عرب48»، در تل‌آویو نرخ دلار طی 2روز گذشته با ۱.۱درصد افزایش به ۳.۴۷۶شکل و نرخ یورو نیز با ۱.۱۵درصد افزایش به ۳.۷۷۷شکل رسیده است. افزایش نرخ ارزهای خارجی در برابر شکل به‌ویژه دلار و یورو در سرزمین‌های اشغالی منجر به افزایش قیمت محصولات وارداتی این رژیم به‌ویژه مواد خام و در نتیجه افزایش تورم خواهد شد. همزمان شاخص‌های بورس تل‌آویو طی یک هفته گذشته روند نزولی داشته است. ارزش سهام برخی شرکت‌ها رشد منفی4درصد را ثبت کرده‌اند. تابلوی بورس تل‌آویو در بیشتر موارد خروج سرمایه‌ها را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، به گزارش روزنامه هاآرتص، مدیران بانک‌های رژیم صهیونیستی در جریان دیدار خود با نتانیاهو در روز جمعه گذشته هشدار داده‌اند که در روزهای اخیر برداشت سپرده‌های شخصی از بانک‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.
خروج این سرمایه‌ها در نتیجه نگرانی از اوضاع سیاسی در تل‌آویو پس از طرح اعلام‌شده از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای اصلاح سیستم قضایی این رژیم صورت می‌‍‌‌گیرد. اصلاحات جدید قضایی، به پارلمان این رژیم اجازه خواهد داد تا تمام احکام دادگاه‌های عالی را با اکثریت 61نماینده از مجموع 120نماینده ابطال کند. از دیگر پیامدهای اصلاحات پیشنهادی آن است که روند تعیین قضات را تغییر داده و تسلط سیاستمداران اسرائیلی بر دستگاه قضایی را افزایش خواهد داد. این تغییرات، واکنش‌های بسیاری را در تل‌آویو و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی برانگیخته و از 6هفته گذشته در همه شامگاه‌های شنبه ده‌‎ها هزار نفر علیه کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات زده‌اند. روزنامه عبری‌زبان معاریو، آمار معترضان این هفته را تا 70هزار نفر اعلام کرده است. روز بعد از این اعتراضات نیز اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در اظهاراتی نسبت به بروز درگیری و جنگ داخلی هشدار داد.
این شرایط بی‌ثبات و اصرار نتانیاهو بر اجرای برنامه‌های موردنظر خود، روند خروج سرمایه از تل‌آویو را شتاب بخشیده و نه فقط شرکت‌های فعال در حوزه فناوری، بلکه دیگر فعالان اقتصادی نیز که با نگرانی به تحولات تل‌آویو نگاه می‌کنند، به‌دنبال خارج کردن سرمایه‌های خود هستند. شبکه12 تلویزیون اسرائیل نیز به‌تازگی اعلام کرده است 5شرکت بین‌المللی که دارایی‌های آنها در مجموع به 7میلیارد دلار می‌‌رسد، به بانک‌ها اعلام کرده‌اند قصد انتقال این دارایی‌ها به بانک‌های خارجی را دارند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید