• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185571
+
-

قاضی‌های مدرسه

قاضی‌های مدرسه

فاطمه عباسی

بچگی‌های ما مثل حالا نبود. کسی از حق و حقوقش خبر نداشت و اگر قرار بود یکی از ما وارد این حیطه بشود، باید حسابی درس می‌خواند و آخرش در بزرگسالی وارد دانشکده حقوق می‌شد که بشود وکیل و از قانون قضایی سر در بیاورد. حالا دیگر بچه‌ها نباتی و دیمی بزرگ نمی‌شوند، پدر و مادرها و بعد هم مسئولان مدرسه همه حواس‌شان روی این نسل جدید متمرکز شده که قرار است آینده را بسازند.
در تازه‌ترین اقدام هم قرار است در مدرسه‌ها با حضور قضات، طرحی را اجرا کنند با نام «قاضی مدرسه» تا بچه‌ها با حق و حقوقشان، موضوعات حقوقی و پیشگیری از جرائم آشنا شوند. در واقع قرار است در این طرح با استفاده از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها و متخصصان، قضات و سایر کارشناسان با حضور در مدارس، دانش‌آموزان با مفاهیم جرم و راهکارهای پیشگیری از آن بیشتر آشنا شده و اطلاعات و تجربیات مفیدی به دانش‌آموزان، اولیا و کارکنان انتقال داده شود. چیزی که عیان است اینکه یادگیری و آگاه‌سازی از سنین پایین تأثیر بیشتری خواهد داشت و باعث نهادینه شدن این آموزش‌ها در افکار بچه‌ها شده و سبب می‌شود تا در بزرگسالی نتایج آن در اجرای بهتر قوانین در زندگی روزمره آنها دیده شود.
ضمن اینکه به‌دلیل وجود بیش از ۱۵میلیون دانش‌آموز در کشور، نقش مدرسه در ترویج فرهنگ قانون‌مداری در جامعه بیشتر است و آغاز آموزش در سنین پایین بسیار تأثیرگذار و به نوعی تضمینی است. آگاه‌سازی دانش‌آموزان از خطرهای بزهکاری اجتماعی و آموزش حقوقی با توجه به مقتضیات سنی و حساسیت‌های دوران بلوغ و بحران هویت در این برهه سنی و خطراتی مثل آشنایی با افراد نااهل بسیار مهم و نکته ظریف و مهمی است که در این آموزش‌ها مدنظر قرار می‌گیرد. اما جالبی ماجرا این است که در کنار آگاه‌سازی دانش‌آموزان، با اجرای این طرح قضات هم با مشکلات و آسیب‌های جدید قشر جوان و نوجوان برای صدور آرای مناسب آشنا می‌شوند.
تصمیم مسئولان آموزش و پرورش هم این است که مفاهیم حقوقی را در قالب نمایش، تئاتر، کلیپ، موشن، عکس و فیلم به کودکان، نوجوانان و جوانان ارائه دهند که تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید