• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185547
+
-

تعمیرات خودرو با نکته‌سنجی زنانه

شادی مالکی مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران از برنامه‌های توسعه مراکز تعمیرگاهی خودرو برای بانوان می‌گوید

گپ
تعمیرات خودرو با نکته‌سنجی زنانه

تعمیرگاه ویژه بانوان، 2روزی می‌شود که افتتاح شده است. به‌گفته شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران راه‌اندازی این مرکز مطالبه بانوان بوده؛ اگرچه نمی‌توان نگرش و رویکرد خانم مدیر را در ایجاد چنین ظرفیت‌هایی نادیده گرفت. مالکی در گفت‌وگو با همشهری از توسعه زیرساخت‌های ویژه بانوان در مراکز معاینه فنی خودروی تهران خبر داده که در متن مصاحبه به آنها اشاره شده است:

چه ضرورتی برای راه‌اندازی تعمیرگاه تخصصی خودرو ویژه بانوان وجود داشت؟
به‌طور میانگین حدود 30درصد خودروهایی که در مراکز معاینه فنی خودرو پذیرش می‌شوند، به‌دلیل نواقص فنی موفق به دریافت معاینه فنی نمی‌شوند. در این میان بخشی از خودروها متعلق به بانوان هستند و ازاین‌رو همواره درخواست می‌شد تعمیرگاهی داشته باشند تا بتوانند در محیطی امن اقدام به رفع نقص فنی خودرو کنند؛ بنابراین باتوجه‌ به تعداد بانوانی که به مرکز آبشناسان مراجعه می‌کنند، نخستین تعمیرگاه تخصصی خودرو ویژه بانوان در آن راه‌اندازی شد و چنین فضاهایی را در پهنه‌های شمالی توسعه خواهیم داد.

به چه دلیل از بانوان تعمیرکار در این فضا استفاده کردید؟
باید پذیرفت که بانوان توانا و علاقه‌مند به مباحث تعمیر و مکانیکی داریم که موقعیت و فرصت کار ندارند؛ بنابراین با راه‌اندازی این تعمیرگاه از یک‌سو مطالبات بانوان را پیگیری و از سوی دیگر زمینه اشتغال زنان فعال در حوزه مکانیکی و تعمیرات خودرو را فراهم کردیم. نکته مهم دیگر این است که تعمیرگاه الزاما برای مراجعه‌کنندگان مرکز آبشناسان نیست و عموم بانوان می‌توانند از ظرفیت و خدمات آن استفاده کنند.

شما نخستین بانوی مدیر عالی شهری در حوزه خودرو هستید. آیا نگاه زنانه در این حوزه می‌تواند گره‌گشا باشد؟
به‌هرحال باید قبول کرد که خانم‌ها در بسیاری از امور نکته‌سنج و ریزبین هستند و مسئولیت‌هایی که به آنها واگذار می‌شود را به نحو‌احسن انجام می‌دهند. معتقدم وقتی نگاه مادرانه و دلسوزانه توسط بانوان مدیر از خانه به شهر تعمیم داده می‌شود، قطعا می‌تواند به حل مشکلات شهر در تمام حوزه‌ها ازجمله حوزه حمل‌ونقل کمک کند.

همگان معتقدند حوزه حمل‌ونقل سخت و کاری مردانه است. نظر شما چیست؟
من قائل به این موضوع نیستم و اعتقاد دارم وقتی علاقه‌مند به‌کار و خدمت‌رسانی به مردم باشید و از سوی دیگر شهر را هم دوست داشته باشید، هیچ کاری سخت نیست و نخواهد بود.

شما مدیر مجموعه‌ای هستید که باید پذیرفت عاری از قصور و خطای سهوی و عمدی نیست. چه برنامه‌ای برای کاهش چنین مسئله‌ای در مراکز معاینه فنی خودرو دارید؟
قطعا یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ما بحث صدور معاینه فنی برابر استاندارد و ضوابط بالادستی است. براساس سیاهه انتشار، حدود 80درصد آلایندگی گازی توسط وسایل نقلیه موتوری متحرک تولید می‌شوند و این موضوع نشان می‌دهد چقدر کنترل و پایش مستمر خودروها می‌تواند نقش تأثیرگذاری در کاهش آلودگی‌ها داشته باشد. به همین دلیل نظارت مستقیم و مستمر در مراکز اعمال و فرایند تست‌ها پایش می‌شود. علاوه‌برآن با همکاری پلیس راهور و سازمان محیط‌زیست هم خودروهای پایش در بازه زمانی خاصی در معابر تردد و به‌محض مشاهده خودروهای آلاینده برگه معاینه فنی آنها را ابطال می‌کنند.

باتوجه‌ به این نظارت‌ها چرا همچنان شاهد آلودگی هوا هستیم؟
عوامل متعددی در آلودگی هوا دخیل هستند، اما آنچه مربوط به حیطه وظایف بنده در مجموعه معاینه فنی خودرو می‌شود، این است که خیلی از خودروها الزاما معاینه فنی را از مراکز داخل تهران دریافت نمی‌کنند. اکنون حدود 4میلیون‌و500هزار دستگاه خودروی سبک‌وسنگین پلاک تهران وجود دارد که 3میلیون‌و500هزار خودرو مشمول اخذ معاینه فنی هستند. مراکز معاینه فنی هم ظرفیت پذیرش 2میلیون‌و500هزار خودرو را دارند که در حال حاضر یک‌میلیون‌و500هزار خودرو مراجعه می‌کنند. پس نگاه به این اعداد و ارقام نشان می‌دهد، بخش قابل‌توجهی از خودروها برای دریافت معاینه فنی به مراکز خارج از شهر تهران مراجعه می‌کنند.

راهکار شما برای حل این معضل چیست؟
باتوجه‌به شرایط تهران و وضعیت بحران آلودگی نیازمند قوانین سختگیرانه درخصوص خودروهای تهران هستیم و لازم است تدابیری اتخاذ شود تا حداقل خودروهای پلاک تهران برای اخذ معاینه فنی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کنند. پیگیری‌ها انجام شده، اما هنوز نتیجه مطلوبی کسب نکرده‌ایم.

موتورسیکلت‌ها سهم زیادی در آلایندگی هوا دارند. درخصوص معاینه فنی آنها چه برنامه‌ای دارید؟
به‌تازگی شیوه‌نامه‌ای با همکاری پلیس راهور تنظیم و مقرر شد تا در گام اول بحث معایب مشهود این وسایل نقلیه موردتوجه قرار گیرد و در گام دوم هم ناوگان لجستیک (موتورهای سازمان و شرکت‌ها) برای دریافت معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند که این طرح درخصوص موتورهای پلیس راهور اجرایی شد و در مرحله بعدی هم موتورهای کار مشمول آن می‌شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید