• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185541
+
-

بانوان مکانیک

مرکز مکانیکی خودروی بانوان با تعمیرکاران زن در خیابان شاهین و در همجواری مرکز معاینه‌فنی آبشناسان آغاز به فعالیت کرد

گزارش
بانوان مکانیک

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

اینجا خانم‌های ماهر به اصول مکانیک خودرو، دست به آچار شده‌اند تا تعمیرکار خودروهایی باشند که بانوان پیش آنها آورده‌اند؛ یک ‌مکانیکی کاملا زنانه در همجواری مرکز معاینه‌فنی آبشناسان تهران.
به گزارش همشهری، نخستین تعمیرگاه تخصصی خودرو ویژه بانوان به همت شهرداری تهران در مرکز معاینه فنی آبشناسان(خیابان شاهین) افتتاح شده است‌‌. تعمیرگاهی که مکانیک‌های آن بانوان جوان اما متخصص و باتجربه هستند. یکی از آنها که تجربه تعمیر خودروهای سنگین مانند تراکتور را در کارنامه کاری‌اش دارد معتقد است کار، زنانه و مردانه ندارد و خانم‌ها اگر بخواهند می‌توانند در هر کاری موفق شوند. شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروی تهران هم راه‌اندازی تعمیرگاه تخصصی خودرو ویژه بانوان را فرصتی برای اشتغال زنان توانمند می‌داند. او که جزو معدود بانوان مدیری به‌حساب می‌آید که برای نخستین‌بار در یک‌حوزه مستقیم با خودروها مشغول به فعالیت می‌شود، می‌گوید: «بانوان علاقه‌مند به مکانیکی و کارهای تعمیرات خودرو کم نیستند اما آنطور که باید و شاید فرصت کار برایشان فراهم نیست و این اقدام شهرداری تهران زمینه اشتغال برای این بانوان را فراهم کرده و قرار است توسعه داده شود و دومین تعمیرگاه هم در مرکز نیایش راه‌اندازی خواهد شد.»
2خانم تعمیرکار دیگر، هر دو دهه هشتادی هستند و مانند هر مکانیک دیگری لباس کار به تن دارند؛ یکی اوستا و دیگری هم دستیار اوستاکار است. خودرو که روی چال مکانیکی قرار می‌گیرد از راننده مشکل را می‌پرسند و بعد الهام مسعودی، اوستا کار تعمیرگاه کاپوت را بالا می‌زند و سرش را به سمت داخل خم می‌کند و پس از دقایقی رو به راننده می‌گوید: «مشکل مربوط به لرزه‌گیر ترمزه  که باعث میشه ماشین گاهی صدای ناهنجاری بده.» بعد هم دستیارش قطعه کوچکی را می‌آورد و در مدت کوتاهی کار تعویض را انجام می‌دهند و تمام. عاشق کارشان هستند و می‌گویند: «خانم‌ها اصولا نسبت به وسایل‌شان حساس هستند و از این‌رو خودروهایشان در مقایسه با ماشین آقایان سالم‌تر است اما خودرو استهلاک دارد و دچار نواقصی می‌شود که مراجعه به‌موقع به مکانیکی می‌تواند از تحمیل هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.» دغدغه آنها اعتماد مشتری‌هاست و عنوان می‌کنند: «این فضا برای رفاه بانوان ایجاد شده اما خیلی از آنها به‌کار ما اعتماد ندارند و گمان می‌کنند آقایان مکانیک‌های حرفه‌ای و بهتری هستند‌. به هر حال این ‌موضوع نیاز به زمان دارد و ما هم سعی می‌کنیم کار را به نحو احسن انجام دهیم تا اعتماد مشتریان را جلب کنیم و نشان دهیم بانوان ‌هم می‌توانند مکانیک‌های خوبی باشند.» واهمه‌ای از بوی روغن و دست زدن به گیریس ندارند و می‌گویند: «هر کاری سختی‌هایی دارد و وقتی وارد این حرفه شدیم همه جوانب را سنجیدیم و مشکل با روغنی شدن سر و صورت و لباس‌ها نداریم اما به این معنی نیست که از علائق زنانه مانند پوشش خانمانه چشم‌پوشی کرده‌ایم. پس از اتمام کار مانند هر خانم شاغل دیگری با دوستانمان تفریح و خرید می‌رویم و...»

بهترین تفریح؛ عیب‌یابی خودرو
بهترین تفریح‌شان عیب‌یابی خودروهاست و باور دارند دنیای خودرو متنوع و جذاب است و با وجود همه سختی‌ها قصد ندارند از این حرفه و شغل دست بکشند؛ «این مرکز می‌تواند زمینه بیشتر اشتغال بانوان علاقه‌مند به این حرفه را فراهم کند و در آینده نه‌چندان دور همگان به مکانیکی بانوان اعتماد می‌کنند و نسل توانمندی وارد این حرفه می‌شود.»

برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ویژه بانوان
اختصاص خطوط در مراکز معاینه فنی تهران برای انجام تست خودروی بانوان در مناسبت‌های ملی و مذهبی
راه‌اندازی خط ثابت برای بانوان در یکی از 3مرکز معاینه فنی بیهقی، آبشناسان و نیایش
افتتاح دومین تعمیرگاه تخصصی خودروی بانوان در مرکز معاینه فنی نیایش
چاپ بروشور آموزشی برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم پیش از سفر در ‌ماه پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :