• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 25 بهمن 1401
کد مطلب : 185526
+
-

ارتش همراه و همگام همیشگی انقلاب و مردم

سرهنگ قاسم اکبری مقدم- پژوهشگر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس

با توجه به اینکه رژیم ستمشاهی پهلوی به‌­عنوان ژاندارم در منطقه از سوی اربابانش نقش ایفا می­‌کرد، به‌خاطر این نقش نیاز به ارتش مجهز، قدرتمند و وفادار داشت، لذا همواره درصدد خریداری تجهیزات و سلاح­‌های جنگی به‌روز از اربابانش بود و با قطب‌بندی شرق و غرب ایران جزوی از اقمار غرب در منطقه بود و به‌­عنوان نیروی خط مقدم آمریکا در مقابل اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داشت. حساسیت رژیم پهلوی برای آمریکا در سطح بالایی بود و به این خاطر رژیم، توجه ویژه‌­ای به ارتش و فرماندهان سرسپرده خود داشت. ولی بافت کلی و بدنه اصلی ارتش از بین مردم و قشر متوسط و ضعیف جامعه شکل گرفته بود.
در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی همین قشر عظیم ارتش که بدنه آن را سربازان و درجه‌داران و افسران جز تشکیل می­‌دادند و فرزندان این مرزوبوم بودند بنا به تکلیف، خدمت دوره ضرورت خود را در برهه‌ای از زمان در ارتش می‌گذراندند اما همپا و همفکر سردمداران عالی‌رتبه ارتش نبودند. ضداطلاعات ارتش در آن دوران با مراقبت شدید پرسنل، درصدد شناسایی و سرکوب مخالفین رژیم خود در داخل ارتش بود ولی به دور از دید عوامل ضداطلاعات کارکنان وفادار به امام‌خمینی(ره) جلسات مذهبی و روشنگری برپا می‌­کردند. جالب توجه اینکه بسیاری از پرسنل لشکر 1و 2گارد که بعد از پیروزی انقلاب به لشکر 21حمزه تغییر نام داد از افراد مقید و متدین بودند.
با اوج‌گیری قیام مردم ایران در سال 1357 بدنه ارتش که جدا از مردم نبودند. بسیاری از ارتشی‌ها به مرور به مردم پیوستند و اوج این همبستگی بیعت تاریخی کارکنان و همافران نیروی هوایی و دیگر کارکنان ارتش در 19بهمن ماه 1357با امام(ره) بود و زمانی که امام(ره) فرمودند که سربازان، درجه‌داران و افسران پادگان‌­ها را ترک کنند، گروه گروه از پرسنل ارتش به مردم پیوستند.
در جریان بهار عربی و بیداری اسلامی در کشورهایی از قبیل الجزایر، مصر، لیبی، عراق و بسیاری از کشورهای دیگر مردم به خاک و خون کشیده شدند و عملا حرکات انقلابی سرکوب شده است، ولی اغلب پرسنل ارتش ایران به جز معدودی با مردم و انقلاب مقابله نکردند بلکه اسلحه‌ها را به سمت فرماندهان خودفروخته خود گرفتند و حتی در بین تعدادی از امرا و فرماندهان تیپ و لشکر آن زمان نیز افرادی بودند که وجدان انسانی خود را فراموش نکرده بودند و در جلوی تانک‌­ها خوابیدند و گفتند مگر از روی جنازه‌های ما رد بشوید و مانع حرکت تانک‌­ها به سمت پایتخت و شهرها شدند. لذا ارتش در مقابل مردم نایستاد بلکه به مردم پیوست.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آرام‌­سازی و خنثی‌کردن توطئه‌های داخلی نوبت به دفع تهاجم نظامی رژیم بعثی عراق در 31شهریورماه 1359علیه ایران شد. نیروی هوایی در کمتر از 2ساعت پس از حمله دشمن چندین پایگاه هوایی و پادگان نظامی دشمن را مورد حمله موثر قرار داد و همچنین در دومین مرحله حمله و کمتر از16ساعت پس از تجاوز دشمن با به‌کارگیری حدود 200فروند انواع هواپیماهای نظامی و خروج 140فروند جنگنده بمب‌افکن از مرز تمامی پایگاه‌های هوایی و پادگان‌ها و مراکز حساس و حیاتی دشمن مورد حمله قرار گرفت و ضربه و شوک سنگینی به دشمن وارد شد و رویای فتح سه‌روزه خوزستان و یک هفته‌ای تهران نابود شد. ارتش با مجاهدت و ایثارگری‌های خود در طول دوران هشت ساله دفاع‌مقدس و طرح‌ریزی و اجرای عملیات‌های بزرگی همچون ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر مقدماتی و... و با تقدیم بیش از 48هزار شهید و صدها هزار جانباز و آزاده، برگ‌های زرینی را در کارنامه درخشان خود برای تاریخ به ثبت رساند.
ارتش به غیر از وظیفه ذاتی‌اش که در اصل 143قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است «پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران» بار عمده‌ای از امنیت ملی را نیز بر دوش کشیده است و هر جا لازم بوده در بلایای طبیعی از قبیل سیل، زلزله، برف، یخبندان، بحران‌ها و... با تمامی امکانات در خدمت مردم بوده تا مرهمی بر آلام به‌وجود آمده باشد. خدمات اجتماعی، مردم‌یاری و امدادرسانی ارتش جمهوری اسلامی در مواقع حساس و بحرانی ازجمله اقدامات درخشان این نهاد مقدس است که بارها و بارها تکرار شده است. کمک به سیل‌زدگان سراسر کشور ازجمله استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، ریشه‌کنی فلج اطفال، مهار آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان و کهگیلویه، امدادرسانی به حادثه‌دیدگان زلزله‌های شهرهای رودبار و منجیل در استان گیلان، زنجان، شهرستان‌های بم، زرند، قائنات و کرمان و زلزله غرب کرمانشاه در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و روستاهای اطراف آن، کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده در فروردین98و ورود همه‌جانبه برای مقابله با ویروس کرونا، نخستین یگان امدادرسان در سیل و آبگرفتگی سال 1398در استان گلستان و مازندران (آق‌قلا)، امداد‌رسانی و کمک به هموطنان مناطق گرفتار شده در برف و یخبندان، گوشه کوچکی ازجمله اقدامات مهم و درخشان ارتش انقلابی و معنویت‌محور در موضوع مردم‌یاری و امدادرسانی محسوب می‌شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید