• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185480
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/3lwLp
+
-

جام صدم؟

جام صدم؟

پیروزی ۵ بر ۳ رئال‌مادرید در فینال جام جهانی باشگاه‌ها مقابل الهلال عربستان بیشتر شبیه یک شوی سرگرم‌کننده بود تا فوتبال. انگار تعیین شده بود از دقیقه یک تا پایان مسابقه همه سرگرم باشند. این پرگل‌ترین مسابقه تاریخ این رقابت‌ها بود و رئال را برای هشتمین‌بار قهرمان جهان کرد. آخرین‌باری که یک تیم در جام جهانی باشگاه‌ها یا جام بین‌قاره‌ای که فرمت قبلی آن بود به حریفش 5گل زده بود، به ۳‌دوره اول در شکل قبلی مسابقات یعنی جام بین‌قاره‌ای برمی‌گردد که رئال در سال1960 با نتیجه ۵ بر یک مقابل پنیارول پیروز شد و همان تیم اروگوئه‌ای یک‌سال بعدش با ۵‌گل مقابل بنفیکا پیروز شد و پرتغالی‌ها نیز سال بعدش در لیسبون مقابل سانتوس با نتیجه ۵ بر ۲ بازی را باختند.
به روایتی این یکصدمین جام تاریخ رئال‌مادرید بود اما برخی منابع یکی از این جام‌ها را قبول ندارند و تعداد عنوان‌های رئال را 99 تا می‌دانند که ۲‌عدد بیش از جام‌های بارسلوناست. درباره 100جام باشگاه رئال‌مادرید و 98جام بارسلونا تردیدهایی وجود دارد و منابع رسمی تعداد جام‌های ۲‌باشگاه را هر کدام یکی کمتر می‌دانند. براساس این منابع رئال‌مادرید 99جام کسب کرده است؛ ۱۴‌جام باشگاه‌ها یا لیگ قهرمانان اروپا، 35‌لالیگا، 19‌جام حذفی، 12‌سوپرجام اسپانیا، یک‌لیگ کاپ، ۲‌جام یوفا، ۵‌سوپرجام اروپا، ۳‌جام بین قاره‌ای، 5جام‌جهانی باشگاه‌ها، ۲‌کوپا لاتینا و یک‌جام ایوا دوارته (سوپرجام سابق). رئال مادرید جام جهانی باشگاه‌های کوچک را هم به رسمیت می‌شناسد اما این مسابقات توسط فدراسیون فوتبال ونزوئلا برگزار شده و وجاهت قانونی ندارد. از سویی بارسلونا نیز در تاریخش 97جام برده است؛ 26‌لالیگا، 31‌جام حذفی، 14‌سوپرجام اسپانیا، ۲‌لیگ کاپ، ۵‌جام باشگاه‌های اروپا، ۴‌جام‌درجام، ۲‌کوپا فریاس، ۳‌سوپرجام اروپا، ۳‌جام جهانی باشگاه‌ها، ۲‌کوپا لاتینا و ۳‌جام ایوا دوارته.

  اگر روایت غالب را رسمی بدانیم، رئال نخستین باشگاه جهان است که به 100جام می‌رسد و تعداد افتخارات خود را سه‌رقمی می‌کند.
  رئال‌مادرید در 18‌فینال آخر بین‌المللی خود 17‌بار پیروز شده است. فقط یک سوپرجام اروپا را در سال2018 به اتلتیکو باخته و بقیه را برده‌ است.
  رئال نسبت به کشورها هم جام‌های بیشتری در این رقابت‌ها کسب کرده. بیشترین جام جهانی باشگاه‌ها؛ 5قهرمانی رئال‌مادرید، 4قهرمانی برزیل، 3قهرمانی انگلیس و ایتالیا و آلمان هر کدام ۲‌قهرمانی.
  کارلو آنچلوتی با ۳‌جام‌جهانی باشگاه‌ها (۲قهرمانی با رئال‌مادرید و یکی با میلان) از نظر تعداد کسب این جام با پپ گواردیولا (۲بار بارسلونا و یکی با بایرن) و کارلوس بیانکی (۲بار بوکا و یکی با ولز سارسفیلد) برابری کرد.
  این جام شماره24 دوران مربیگری کارلتو بود که 9تای آنها در رئال‌مادرید به‌دست آمده است. حالا تنها زین‌الدین زیدان با 11عنوان و میگل مونیوس با 14جام از آنچلوتی افتخارات بیشتری در رئال مادرید به‌دست آورده‌اند. دل‌بوسکه و لوئیس مولونی یک‌جام کمتر از کارلتو دارند.
  کارلتو در دوره دومش در رئال در یک‌سال‌و‌نیم 5جام برده. او در میلان 8عنوان فتح کرده بود. دوره دوم حضور آنچلوتی در رئال‌مادرید؛ ۹۰‌بازی، ۶۳برد، ۱۳مساوی، ۱۴باخت و ۵جام.
  فلورنتینو پرز هم به 31‌جام در دوران ریاستش در رئال‌مادرید رسید و با رکورد سانتیاگو برنابئو برابری کرد. البته اهمیت جام‌های برنابئو با پرز قابل مقایسه نیستند. برنابئو 16‌لالیگا، 6جام باشگاه‌های اروپا و 6جام حذفی برده و در حقیقت 28جام بزرگ کسب کرده و ۳جام کوچک یعنی یک‌ جام بین‌قاره‌ای و ۲کوپا لاتینا. این در حالی است که پرز با کسب 6لیگ قهرمانان، 6لالیگا و ۲کوپا فقط 14جام بزرگ کسب کرده درحالی‌که در جام‌های کوچک اعتبار زیادی داشته است؛ ۶جام‌جهانی باشگاه‌ها، ۵سوپرجام اروپا و ۶سوپرجام اسپانیا.
  آنچلوتی اول فصل گفته بود شرط می‌بندد والورده در این فصل 10گل خواهد زد. فده والورده گل دهم و یازدهم خود را در فینال زد تا آنچلوتی مجبور نباشد به شرط خودش عمل و مدرک مربیگری‌اش را پاره کند. والورده در فصل اول هیچ‌گلی نزده بود، فصل دوم ۲گل، فصل سوم 3گل و فصل پیش تنها یک‌گل به ثمر رساند. درایت آنچلوتی را ببینید که چه گلزنی از این بازیکن ساخته است.
  فدریکو والورده به چهارمین بازیکن اروگوئه‌ای تبدیل شد که در فینال جام‌جهانی باشگاه‌ها دبل می‌کند. پپه ساسیا از پنیارول در 1961، سانتیاگو اوستالوسا از ناسیونال در 1998و لوئیس سوارس از بارسلونا در 2015نفرات قبلی بودند.
  وینیسیوس با ۲‌گل و یک‌پاس گل به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و جایزه طلایی بهترین بازیکن جام را گرفت. 16‌گل، 7‌پاس‌گل و 2‌جام در این فصل برای وینیسیوس به ثبت رسیده است.
  وینیسیوس با 22‌سال و 214روز سن از لیونل مسی با 24سال و 177روز سن عبور کرد و به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که در فینال جام جهانی باشگاه‌ها دبل می‌کند.
  داوید آلابا به 32جام در 30سالگی رسید که 5تای آن با رئال‌مادرید بوده و بقیه با بایرن مونیخ؛ ازجمله 10عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا.
  کریم بنزما حالا تنها یک جام دیگر تا رسیدن به رکورد مارسلو که پرافتخارترین بازیکن تاریخ رئال‌مادرید است، فاصله دارد. کریم 24 و مارسلو 25‌جام گرفته‌اند؛ خنتو 23، راموس، سانچس، مودریچ و ناچو 22 و کارواخال 21‌جام با پیراهن این تیم کسب کرده‌اند.
  کروس با کسب ششمین جام‌باشگاه‌های جهانش موفق‌ترین بازیکن تاریخ این رقابت شد. او یک‌بار در بایرن مونیخ این جام را برده بود.
  رئال مادرید همیشه گل می‌خورد. آنها در 34بازی این فصل 34گل دریافت کرده‌اند؛ میانگین هر بازی یک گل خورده.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید