• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185481
+
-

ترکیب سوپرلیگ 80تیمی

چه باشگاه‌هایی به پروژه بزرگ یاغی‌های اروپایی اضافه خواهند شد؟

درباره امید طراحان سوپرلیگ به راه‌اندازی این مسابقات حتما چیزهایی در روزهای اخیر خوانده‌اید. با اتفاقاتی که برای بارسلونا، یوونتوس، منچسترسیتی و... افتاده، ممکن است این پروژه به موفقیت برسد و به رقیبی جدی برای یوفا و لیگ‌های داخلی کشورهای اروپایی تبدیل شود. نسخه جدید سوپرلیگ اروپا دارای چندین بخش با 60 تا 80شرکت‌کننده بدون عضو دائم خواهد بود. هر تیم حداقل 14‌بازی در هر فصل انجام می‌دهد. تاکنون جزئیاتی در مورد توزیع باشگاه‌ها براساس تقسیم‌بندی وجود ندارد. همچنین مشخص نیست سیستم حذف از مسابقات چگونه خواهد بود. رئال‌مادرید، بارسلونا و یوونتوس فرمت جدید سوپرلیگ اروپا را هم‌اکنون مخفی نگه داشته‌اند.
سوپرلیگی‌ها امید دارند با این پروژه مشکلات مالی باشگاه‌های بزرگ غیرانگلیسی حل شود اما انگلیسی‌ها هم در این طرح سهم زیادی دارند. در واقع از 80تیمی که قرار شده در این مسابقات و در سطح‌های مختلف حضور داشته باشند، 14باشگاه آن انگلیسی هستند. از میان باشگاه‌های حاضر در این فصل لیگ برتر، تنها تیم‌های لیدز، ناتینگهام فارست، ساوتهمپتون، اورتون و بورنموث دعوت نخواهند شد که با توجه به قدمت و افتخارات ناتینگهام و اورتون غیبت این دو تیم تعجب‌برانگیز است.
به‌طور کلی، تیم‌های 5لیگ برتر اروپا 65درصد (52 از 80) ESL را تشکیل می‌دهند. برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که سهمیه‌های اختصاص‌یافته به این شرح خواهد بود:
  لیگ برتر(14): منچسترسیتی، منچستریونایتد، لیورپول، آرسنال، چلسی، تاتنهام، نیوکاسل، لستر، برنتفورد، وستهم، استون‌ویلا، کریستال پالاس، ولوز و فولام
  بوندس‌لیگا(12): بایرن مونیخ، دورتموند، مونشن‌گلادباخ، اینتراخت فرانکفورت، اونیون برلین، لایپزیش، فرایبورگ، لورکوزن، ولفسبورگ، کلن، ماینس، وردربرمن (در این لیگ هم باشگاه‌های بزرگ و ریشه‌داری مثل شالکه و هامبورگ به بازی گرفته نشده‌اند).
  لالیگا(9): رئال‌مادرید، بارسلونا، اتلتیکو‌مادرید، سویا، والنسیا، اتلتیک بیلبائو، سوسیداد، ویارئال و اوساسونا
  سری آ (8): یوونتوس، آث‌میلان، اینترمیلان، ناپولی، آاس‌رم، لاتزیو، آتالانتا و فیورنتینا
  لیگ یک (8): پاری‌سن‌ژرمن، مارسی، موناکو، لانس، لیل، رن، لیون و نیس
  پرتغال (4): پورتو، بنفیکا، اسپورتینگ لیسبون و براگا
  هلند (4): آژاکس، آیندهوون، فاینورد و آلکمار
  بلژیک (3): اونیون سن‌ژیلوا، خنک و بروخه
  اسکاتلند (2): سلتیک و رنجرز گلاسکو
  نروژ (2): مولده و بودو گلیمت
  صربستان (2): ستاره سرخ و پارتیزان بلگراد
و تیم‌هایی از اتریش (سالزبورگ)، سوئیس (یانگ‌بویز)، روسیه (زنیت)، آذربایجان (قره‌باغ)، کرواسی (دیناموزاگرب)، اوکراین (شاختار) و ترکیه (فنرباغچه)، لهستان، مجارستان و رژیم صهیونیستی.

   بازگشت مخالفان؟
6باشگاه انگلیسی با فشار بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا از سوپرلیگ کنار کشیدند اما این فقط شفاهی بود چون طراحان این لیگ طوری قرارداد بسته‌اند که اگر باشگاهی بخواهد کنار بکشد، باید جریمه سنگینی بدهد. روی کاغذ هیچ باشگاهی کنار نکشیده است. بکن‌باوئر و دیگر مقامات بایرن‌مونیخ بارها علیه سوپرلیگ موضع گرفته‌اند و مشخص نیست روی چه حسابی نام این باشگاه بین 80تیم احتمالی سوپرلیگ آورده شده است. پاری‌سن‌ژرمن هم مخالفت خود را از طریق مصاحبه‌های ناصر الخلیفی اعلام کرده است. اما این را هم درنظر بگیرید که برای مثال اگر 7تیم دیگر لیگ‌یک فرانسه یا 11تیم دیگر بوندس‌لیگا تصمیم به کناره‌گیری و پیوستن به سوپرلیگ بگیرند، آنگاه پاری‌سن‌ژرمن و بایرن مونیخ با چه حریفانی می‌خواهند رقابت کنند؟

  خنثی‌شدن تهدیدها
یوفا باشگاه‌ها را تهدید به محرومیت از لیگ قهرمانان اروپا کرده است. اما وقتی سوپرلیگ برگزار شود، دیگر لیگ قهرمانان چه اهمیتی خواهد داشت؟ سازمان لیگ برتر باشگاه‌های انگلیسی را تهدید کرده که اگر به سوپرلیگ بروند 30امتیاز از هر تیم کسر می‌شود. سوپرلیگی‌ها وقتی ۲‌سال پیش اعلام موجودیت کردند، درنظر داشتند رقابت‌های خود را در لیگ‌های داخلی یا اروپایی هم ادامه دهند اما با برنامه‌ریزی جدید به‌نظر می‌رسد دیگر نیازی به حضور در لیگ‌های محلی یا لیگ قهرمانان و لیگ اروپا برای آنها وجود نداشته باشد. گفته شده هر تیم در هر فصل سوپرلیگ 14بازی خواهد داشت. اگر لیگ‌های داخلی و یوفا فشار بیاورند و به تهدیدات خود ادامه دهند، تعداد بازی‌های سوپرلیگ بالاتر خواهد رفت تا بازی‌ها به‌اندازه یک‌فصل افزایش یابد و باشگاه‌ها دیگر نیازی به حضور در سایر رقابت‌ها نداشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :