• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185448
+
-

چتر مدیریت شهری روی تهران برفی

زینب زینال‌زاده-روزنامه نگار

همانطور که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، از بامداد دیروز بارش برف در تهران آغاز شد. البته در برخی از مناطق جنوبی با اندکی تأخیر و از ساعت 7صبح دانه‌های برف شروع به باریدن کردند و در چشم برهم‌زدنی پایتخت سفیدپوش شد. نیروهای برف‌روب از همان ساعت ابتدایی اقدام به شن‌پاشی در معابر اصلی و محورهای بزرگراهی کردند و نیروهای فضای سبز هم برف درختان را تکاندند تا مبادا مشکلی برای مردم ایجاد شود. تردد خودروها روان بود و عابران هم با اطمینان در معابر پیاده‌راهی گام برداشتند و خودشان را به فضاهای عمومی مانند بوستان‌ها رساندند تا دقایقی کنار دوستان و خانواده به بازی‌های زمستانی بپردازند. اقدامات شهرداری تهران چون چتری بود که شهروندان به‌واسطه آن توانستند یک روز برفی زیبا و لذتبخش را تجربه کنند. اظهارنظر اعضای شورای شهر تهران، نمایندگان مجلس و پلیس راهور دلیل اثبات این موضوع است.

شهرداری ظرفیت خود را بسیج کرد
پرویز سروری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها

بارش برف دیروز کم‌سابقه بود و شهرداری برای تسهیل امور شهر و عبور و مرور شهروندان ظرفیت‌های خود را برای برف‌روبی بسیج کرد و شن‌ریزی و درخت‌تکانی‌ها انجام شد. طبیعتا در روز برفی تردد در برخی خیابان‌های تهران به‌ویژه معابر فرعی برای ماشین‌هایی که اقدام به شن‌پاشی می‌کنند سخت می‌شود و امکان دارد این کار آنطور که بایدوشاید صورت نگیرد. همین امر سبب بروز ترافیک می‌شود و چه‌بسا ترافیک به معابر اصلی هم سرریز شود. ازاین‌رو نیاز است علاوه بر توسعه تجهیزات باید به فکر مدل‌های دیگری برای مواجهه با بارش برف سنگین باشیم.

گذر از روزهای برفی با مشارکت شهروندان
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر

اینکه در روزهای برفی همه کارها روی دوش شهرداری تهران باشد، صحیح نیست و بهترین گزینه در چنین روزهایی همراهی و مشارکت شهروندان است. معتقدم باید به شهروندان رفتار صحیح در روزهای برفی را آموزش داد. به‌طور مثال اینکه در چنین وضعیتی به‌جای خودروهای شخصی از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. نکته دوم ترافیک تهران است که در زمان بارش برف تشدید می‌شود و خودروهای برف‌روب شهرداری هم گرفتار آن می‌شوند.

کمک پیش‌بینی هواشناسی به شهرداری
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس

مشکل اساسی، پیش‌بینی حوادث و اتفاقات است. اگر پیش‌بینی‌ها درست انجام شود، قطعا اقدامات پیشگیرانه در اولویت قرار می‌گیرند و در نتیجه نه مشکلی برای شهروندان به‌وجود می‌آید و نه هزینه به ارگانی چون شهرداری تحمیل می‌شود. پیش‌بینی هواشناسی به مدیریت شهری کمک کرد و این نهاد خدماتی موفق شد روز برفی را بدون بحران پشت سر بگذارد. همچنین در زمان بارش برف برای جلوگیری از برخی اقدامات نیاز است شهروندان هم مشارکت کنند تا امور شهر به‌درستی انجام شود.

نبود مدیریت واحد مشکل روزهای برفی
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر

شهرداری تهران براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، برنامه‌ریزی انجام داده بود و دیروز در معابر مشکل نمک و شن‌پاشی یا کمبود کیسه‌های شن و نمک وجود نداشت. نکته قابل‌تأمل این است که در روزهای برفی و بارانی دید رانندگان کاهش می‌یابد و سرعت خودروها کند می‌شود. همین امر ترافیک ایجاد می‌کند که رسیدگی به این موضوع هم وظیفه شهرداری نیست. روزهای برفی نشان می‌دهد که تهران بیش از هر چیز نیاز به مدیریت واحد دارد تا نهادها در کنار هم قرار گیرند و مانع از ایجاد بحران در زمان بارش برف‌وباران شوند.

ترافیک باید مدیریت شود
مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس

دیروز در شهر مشکل شن و نمک‌پاشی وجود نداشت و شهرداری تهران چنین اقداماتی را به‌خوبی انجام داده بود. مشکل اصلی ترافیک است که در روزهای برفی تشدید می‌شود. این موضوع به‌طور مستقیم مربوط به شهرداری نیست؛ اما گلوگاه‌هایی وجود دارد که ایجاد مشکل در آنها سبب بروز ترافیک در محورهای بزرگراهی مانند همت و رسالت و قفل‌شدن شهر می‌شود؛ بنابراین شهرداری با همکاری پلیس راهور می‌تواند مشکلات گلوگاه‌ها را احصا و آنها را برطرف کند. چرا که چنین معضلی با وجود تلاش نیروهای برف‌روب شهرداری تهران سبب گلایه شهروندان می‌شود.

مدیریت روزهای برفی با تلاش نیروهای خدمات شهری
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر

روز گذشته شاهد بارش برف سنگین در تهران بودیم و سازمان هواشناسی چنین روزی را پیش‌بینی کرده بود. در راستای همین پیش‌بینی‌ها، شهرداری تهران هم تمهیدات لازم برای تسهیل عبور و مرور شهروندان را اندیشید و به همین دلیل دیروز مشکل خاصی وجود نداشت. نیروهای خدمات شهری از همان ساعات اولیه بارش دست‌به‌کار شدند و مردم هم تا حدود زیادی رعایت کردند و همین امر به مدیریت بهتر شهر کمک کرد. البته در چنین شرایطی حضور میدانی مدیران در شهر و وجود تجهیزات هوشمند ترافیکی شهر سبب مدیریت بهتر روزهای برفی خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید