• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185432
+
-

عملیات نجات برفی

‌نیروهای خدمات‌رسان با برودت هوا و برفی‌شدن جاده‌ها در 21استان به امدادرسانی مشغول شدند

گزارش
عملیات نجات برفی

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

بهمن به روزهای پایانی خود نزدیک شده و زمستان از نیمه گذشته است، اما درست در همین روزهایی که حال و هوای اسفند و عید آرام آرام به مشام‌ می‌رسد، برف، بار دیگر چهره ایران را زمستانی کرد. سازمان هواشناسی هم پیش از این در هشدار نارنجی از شدت‌گرفتن بارش‌ها در روز گذشته (یکشنبه، ۲۳‌بهمن) خبر داده و گفته بود که در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال و شرق خوزستان، لرستان، غرب و جنوب اصفهان، شمال غرب فارس، همدان، مرکزی، شرق ایلام، کرمانشاه، کردستان، قزوین، البرز و تهران هوای برفی را تجربه خواهند کرد؛ تجربه‌ای که هرچند برای زلزله‌زدگان در چادر‌مانده خوی چندان نشاط‌آور نباشد، اما در روزهایی که زاینده‌رود فقط برای ۱۰روز به روی کشاورزان اصفهان باز شده، خبری دلگرم‌کننده است. این برف هرچه باشد، کمی از بار خشکسالی کم می‌کند.

    آسمان سپید در 21 استان
بارش برف، بیشتر استان‌های کشور را سپیدپوش کرده‌است و تردد در جاده‌ها با کندی انجام می‌شود. روز گذشته (یکشنبه 23بهمن) استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان و گلستان بارش برف را تجربه کردند. استان‌های ایلام، خوزستان و گیلان و قسمت‌هایی از فارس هم شاهد بارش باران بودند.  رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا به همشهری می‌گوید: 3محور اصلی در کل کشور بسته شد که شامل محورهای ریگان-ایرانشهر، کرج- چالوس و آزادراه تهران- شمال می‌شود. سرهنگ احمد شیرانی درباره بسته‌شدن راه‌های غیراصلی در کشور ادامه می‌دهد: محور خوانسار- بوئین‌زهرا در استان اصفهان، کوهرنگ-مسجدسلیمان در استان چهارمحال و بختیاری مسدود شده‌است.

  لغزندگی جاده‌ها و کندی حرکت خودروها
به‌گفته سرهنگ شیرانی، در شهرهایی که بارش برف و باران داشتند، حرکت خودروها تا 20درصد کند شده و این موضوع باعث ترافیک در شهرها شده است. شیرانی اما در مورد وضعیت جاده‌ها می‌گوید که وضعیت ترافیک با مشکل خاصی روبه‌رو نبوده و فقط لغزندگی باعث کندی سرعت خودروها شده‌است.
بروز تصادف زنجیره‌ای معمولا مهم‌ترین رخدادی است که در این شرایط اتفاق می‌افتد؛ موضوعی که سرهنگ شیرانی بر آن تأکید دارد و می‌گوید: رانندگان در این شرایط بایستی چندین برابر فاصله با خودرو جلویی را درنظر بگیرند و حتما از تجهیزات مناسب و سالم‌بودن خودرو مطمئن باشند. رانندگان اتوبوس و کامیون هم برای رسیدن به مقصد حتما بازه زمانی بیشتری را درنظر بگیرند. به‌نظر می‌سد این هفته شرایط مناسبی برای مسافرت بین‌شهری نیست. سرهنگ شیرانی پیشنهاد می‌کند که قبل از سفر آخرین وضعیت ترافیکی و جوی را از سامانه‌های تلفنی 120 و 141 بپرسید.‌


  آماده‌باش نیروهای امدادی
برف و کولاک گرچه برای همه لذتبخش است، اما در کنار این لذت نباید شرایط سخت آسیب‌دیدگان، مسافران در راه مانده یا افراد گرفتار در برف را فراموش کرد. نیروهای امداد و نجات هم در‌ همین روزهای برفی به‌کار خود مشغولند؛ هرچند با تجهیزات کم.
بابک محمودی، سرپرست سازمان امداد و نجات از امدادرسانی به ٢٠٥نفر، اسکان اضطراری ٣٠نفر، انتقال به مراکز درمانی یک نفر و رهاسازی ۲۱خودرو از برف با تلاش ١٩تیم عملیاتی شامل 60  امدادگر، در روز برفی یکشنبه خبر می‌دهد، اما معاون عملیات امداد و نجات از سختی این امدادرسانی هم به‌دلیل کمبود تجهیزات می‌گوید.
معاون امداد و نجات هلال احمر با تأکید بر اینکه امدادرسانی در جریان است و آمار نهایی بعد از عملیات‌های صورت‌گرفته اعلام می‌شود، به همشهری می‌گوید: آماده‌باش ما با هماهنگی دستگاه‌های مختلف از ۲۳ آذر و با شروع فصل سرما آغاز شده است و به همین دلیل آمادگی لازم را در این شرایط حتی با وجود بی‌سابقه‌بودن برف در سال‌های اخیر داشتیم. او بیشترین درگیری و عملیات نیروهای امدادی را در استان‌های غربی چون چهارمحال و بختیاری، اصفهان، لرستان و ارتفاعات تهران می‌داند.‌مرتضی‌مرادی‌پور از کمبود تجهیزات لازم هم می‌گو‌ید و توضیح می‌دهد: تجهیزات امدادرسانی بیش از ۱۰سال است که به‌روز‌رسانی نشده و ما به همین دلیل از دولت خواستیم۶۵۰۰دستگاه خودروی مورد نیاز ما را تامین کنند. به‌گفته وی، این تجهیزات قرار است تا پایان ۱۴۰۲ تامین شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید