• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185396
+
-

ثمره اجرای یک قانون

چهره روز
ثمره اجرای یک قانون

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: با توجه به ضریب نفوذ بالای چک‌های جدید و اقبال عمومی مردم به این چک‌ها، بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری چک‌های قدیمی یعنی چک‌های بدون نیاز به ثبت و تأیید در سامانه صیاد است و تا زمان تکمیل برنامه عملیاتی، چک‌های قدیمی بدون هیچ‌گونه محدودیتی در تمام شعب بانک‌های کشور پذیرفته می‌شوند.
او با اشاره به نزدیک 2سال از اجرای قانون جدید چک و توزیع چک‌های صیادی می‌افزاید: روند ورود این چک‌ها به چرخه مبادلات صعودی بوده، به‌نحوی که تا پایان دی‌ماه سال‌جاری، بیش از ۸۰درصد چک‌های وصول شده در سامانه چکاوک از چک‌های جدید بوده است.
اقدام بانک مرکزی در اجرای موفق یک قانون باعث احیای اعتماد بازار به این اوراق بهادار شده و دردسرهای چک برگشتی را به وضوح کم کرده است. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که تا پیش از اجرای قانون جدید، اعتماد به دسته چک به‌شدت افت کرده و بر معاملات و مبادلات تجاری اثر منفی گذاشته بود. بی‌تردید دستاورد مثبت جایگزینی چک‌های صیادی بدون وارد کردن شوک به دارندگان دسته‌چک‌های قدیمی نشان می‌دهد که یک قانون اگر به خوبی اجرا شود، اثر مثبت آن را بر جای می‌گذارد. انتظار می‌رود بانک مرکزی با درس گرفتن از این تجربه موفق در اجرای سایر برنامه‌های مرتبط با خدمات بانکی، اعتماد مردم به شبکه بانکی را تقویت کند و بدیهی است که هرگونه تعلل در پاسخ به مطالبه مردم در دریافت خدمات متنوع بانک‌ها پذیرفتنی نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید