• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 24 بهمن 1401
کد مطلب : 185391
+
-

تولید 95درصد «مرغ اجداد» در داخل

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در نشستی خبری عملکرد این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه آن در زمینه تولید و هوشمندسازی و مولدسازی سرمایه‌ها را تشریح کرد و از برگزاری رویداد نمایشگاهی با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از تاریخ دوم تا پنجم اسفند خبر داد.
به گزارش همشهری، ناصر فخاری ویژگی این رویداد نمایشگاهی را مسئله‌محور بودن آن اعلام کرد و افزود: در شرایطی که نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه و عملی کردن طرح‌ها و ایده‌های خود با چالش‌های زیادی مواجهند، سازمان اقتصادی کوثر در این رویداد نوآورانه 124مسئله را که نیازهای نوآورانه و فناورانه 37شرکت تابعه سازمان اقتصادی کوثر هستند، عرضه می‌کند تا صاحبان ایده، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهیان بتوانند در زمینه‌ حل این مسائل با ما همکاری داشته باشند.

تولید داخلی 95درصد نیاز جوجه اجداد
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ به پرسش همشهری درباره پروژه «مرغ اجداد» و عملکرد سازمان در این زمینه گفت: با توقف واردات مرغ اجداد به کشور از سال 98و در پی تأکید مقام معظم رهبری بر احیای لاین‌های بومی، نژادِ آرین که از سال 80در تولید کشور حذف شده بود، به چرخه تولید بازگشت و می‌توانیم به جرأت بگوییم در حال حاضر بیش از 90تا95درصد نیاز جوجه اجداد کشور در داخل در حال تولید است. فخاری با بیان اینکه امروز بیش از 50درصد مرغ از سویه بومی شده در حال تولید است، اضافه کرد: بعد از تأکید مقام معظم رهبری بر احیای لاین‌ مرغ ایرانی، سازمان اقتصادی کوثر داوطلبانه بخش اعظمی از طرح را بر عهده گرفت و درحال حاضر بیش از 80درصد مرغ اجداد آرین و 75درصد کل تولید مرغ اجداد کشور چه سویه خارجی، چه بومی‌شده و چه سویه ایرانی در سازمان اقتصادی کوثر انجام می‌شود.

افزایش قیمت پروتئین مصرفی مردم
او با اشاره به ممنوعیت واردات و تحریم‌های خارجی در زمینه مرغ اجداد خارجی طی 3 سال گذشته، خروجی این تحریم داخلی و خارجی را محرومیت مردم دانست و افزود: قیمت تمام‌شده پروتئین برای مردم بسیار بالا رفته است. فخاری، بخشی از افزایش قیمت‌ و رشد هزینه تولید را مربوط به استفاده از سویه‌هایی دانست که مصرف نهاده بالاتری دارند. بخش اعظمی به‌دلیل افزایش نرخ ارز نهاده‌های دامی است که از 4200تومان به نرخ ارز نیمایی رسید. بخشی مربوط به فرسودگی و بهره‌وری پایین فارم‌هاست و بخش دیگری که دردآورترین بخش است، نبود ثبات در سیاستگذاری در عرصه دام و طیور است.

لزوم ثبات در سیاستگذاری‌های اقتصادی
او با انتقاد از سیاستگذاری‌های دولت‌ها در عرصه اقتصاد و تولید محصولات کشاورزی گفت: در شرایطی که در برابر مرغ لاین ایرانی به‌دلیل مصرف بالای نهاده مقاومت وجود دارد، اگر تولیدکننده بتواند به کشورهایی که به مرغ سایز علاقه‌مند هستند صادرات داشته باشد، هم درآمد ارزی برای کشور دارد و هم از تمام ظرفیت تولید استفاده می‌کند، اما در شرایطی که تصمیم‌گیری در زمینه صادرات، نه براساس سیاست‌های آینده‌نگرانه بلکه به شکل روزانه و لحظه‌ای انجام می‌شود تولیدکننده از برنامه‌ریزی‌ برای تولید ناتوان می‌شود. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اضافه کرد: اینکه یک ‌روز از مردم بخواهیم برای جلوگیری از ورشکستگی تولیدکننده مرغ بخرند و روز دیگر از تولیدکننده بخواهیم قیمت را پایین ‌بیاورد تا سفره مردم تنگ‌تر نشود، سیاستگذاری کارآمدی نیست. به‌گفته او، اگر واردات و صادرات به عرضه و تقاضای بازار محول شود، تولیدکننده با تمام ظرفیت فعالیت کند و بعد از تامین نیاز داخلی مازاد تولید خود را صادر کند در نتیجه هم درآمد ارزی دارد و هم می‌تواند برای تولید خود برنامه‌ریزی ثابت داشته باشد.

بازتاب سیاست‌های ناکارآمد در سفره مردم
او پیش‌بینی آینده صنعت طیور و تأثیر آن بر سفره مردم را با توجه به شرایط پرنوسان امروز، غیرممکن دانست و اضافه کرد: یک روز نهاده را با ارز 23.500تومانی به تولیدکننده می‌دهند، روز دیگر با ارز 28.500تومانی و روزی دیگر با ارز 27.900تومانی؛ ضمن اینکه معلوم نیست این ارز به چه کسانی داده می‌شود و چه کسانی توان دریافت آن را دارند. در نتیجه رانت همچنان پابرجاست و در چنین شرایطی نه وزارت کشاورزی می‌تواند آینده‌ای برای سفره مردم پیش‌بینی کند و نه تولیدکننده بخش خصوصی و نه خود مردم. فخاری در تشریح پیامدهای تداوم چنین سیاستگذاری‌هایی در عرصه تولید گفت: وقتی امروز قیمت تمام‌شده تولید بالا می‌رود جوجه‌ریزی انجام نمی‌شود و آثار آن کمتر از 3‌ماه بعد خود را به شکل کاهش میزان گوشت مرغ در کشور نمایان می‌کند؛ چنان‌که مدت‌هاست شاهد نوسان مداوم در بازار تخم مرغ، مرغ و گوشت کشور هستیم و یک روز مردم زیان می‌دهند و یک روز تولیدکننده.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید