• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 23 بهمن 1401
کد مطلب : 185313
+
-

سوپرلیگ هنوز زنده است

سوپرلیگ هنوز زنده است

پروژه سوپرلیگ اروپا به‌خاطر اسپانسرهای ‌آمریکایی‌اش و اصرار روسای باشگاه‌های رئال‌مادرید، یوونتوس و بارسلونا همچنان زنده است. چندی پیش آنها یک حکم دادگاهی برای توقف حکمی دیگر که یوفا علیه این پروژه گرفته بود، به‌دست آوردند. انتقادها بیشتر به این خلاصه می‌شد که حضور 20باشگاه بزرگ در یک لیگ باعث کشته شدن باشگاه‌های کوچک و به حاشیه رفتن لیگ‌های داخلی و لیگ‌های اروپایی فعلی می‌شود. بلافاصله یوفا و فیفا تصمیم گرفتند تعداد تیم‌های حاضر در جام‌جهانی، جام‌جهانی باشگاه‌ها و لیگ ملت‌های اروپا را افزایش دهند و در برگزاری لیگ‌های بین‌المللی اروپایی تغییرات تازه‌ای اعمال کنند. در روزهای اخیر و ماه‌های گذشته مشکلات اقتصادی بارسلونا و مشکل حقوقی یوونتوس و منچسترسیتی و همچنین رقابت ناعادلانه باشگاه‌های انگلیسی با سایر لیگ‌ها و اختلاف چشمگیر درآمد آنها نسبت به رقبای اروپایی در درآمد حق پخش تلویزیونی، بار دیگر سوپرلیگ را از پستو بیرون آورده و زنده کرده است. حالا یاغی‌های سوپرلیگ از فرمت جدیدی که در آن بین ۶۰ تا ۸۰‌تیم حضور خواهند داشت و هر تیم حداقل ۱۴‌بازی را در فصل انجام خواهد داد، رونمایی کردند. در این فرمت، حضور هیچ تیمی از پیش قطعی نیست. سران برگزاری این رقابت‌ها از دسامبر گذشته با ۵۰‌تیم مختلف در حال مذاکره بوده‌اند و قرار است این مسابقات در چند سطح مختلف برگزار شود.
درحالی‌که باشگاه‌های بزرگ اروپایی برای جذب بازیکن به مشکل خورده‌اند، باشگاه‌های انگلیسی ترکتازی می‌کنند و حتی باشگاه تازه‌وارد ناتینگهام فارست با اتکا بر درآمد حق پخش تلویزیونی به‌اندازه یک‌تیم کامل با ذخیره‌هایش بازیکن خریده است. از آن مهم‌تر چلسی که از تابستان امسال در 2‌پنجره نقل‌وانتقالاتی 17بازیکن جدید جذب کرده و در همین زمستان 300میلیون پوند برای خرید بازیکن هزینه کرده است. این در حالی است که باشگاهی مثل بارسلونا حتی اجازه ثبت قرارداد جدید بازیکنان جوان خودش را هم ندارد و برای ثبت قرارداد بازیکنان جذب شده در تابستان مجبور شده بخشی از درآمدهای آینده‌اش را خرج کند. خاویر تباس، رئیس لالیگا که همدست چفرین، رئیس یوفاست، فلورنتینو پرس و خوان لاپورتا را از نشستی که درخصوص حق پخش تلویزیونی لالیگا برگزار شد، کنار گذاشت و حق رأی آنها را نیز سلب کرد. رئال‌مادرید و بارسلونا قرارداد CVC را نپذیرفتند و بخشی از حق پخش تلویزیونی خود را به‌مدت ۲۵‌سال به کمپانی‌های دیگر فروختند، اما درخصوص بقیه حق پخش تلویزیونی، حق حضور در این نشست را داشته‌اند.
در طرح جدید نامی از باشگاه‌های انگلیسی آورده نشده چون آنها همین الان هم ثروتمندند و سوپرلیگ در اصل می‌خواهد با چنین باشگاه‌هایی رقابت و مبارزه کند. در چند‌ماه گذشته کمپانی «A22 اسپورتس منیجمنت» و 3‌ باشگاه باقیمانده در پروژه سوپرلیگ اروپا حملات خود را بر ثروت باشگاه‌های لیگ برتری، تسلط آنها بر بازار نقل‌وانتقالات و تأثیری که بر سایر لیگ‌های اروپایی با معاملات تلویزیونی کم‌درآمد دارند، متمرکز کرده‌اند. کمپانی «A22 اسپورتس منیجمنت» حق یوفا و فیفا برای جلوگیری از تشکیل سوپرلیگ اروپا و تحریم باشگاه‌های سوپرلیگی در دادگاه را به چالش کشیده، با این استدلال که نهادهای حاکم بر فوتبال اروپا و جهان از موقعیت خود تحت قانون رقابت اتحادیه اروپا سوءاستفاده می‌کنند. در نهایت بقا یا نابودی پروژه سوپرلیگ به رأی دیوان عالی اتحادیه اروپا بستگی دارد و درصورتی که این سازمان به نفع یوفا رأی بدهد، یاغیان فوتبال قاره سبز رؤیای برگزاری پروژه‌شان را برباد رفته خواهند دید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید