• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
پنج شنبه 20 بهمن 1401
کد مطلب : 185288
+
-

زندگی سالم، دشمن کووید

دورانی که کرونا کابوسی جهانی بود گذشته و مردم، تقریبا با خیال آسوده و بدون ترس از اثرات آن زندگی می‌کنند اما نه همه مردم؛ برخی از مردم در دنیا، به‌خاطر آنچه کووید طولانی خوانده می‌شود همچنان درگیر این بلای شوم هستند.
سال گذشته سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که فقط در اروپا، 17میلیون نفر گرفتار کووید طولانی مربوط به 2‌سال اول همه‌گیری کرونا بودند و همچنان میلیون‌ها نفر در سال‌های پیش رو در سراسر دنیا درگیر این شرایط هستند.
اما محققان خبر خوشی برای این افراد دارند؛ آنها دریافته‌اند که می‌توان با در پیش گرفتن سبک زندگی سالم، به‌صورت چشمگیری از حاد شدن شرایط کووید طولانی در افراد جلوگیری کرد.
بر این اساس، زندگی سالم و تبدیل ورزش به یک عادت همیشگی، می‌تواند احتمال تبدیل عفونت کووید-19به کووید طولانی را به نصف کاهش دهد. در این تحقیق، نزدیک به 2هزار زن که تست کرونای آنها در سال 2020مثبت شده بود مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد آنهایی که 5تا 6عامل مهم سبک زندگی سالم را رعایت می‌کنند، در مقایسه با دیگران تا 50درصد کمتر در خطر ابتلا به کووید طولانی مدت بودند. این عوامل کنترل وزن بدن، دوری از سیگار کشیدن، تمرین روزانه، خواب کافی و رژیم غذایی هستند.
در این تحقیق مشخص شده است که حتی داشتن سبک زندگی سالم در دوران پیش از ابتلای افراد به کووید هم اثرگذار بوده و این افراد، 30درصد کمتر از دیگران در معرض بروز دادن نشانه‌های سخت بیماری بوده‌اند.
کووید طولانی، داشتن نشانه‌های کرونا برای 4هفته یا بیشتر در پی آلودگی اولیه است. این نشانه‌ها خستگی، تب و نشانه‌های متنوع گوارشی، قلبی، عصبی و تنفسی هستند.
محققان گفته‌اند یک دلیل برای کاهش این نشانه‌ها در بیمارانی که سبک زندگی سالمی در پیش می‌گیرند، این است که این مدل سبک زندگی، به‌صورت کلی برای وضعیت عمومی سلامتی انسان مفید است. این مسئله در تحقیقات متعددی که در دهه‌های اخیر انجام شده ثابت شده است.
سیون وانگ، محقق ارشد درباره نتایج بررسی‌های تیمش گفته است: «یافته‌ها نشان می‌دهد که برخی تغییرات سالم در سبک زندگی، برای مثلا داشتن خواب کافی، می‌تواند برای جلوگیری از ابتلا به کووید طولانی مفید باشد.»
با وجود فروکش کردن جهان‌گیری کرونا، ابتلا به بیماری کووید-19همچنان در سراسر دنیا شایع است و محققان می‌گویند درصورت توجه نکردن به سبک زندگی، هر ابتلا می‌تواند، به‌خصوص در میان زنان، به کووید طولانی تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید