• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 20 بهمن 1401
کد مطلب : 185197
+
-

پهلوی از نگاه آمار


افزایش قیمت حبوبات
50 درصد
قیمت حبوبات افزایش پیدا کرد. با وجود تقاضای ثابت برای آن، این افزایش منجر به اعتراضات مردم شد و دولت پهلوی برای آرام‌کردن اوضاع، وعده کاهش 15درصدی حبوبات را داد؛ وعده‌ای که هیچ‌وقت محقق نشد.

دود‌شدن روزانه میلیون‌ها  نخ سیگار
35 میلیون

نخ سیگار براساس آماری که مسئولان وقت اعلام کردند، در اوایل دهه 50شمسی هر روز توسط افراد سیگاری دود می‌شد. درحالی‌که ایران در آن زمان کمتر از 30میلیون نفر جمعیت داشت.

سوزاندن میلیون‌ها مترمکعب گاز
2 میلیون

مترمکعب گاز روزانه در پالایشگاه مسجد سلیمان برای استخراج اندکی نفت سوزانده می‌شد. وقتی برای مسئولان یک کشور، سرمایه ملی و مردم اهمیت نداشته باشد، نتیجه این می‌شود.

کسری بودجه
164 میلیون تومان

کسری بودجه تنها یک رقم از نتایج ریخت‌وپاش‌های بی‌حساب و کتاب و برداشت‌های پی‌درپی از خزانه ملت بود که باعث شد رژیم پهلوی هر سال با کسری بودجه شدید مواجه شود؛ اگرچه کسری بودجه‌ها تأثیری در کاهش سفرها و هزینه‌های اضافی دربار نداشت.

روغن تقلبی
2 تن

روغن تقلبی از سوی برخی از کاسبان سودجو وارد بازار شد که در پی ناتوانی رژیم در تامین نیازهای اساسی مردم این اتفاق رخ داد.

نابودی سیب‌زمینی
50 هزار تن 

سیب‌زمینی کشاورزان در سال 1353 از بین رفت و آنها متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شدند و زندگی برخی از آنها در شرایط بحرانی قرار گرفت.

* منبع:روزنامه کیهان سال‌های 1354و1343،1353

جنوب ایران، بندر آباد ندارد
۱۶۰۰کیلومتر

از سواحل جنوبی ایران حتی یک بندر آباد ندارد. طبق گزارشی که نشریه تهران مصور روز ۵ دی ماه سال ۱۳۳۱ منتشر شد، بی‌توجهی دولت وقت و ورود انگلیسی‌ها موجب شد تا در سواحل جنوبی حتی یک بندر آباد هم وجود نداشته باشد.

بهمن مردم را خفه کرد
60 نفر

زیر بهمن خفه شدند. ناراحت‌کننده‌ترین خبری که بعد از کمتر شدن بارش برف در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۰در روزنامه‌های کشور ازجمله روزنامه اطلاعات منتشر شد، خبری بود که ستاد امدادی نخست‌وزیری اعلام کرد. آنها با انتشار نامه رسمی اعلام کردند: «۶۰ نفر زیر بهمن خفه شده‌اند که ۴۰ نفر از آنها اهالی دهکده‌ای در سردشت هستند.»

قربانیان طلاق
۵۵۰۰  کودک

قربانی جدایی بودند. با استناد به روزنامه اطلاعات سال ۱۳۵۰در آن دوران، سیمای زناشویی ایران، از هر چهار ازدواج یکی به طلاق ختم می‌شد و ایران چهارمین کشور جهان در زمینه طلاق بود.

زباله خانگی
3  میلیون کیلو

زباله از خانه‌های تهرانی‌ها بیرون می‌آمد. روزنامه اطلاعات در روز ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۶ضمن تأکید بر این موضوع از کمبود امکانات و مدیریت شهری ضعیف تهران و تجمع انبوهی از زباله در نقاط مختلف و نارضایتی مردم نوشت.

انتظار هفتگی برای یک نوبت
5  هفته

انتظار برای رسیدن نوبت تعمیر جزئی اتومبیل ازجمله مشکلاتی بودکه مردم در سال‌های پایانی حکومت پهلوی با آن درگیر بودند و روزنامه اطلاعات ۷ شهریور ۱۳۵۶ به آن پرداخته است. این گزارش از کمبود و کیفیت پایین تعمیرکاران اتومبیل در سال‌های پایانی دوران پهلوی خبر می‌دهد.

ثبت هزاران نزاع در یک روز
۳۱۹۵   نفر

تنها در یک ماه در نزاع صدمه دیدند و اتومبیل هر روز جان ۴نفر را می‌گرفت. این اعداد و ارقام در روزنامه اطلاعات سال ۱۳۵۶ موجود است.

محرومیت بهداشتی
20   میلیون

روستایی از بهداشت بی‌‌بهره‌ بودند. خبری که توسط وزیر بهداری پهلوی در روزنامه کیهان روز ۵ مهرماه سال ۱۳۵۷ منتشر شد. جمعیت ایران در آن سال حدود ۳۳ میلیون نفر بود.

استعفای معلمان
900   معلم

در مدت 2سال، به‌دلیل کمبود حقوق از شغل خود استعفا کردند. روزنامه اطلاعات در سال 1339این خبر را منتشر کرد.

افزایش بلیت سینما
40 تا 80 ریال

قیمت جدید بلیت سینماها در خرداد ماه سال 1356اعلام و با افزایش مواجه شد و روزنامه اطلاعات درباره آن از رشد نرخ بلیت خبر داد.

فساد اخلاقی و تصادف
5 تصادف

از هر ۱۱۰ تصادف تهران در دوران قبل از انقلاب، به‌دلیل تماشای عکس‌های غیراخلاقی در تبلیغات شهری فیلم‌های سینمایی آن دوران بود.

خطر ریزش منار اصفهان
30   متر

ارتفاع منار چهل‌دختران و دومین منار بلند و تاریخی اصفهان است که روزنامه کیهان در فصل تابستان سال 1357خبر کج‌شدن و خطر ریزش آن و بی‌توجهی مسئولان به میراث ملی را منتشر کرد.

مردمی که سوختند
600   نفر

را در حادثه سینما رکس آبادان زنده زنده سوزاندند. این تیتر روزنامه اطلاعات در مرداد ماه سال 1357بعد از آتش‌سوزی سینما بود.

غارت آثار باستانی
5000   قطعه

از اشیای باستانی ایران را «ژاک دو مورگان» به تنهایی به فرانسه فرستاد. او ۴ سال در شوش به کاوش‌های باستان‌شناسی پرداخت و ۱۲۰۰ کارگر را به‌کار گرفت. یافته‌های او که ۵۰۰۰ اثر باستانی بود در ۱۸۳ بسته به پاریس فرستاده و در سالن ایران موزه لوور جای داده شد.

تضییع حقوق مردم با یک جشن‌
11   بار

جشن هنر شیراز در خرابه‌های تخت جمشید و نقش رستم، تالارهای هنری شیراز و خانه‌های قدیمی و خیابان‌های شهر گل و بلبل در جشن هنر شیراز بود که در سال‌های 1346تا 1356شمسی، در شیراز برگزار و اموال بیت‌المال حیف و میل شد.


* منبع: روزنامه کیهان سال‌های 1354و1343،1353

دانش‌آموزان سارق
90 درصد

سارقان اتومبیل در سال 1340بین 16تا 18سال سن داشتند و عمدتا دانش‌آموز بودند. روزنامه اطلاعات به نقل از پلیس اعلام کرد در یک هفته 14فقره سرقت اتومبیل در تهران کشف شد.

کودکان  سر راهی
6000 کودک

 سرراهی آمار تکان‌دهنده‌ای است که روزنامه اطلاعات در سال 1343منتشر کرد. در آن سال 600کودک سر راهی در پرورشگاه‌های تهران نگهداری می‌شد.

خودکشی
3819 نفر
در سال 1347خودکشی کردند. روزنامه اطلاعات در سال 1347 این آمار حیرت‌انگیز  نسبت به جمعیت محدود تهران در آن سال‌ها را منتشر کرد.

رکورددار نزاع
3195 نفر
براساس آمار پزشکی قانونی درج شده در روزنامه اطلاعات، 3195 نفر بر اثر نزاع در اردیبهشت ماه سال 1356مصدوم شدند.

فروش زندگی با یک کلیه
10000 نفر
ایرانی از شدت فقر در سال 1353کلیه خود را فروختند و با یک کلیه زندگی کردند. این خبر را روزنامه اطلاعات در سال 1356منتشر کرد.

از هول حلیم...
سال 1972 
ورزشکاران رشته پرش ارتفاع بانوان کشور به‌خاطر زود ارسال کردن اسامی از اعزام به المپیک مونیخ بازماندند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید