• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 بهمن 1401
کد مطلب : 185185
+
-

تیم‌های امدادی هلال‌احمر کشورمان راهی ترکیه شدند

احتمال افزایش قربانیان تا 20هزار نفر

گزارش
احتمال افزایش قربانیان تا 20هزار نفر

جواد عزیزی-روزنامه‌نگار

هر چه از زلزله 7.8ریشتری ترکیه و سوریه می‌گذرد، گزارش‌های منتشر شده از ابعاد گسترده فاجعه‌ای که در مناطق زلزله‌زده رخ داده است، حکایت دارند. درحالی‌که هزاران نیروی امدادی درحال جست‌وجو برای نجات افراد گرفتار زیر آوار خانه‌ها و ساختمان‌ها هستند، سازمان بهداشت جهانی در گزارشی اعلام کرده که احتمال دارد تعداد قربانیان این فاجعه به 20هزار نفر برسد.
به‌ گزارش همشهری به نقل از رویترز، زلزله شدید بامداد دوشنبه که جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند به 10استان در ترکیه و چندین شهر در سوریه آسیب‌های جدی وارد کرده است. رجب‌طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اوضاع را در این 10استان فاجعه‌آمیز دانست و در این مناطق به‌مدت 3‌ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرد. وی همچنین از اعلام آمادگی 70کشور برای عملیات جست‌وجو و نجات در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت که ترکیه قصد دارد هتل‌هایی را در مرکز گردشگری آنتالیا به‌طور موقت در اختیار آوارگان زلزله قرار دهد.
روز گذشته، آمار قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه از مرز 5هزارنفر عبور کرد و تنها در ترکیه تا عصر دیروز آمار قربانیان بیش از 3هزار نفر و مجروحان نیز بیش از 15هزار نفر اعلام شد. درحالی‌که هزاران نیروی نجات، عملیات جست‌وجو را در مناطق زلزله‌زده ادامه می‌دهند، تلاش آتش‌نشانان برای اطفای حریقی که از صبح دوشنبه بندر اسکندرون در ترکیه را در برگرفته، ادامه دارد. این بندر در جنوب ترکیه به‌دلیل زلزله، آسیب‌های ساختاری شدیدی را متحمل شده و تمام فعالیت‌های آن متوقف شده است. آتش‌سوزی در این بندر پس از زلزله و به‌دلیل جابه‌جا شدن کانتینرهای انباشته در آنجا آغاز و این کانتینرها ناگهان دچار آتش‌سوزی شدند که تلاش برای مهار آتش ادامه دارد. ابعاد کامل فاجعه در مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه هنوز مشخص نشده است و سخنگوی یونیسف به خبرنگاران گفته که زمین‌لرزه‌ها ممکن است هزاران کودک را کشته باشند. وی ادامه داد:‌ ما می‌دانیم که تعداد زیادی از مدارس، بیمارستان‌ها و سایر امکانات پزشکی و آموزشی در اثر زمین‌لرزه‌ها آسیب دیده یا ویران شده‌اند و این زمین‌لرزه را مخرب‌ترین زلزله طی تقریبا 100سال گذشته دانست. این در حالی است که پناهجویان سوری در شمال غرب سوریه و ترکیه بیشترین آسیب را در این حادثه دیده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که تعداد کل تلفات ممکن است از 20هزار نفر هم فراتر رود؛ این در حالی است که زمین‌لرزه‌ای با شدت مشابه در سال1999 در این منطقه دست‌کم جان 17هزار نفر را گرفت. مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که حدود 13.5میلیون نفر در این زمین‌لرزه آسیب دیده‌اند و مقامات سوریه نیز گفته‌اند که این زمین‌لرزه خانه‌هایی را که در شمال سوریه حدود 100کیلومتر از کانون زلزله فاصله دارند ویران کرده و باعث مرگ ساکنان آنها شده است. زلزله مهیب بامداد دوشنبه تا عصر دیروز با دست‌کم 243پس‌لرزه همراه بوده که بزرگ‌ترین آن 7.7ریشتر و چند ساعت پس از زلزله اصلی ثبت شده است. به‌گفته مقامات ترکیه 6217ساختمان در 10استان این کشور فرو ریخته‌اند و بیش از 338هزار نفر آواره در خوابگاه‌ها، دانشگاه‌ها و پناهگاه‌ها اسکان داده شده‌اند.
درحالی‌که به‌دنبال زمین‌لرزه هولناک بامداد دوشنبه، شایعات زیادی مبنی بر وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ‌تر در مناطق زلزله‌زده بین مردم پیچیده، مقامات سازمان مدیریت بلایای ترکیه از طریق شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و شبکه‌های اجتماعی به مردم هشدار می‌دهند که اخبار را فقط از طریق مراجع و رسانه‌های رسمی دنبال کنند و به شایعات توجه نکنند. به‌دنبال این زمین‌لرزه در ترکیه 7روز عزای‌عمومی اعلام شده و تلاش‌ها برای نجات افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

آمار
آمار قربانیان زلزله در سوریه

زلزله هولناک بامداد دوشنبه در شمال سوریه تاکنون براساس آماری که شبکه المیادین اعلام کرده جان ۲۳۰۰ نفر را گرفته است. کار امدادرسانی و خارج کردن زلزله‌زدگان از زیر آوار گسترده ساختمان‌ها همچنان ادامه دارد. نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان نیز ارائه کمک‌ها به ترکیه و سوریه را آغاز کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود شمار قربانیان زلزله در این دو کشور افزایش یابد.

مکث
نیروهای هلال‌احمر در ترکیه

زلزله مهیب در ترکیه و سوریه سبب شد تا کشورهای مختلف کمک‌های انسان دوستانه خود را روانه این کشورها کنند. هلال احمر کشورمان نیز روز گذشته 6گروه از امدادگران را همراه با اقلام درمانی و امدادی به ترکیه اعزام کرد. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در این‌باره گفت: ظهر سه‌شنبه، 45نفر در قالب 6تیم امدادی و درمانی، برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده کشور ترکیه اعزام شدند. او در ادامه گفت:‌ همچنین اقلام دارویی، امدادی و تیم‌آنست و سگ‌های زنده یاب نیز همره این تیم‌ها اعزام شده‌اند و قرار است پس از مستقر شدن در مناطق زلزله‌زده امدادرسانی آغاز شود.

قدردانی سوریه ازکمک‌های ایران
محمد عرفان، معاون وزیر حمل‌ونقل سوریه همزمان با ورود هواپیمای حامل کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به فرودگاه دمشق از اهتمام و پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در ارسال کمک‌های بشردوستانه به زلزله زدگان سوریه قدردانی کرد. مهدی سبحانی، سفیر کشورمان در سوریه نیز که در فرودگاه حضور داشت گفت این هواپیما حامل ۴۵ تن کمک‌های بشردوستانه شامل پتو، چادر، دارو و مواد غدایی است که بلافاصله به مناطق زلزله‌زده منتقل خواهد شد.
وی ادامه داد: دومین هواپیمای حامل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده سوریه امروز (سه‌شنبه) در فرودگاه حلب و سپس سومین هواپیما در فرودگاه لاذقیه به زمین خواهد نشست.
 خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز دیروز از ورود نخستین هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه ایران حامل ۴۵تن کمک‌های غذایی، بهداشتی و دارویی برای مردم سوریه به فرودگاه دمشق خبر داده بود. پیش‌تر رئیس سازمان هواپیمایی سوریه اعلام کرده بود که ۵هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه از سوی ایران، امارات متحده عربی، روسیه و هند روز سه‌شنبه وارد فرودگاه دمشق و لاذقیه می‌شوند. وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای از کشورهای عضو سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی خواست تا به سوریه و دولت این کشور برای حل فاجعه انسانی ناشی از زلزله اخیر کمک کنند.
وزارت خارجه سوریه افزوده است: این نهادها می‌توانند در زمینه نجات زلزله‌زدگان، بیرون کشیدن جنازه‌ها و ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی به شهروندان سوری کمک کنند. وزارت خارجه سوریه همچنین از کشورها و نهادهایی که با ملت این کشور ابراز همبستگی و برای کمک به آنان در این شرایط دشوار اعلام آمادگی کردند، نهایت قدردانی را کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید