• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب : 185061
+
-

توصیه تهران به باکو: خویشتن‌داری

رویکرد غیرسازنده دولت جمهوری‌آذربایجان در روابط با ایران که آخرین نمونه آن، تعلیق فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران به‌دنبال حادثه اخیر در سفارتخانه باکو بود، نشان می‌دهد جمهوری‌آذربایجان همچنان قصد ندارد از فضاسازی پیرامون این حادثه دست بردارد.
به‌گزارش همشهری، این درحالی است که از نخستین ساعت‌های وقوع حادثه در سفارت جمهوری‌آذربایجان در تهران، مقام‌های مسئول در ایران رسیدگی به این حمله مسلحانه، آن‌هم با انگیزه‌های شخص را در دستور کار قرار دادند و اقدام‌های لازم و اطلاع‌رسانی‌های شفاف در این زمینه انجام شد.
در این میان اما مقام‌های باکو تلاش کردند با ارائه روایت‌های متناقض از این حادثه و القای «تروریستی» بودن آن، بدون ارائه هیچ دلیل قانع‌کننده و مستدلی، به تنش‌های ماه‌های اخیر در روابط تهران – باکو دامن بزنند؛ رویکرد غیرسازنده‌ای که «تعلیق فعالیت‌های سفارت این کشور در تهران» و همچنین طرح ادعای «دستگیری گروهی به اتهام ارتباط با جمهوری‌اسلامی» را نیز به‌دنبال داشت.
به گفته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، ‌ جمهوری‌اسلامی از ابتدای وقوع این حادثه براساس وظیفه خود، اقدام‌های لازم را انجام داد؛ ضارب دستگیر شد و مورد بازجویی و تحقیقات انتظامی،پلیسی و قضایی قرار گرفت. تحقیقات و اظهارات ضارب نشان می‌دهد این اقدام با انگیزه‌های شخصی و خانوادگی انجام شده‌ است.وی اظهارکرد که ضارب معتقد بوده همسرش که تبعه جمهوری‌آذربایجان است، چند ماهی به دلایل خانوادگی خانه را ترک کرده،به سفارت این کشور در تهران مراجعه کرده،بعد از آن با خانواده خود تماس نگرفته است و سفارت نیز در این زمینه با وی همکاری نداشته و حمله به سفارت با انگیزه آزاد کردن یا کسب اطلاعاتی از همسرش بوده ‌است.
کنعانی با تشریح اقدام‌های انجام شده از سوی ایران باهدف متاثر نشدن روابط دو کشور از این حادثه، به مقام‌های دولت جمهوری‌آذربایجان توصیه کرد ضمن حفظ آرامش سیاسی و خویشتن‌داری، از پیشداوری درباره این حادثه پرهیز کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به این نکته هم اشاره کرد که تهران در چارچوب منطقی و اصولی، این موضوع را پیگیری می‌کند و امیدوار است روابط دوجانبه، بیش‌از این، از حادثه تلخ و ناگوار رخ‌داده متاثر نشود و روابط در ریل دوست،وحدت و سیاست همسایگی در چارچوب منافع مشترک ادامه پیدا کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید