پلان 1
شروع توفانی دهه ۷۰
جشنواره فیلم فجر در شروع دهه ۷۰ بعد از سپری کردن بیشترین جنجالها در آخرین جشنواره دهه ۶۰، شروع توفانیای داشت. حضور فیلمهای شاخصی چون «مسافران»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «زندگی و دیگر هیچ»، «دلشدگان»، «نرگس» و «خانه خلوت» در جشنواره دهم و «ردپای گرگ»، «سارا»، «آبادانیها»، «هنرپیشه»، «از کرخه تا راین» و «یک بار برای همیشه» در جشنواره یازدهم، آسمان فیلم فجر را پرستاره کرد.
پلان 2
برهوت
بعد از جشنواره پرفروغ یازدهم، فیلم فجر ناگهان با کمترین میزان حضور کارگردانهای شاخص برگزار شد. جشنواره دوازدهم خالی از نامهای بزرگ فقط یک حاتمیکیا داشت که با «خاکستر سبز» نتوانست انتظارات دوستداران از کرخه تا راین را برآورده کند و یک کیارستمی که «زیر درختان زیتون»اش در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.
پلان 3
روز واقعه
در جشنواره سیزدهم دبیر جشنواره بعد از 12دوره عوض شده بود. خداحافظی سیدمحمد بهشتی از فیلم فجر محصول تغییر مدیریت سینمای ایران پس از دورانی طولانی بود. «کیمیا»، «پری»، «روسری آبی»، «سلام سینما» و «روز واقعه» بهعنوان محصولات دوران گذار مورد توجه قرار گرفتند.
پلان 4
اکشن، ژانر غالب جشنوارههای شلوغ
رونق تولید در سالهای ۷۴ و ۷۵ دورههای چهاردهم و پانزدهم را به جشنوارههایی شلوغ مبدل کرد. در اقدامی عجیب، در دوره پانزدهم خبری از هیأت انتخاب نبود و همه ۵۰فیلم حاضر در جشنواره درواقع در بخش مسابقه هم حضور داشتند. در دوران ترکتازی اکشنها، تعدادی از مهمترین فیلمهای سینمای دفاعمقدس (نجاتیافتگان، سفر به چزابه، برج مینو، لیلی با من است و...) در کنار فیلمهای مهمی چون «سلطان» و «لیلا» به فجر رونق دادند. مجید مجیدی با «پدر» و «بچههای آسمان» کشف بزرگ این سالها بود.
پلان 5
مقدمهای بر ورود به عصری تازه
نمایش «آژانس شیشهای» در شانزدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر، نشانهای از پایان یک دوره و ورود به عصری تازه بود. هنوز کارگردانهای قدیمی مثل مهرجویی و کیمیایی در جشنواره حاضر بودند، ولی ستاره اصلی حاتمیکیایی بود که با آژانس شیشهای هم بیشتر سیمرغها را به خانه برد و هم حساسیت جناحهای سیاسی را که بهتازگی انتخاباتی مهم و سرنوشتساز را پشت سر گذاشته بودند، برانگیخت.
پلان 6
اختیاری شدن حضور در جشنواره
سیفالله داد بهعنوان دبیر جشنواره و معاون امور سینمایی، یکی از مهمترین تصمیمات تاریخ جشنواره را گرفت و شرط الزام حضور فیلمها در جشنواره را برای دریافت پروانه نمایش حذف کرد؛ اقدامی که جشنواره را خلوت کرد تا همه فیلمها دیگر مجبور به حضور در فیلم فجر نباشند. این مهمترین رخداد جشنوارهای بود که فیلمهای شاخصاش «هیوا»، «روبان قرمز»، «رنگ خدا»، «قرمز»، «دو زن» و «مصایب شیرین» بودند.
سه شنبه 18 بهمن 1401
کد مطلب :
185029
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/VmQz5
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved