• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 2 دی 1396
کد مطلب : 1850
+
-

آموزش برای مقابله با بحران را از محله‌ها آغاز کنیم

آموزش شهروندان برای آمادگی در برابر زلزله یکی از ضروری‌ترین اقدامات است. درحالی‌که هنوز بسیاری از ایرانی‌ها چنین آموزش‌هایی را ندیده‌اند و خیلی‌ها برداشت‌های اشتباهی از آنچه باید انجام دهند، دارند. به‌طور مثال تصور عده‌ای از سوله مدیریت بحران در شهر،  سوله‌هایی برای اسکان پس از زلزله است. درصورتی که اساسا این سوله‌ها محلی برای دپوی اقلام ضروری و امدادی هستند تا هنگام حوادث به‌کار گرفته شوند.

اگرچه در زلزله اخیر درب 60سوله‌‌ای که کاربری موقت ورزشی پیدا کرده‌اند به روی مردم باز شد تا آنها شب را زیر یک‌سرپناه مطمئن سر کنند. احمد صادقی،  رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این ارتباط به همشهری، گفت: «اطلاع‌رسانی در این رابطه از طریق سایت سازمان صورت گرفت.» وی درخصوص بحث آموزش نیز گفت: «ما طرح آموزش همگانی را به‌طور مداوم در دستور کار داریم و برای این منظور فاز نخست طرح مدرسه آماده را در 1000مدرسه انجام دادیم و فاز دوم آن نیز شروع شده است.

برای آموزش سایر شهروندان هنوز تا سرمنزل مقصود فاصله است که به همکاری خود اهالی محله‌ها هم نیاز دارد.» به گفته وی، در قالب یک‌طرح آموزش همگانی مشخص شده است که چه محتوای آموزشی برای کدام گروه‌های مخاطب،  چگونه و برای رسیدن به چه هدفی و در نهایت در چه دوره زمانی و با مسئولیت چه‌ نهادی باید تدریس شود. وی افزود: «این پروژه در نهایت شامل 15برنامه آموزشی برای عموم شهروندان است که با تکمیل آموزش‌ها از سوی سازمان‌ها،  شهروندان هر محله در حوزه مدیریت بحران به سطح قابل قبولی از نظر دانش و مهارت خواهند رسید تا بتوانند از آمادگی نسبی در مواجهه با بحران‌ها برخوردار ‌شوند.» صادقی توصیه کرد که افراد از روند کار«خانه دوام و ایمنی» محله خود اطلاع کسب کنند و از فعالان آنها بخواهند تا علاوه بر توصیه‌های آمادگی،  در مورد شبکه راه‌های اضطراری نیز توضیح دهند.

 رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در پاسخ به این سؤال که سامانه‌های هشدار سریع زلزله برای کدام‌یک از گسل‌های تهران فعال است،  گفت: « این سامانه را اکنون تنها روی گسل مشأ داریم،  چون عملکرد شرق به غرب دارد. در زلزله اخیر کارکرد خاصی نداشت. طبق برنامه روی سایر گسل‌ها هم باید این سامانه نصب شود اما چون بودجه نداریم و طبق برنامه 5ساله شهرداری اعتبار لازم آنها تأمین نشده،  هنوز اجرا نشده‌اند.»

صادقی همچنین در رابطه با وضعیت سوله‌های مدیریت بحران تهران گفت: «پایتخت هم‌اکنون 102سوله دارد که در آینده‌ای نزدیک 10سوله جدید به جمع آنها افزوده می‌شود. از سوی دیگر در حال بازپس‌گیری مدیریت سوله‌هایی هستیم که به‌طور موقت تغییر کاربری داده‌اند؛ به‌ویژه آنهایی که برای ضبط برنامه در اختیار صدا و سیما بوده‌اند و هفته گذشته یکی از آنها را در اختیار گرفتیم.» این در حالی است که به گفته رئیس شورای شهر تهران، حدود 120سوله‌ مدیریت بحران باید برای پایتخت ساخته شود که سوله‌های موجود فقط جوابگوی حدود 300هزار کشته و زخمی است. محسن هاشمی با بیان اینکه در بازدیدهایی از سوله‌های بحران متوجه شدم آنها مانور زلزله را انجام داده‌اند،  افزود: «در هر سوله بحران 30تا 40نفر به‌صورت داوطلبانه کار می‌کنند و همه این افراد در سوله‌ها مستقر شده بودند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید